Heren, bedankt voor jullie lovende woorden
.
...Gelukkig dit keer niets neergestort...
Dat kun je wel stellen ja. Het was wel even schrikken toen ik op de terugweg naar huis hoorde dat er in Engeland een straaljager tijdens een vliegshow op een snelweg was neergestort. Tijdens de vliegshow had ik (en met mij een heel stel anderen) me even ten zuiden van het tijdelijke vliegveldje opgesteld, zodat ik bij het fotograferen de zon in de rug zou hebben. Tijdens de vliegshow bleek dat de vliegtuigen regelmatig juist boven onze hoofden loopings maakten. Voor de foto's natuurlijk machtig mooi, maar als er ééntje doorschiet
.
...Ook grappig om te zien hoe er - kennelijk ?- verschillen zijn in propeller-