Auteur Topic: Away From the Sunset  (gelezen 2548 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Away From the Sunset
« Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2015, 14:04:15 »
[...]
Bedankt Erik. Ik heb in dit geval ook een polarisatiefilter gebruikt, anders had de voorruit er niet zo uit gezien. Zoals ik al zei was het een kwestie van seconden, dus tijd om het filter te draaien had ik niet, laat staan om de afweging te maken tussen de voorruit en de zijkant. Eigenlijk zou ik twee polarisatiefilters op elkaar moeten hebben :D. Of werkt dat niet zo :lolk:. [...]

Hoi Micha, dat je slechts seconden had, wist ik niet...Dan snap ik je keuze ook wel.
Jammer dat je zo weinig tijd had...anders had je vanaf statief twee foto's kunnen nemen en je pola kunnen aanpassen en later de twee foto's samenvoegen.
LOL, twee pola's...volgens mij krijg je dan een soort van variabel nd-filter ;-)

@Arno, netjes gedaan!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2015, 14:04:15 »

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #12 Gepost op: 4 augustus 2015, 13:53:37 »
Geprobeerd en gefaald. Het was lastig om de klinkertjes er zo in te krijgen dat het allemaal netjes aansloot, vooral door het licht en het perspectief.
If you allow me...  ;) Ik heb even gestoeid met de klinkertjes en het putdeksel.

(Ik haal hem meteen weg als je dat wilt)
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 4 augustus 2015, 10:59:10 »
Altijd die discussie over nabewerking. Foto moet in camera gemaakt worden etc (je weet wel, die oeverloze discussies).
En daarom ben ik wel blij dat het origineel erbij staat. Want dit is juist een perfect voorbeeld van waarom nabewerking van een foto juist zo belangrijk is.
Want wat een verbetering van wat er uit de camera kwam (en ja je kan effect ook wel krijgen direct uit je camera, maar dan moet je ook wel een hele set strobist lampen toevallig bij je hebben).
Echt een hele dinamische foto geworden, geweldig. (alleen inderdaad, wel jammer van die reflectie.)
Thanks, ik ben het inderdaad met je eens (hoe kan het ook anders). Daarnaast zit een groot deel van de lol voor mij ook in het nabewerken. Het plaatje schieten is in zo'n geval een kwestie van compositie maken en afdrukken, gaat in een seconde tijd. Nabewerken kan (en ben) ik uren mee bezig zijn en dan is het heerlijk om een resultaat te krijgen waar je tevreden over bent. Natuurlijk is alles afhankelijk van de foto die je hebt gemaakt, maar zonder nabewerking had ik daar niets mee gedaan.

Ik sluit me bij Mocca aan, ik heb de discussie ook vaak gevoerd, meestal met mensen die niet met fotobewerkers uit de voeten kunnen. Dit is idd een heel duidelijk voorbeeld van een grote verbetering van het origineel. Mooi gedaan, ik vind de spiegeling van de andere auto niet echt een probleem.
Bedankt Henk :).

Prima werk! Ik vind de reflectie ook niet zo'n probleem.
Andere zaken (auto's, paaltjes, vlag, fietsen e.d.) stonden idd meer in de weg.  :)
Evt. nog de putdeksel? links weghalen ook?.
Wèèhhh, ik hoopte nog zo dat niemand dat zou zeggen :'( :D. Geprobeerd en gefaald. Het was lastig om de klinkertjes er zo in te krijgen dat het allemaal netjes aansloot, vooral door het licht en het perspectief.

En ik sluit mij er ook graag bij aan.....mooie bewerking!
Wellicht bij een volgende gelegenheid zo veel mogelijk voorkomen dat er een reflectie op komt.....een polarisatiefilter zou dan een uitkomst zijn......
Bedankt Erik. Ik heb in dit geval ook een polarisatiefilter gebruikt, anders had de voorruit er niet zo uit gezien. Zoals ik al zei was het een kwestie van seconden, dus tijd om het filter te draaien had ik niet, laat staan om de afweging te maken tussen de voorruit en de zijkant. Eigenlijk zou ik twee polarisatiefilters op elkaar moeten hebben :D. Of werkt dat niet zo :lolk:.

mooi voorbeeld wat nabewerking kan doen met een foto, spiegelingen zijn inderdaad niet storend maar dat is altijd een persoonlijke smaak bij dit soort foto's.
polarisatiefilter is wel altijd handig in dit soort situaties.
Bedankt!

Als je dan toch aan het nabewerken bent (waar ik overigens niets op tegen heb) zou ik ook die witte uitgebrande vlek in de hemel, boven de motorkap, wat temeperen. Voor de rest, gebruik een pola filter. Wordt de auto een stuk mooier van. Heb zojuist een te koop gezet.
Gr. Joop
Zoals ik al zei heb ik al een polarisatiefilter gebruikt. Het uitgebrande stuk vond ik op geen enkele manier storen, zeker niet omdat de auto ook licht is, als die donker was geweest was het misschien een ander verhaal geweest. Daarnaast was hij gewoon echt uitgebrand, dus ik had hem helemaal weg kunnen shoppen, maar dan was het lichteffect ook weg geweest voor mijn gevoel.

Ik ben ook niet goed in Photoshop, maar zou graag een keer een resultaat als deze willen verwezenlijken. Hoe moet je hiervoor aan de slag? Of is dat wat gecompliceerd?
Heel veel hiervan is gewoon RAW bewerking, de dingen op de achtergrond zijn uiteraard weggewerkt. Beetje combinatie tussen smudge, clonen en creativiteit :D.

Mooi werk!
Bedankt!

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2015, 22:14:16 »
Mooi werk!

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2015, 20:22:16 »
Ik ben ook niet goed in Photoshop, maar zou graag een keer een resultaat als deze willen verwezenlijken. Hoe moet je hiervoor aan de slag? Of is dat wat gecompliceerd?
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2015, 15:57:10 »
Als je dan toch aan het nabewerken bent (waar ik overigens niets op tegen heb) zou ik ook die witte uitgebrande vlek in de hemel, boven de motorkap, wat temeperen. Voor de rest, gebruik een pola filter. Wordt de auto een stuk mooier van. Heb zojuist een te koop gezet.
Gr. Joop

risseeuw

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2015, 07:12:45 »
mooi voorbeeld wat nabewerking kan doen met een foto, spiegelingen zijn inderdaad niet storend maar dat is altijd een persoonlijke smaak bij dit soort foto's.
polarisatiefilter is wel altijd handig in dit soort situaties.   

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2015, 17:21:08 »
Ik kan geen foto,s fatsoenlijk bewerken en wil mij er ook niet al te zeer in verdiepen.
Maar ik kan het bij een ander vaak wel waarderen, ik vind dit heel mooi gedaan.
Van niets bijzonders tot een hele mooie.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2015, 11:05:48 »
En ik sluit mij er ook graag bij aan.....mooie bewerking!

[...]Het enige wat ik nog weg wou halen is de reflectie van de auto in de zijkant van de Mercedes, maar dat lukte niet echt :-[.
Wellicht bij een volgende gelegenheid zo veel mogelijk voorkomen dat er een reflectie op komt.....een polarisatiefilter zou dan een uitkomst zijn......

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2015, 11:03:31 »
Prima werk! Ik vind de reflectie ook niet zo'n probleem.
Andere zaken (auto's, paaltjes, vlag, fietsen e.d.) stonden idd meer in de weg.  :)
Evt. nog de putdeksel? links weghalen ook?.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2015, 08:05:43 »
Ik sluit me bij Mocca aan, ik heb de discussie ook vaak gevoerd, meestal met mensen die niet met fotobewerkers uit de voeten kunnen. Dit is idd een heel duidelijk voorbeeld van een grote verbetering van het origineel. Mooi gedaan, ik vind de spiegeling van de andere auto niet echt een probleem.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2015, 07:41:46 »
Altijd die discussie over nabewerking. Foto moet in camera gemaakt worden etc (je weet wel, die oeverloze discussies).
En daarom ben ik wel blij dat het origineel erbij staat. Want dit is juist een perfect voorbeeld van waarom nabewerking van een foto juist zo belangrijk is.
Want wat een verbetering van wat er uit de camera kwam (en ja je kan effect ook wel krijgen direct uit je camera, maar dan moet je ook wel een hele set strobist lampen toevallig bij je hebben).
Echt een hele dinamische foto geworden, geweldig. (alleen inderdaad, wel jammer van die reflectie.)

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
Away From the Sunset
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2015, 23:31:56 »

IMGP9105 (klein) by Micha, on Flickr

Met het origineel

Het enige wat ik nog weg wou halen is de reflectie van de auto in de zijkant van de Mercedes, maar dat lukte niet echt :-[.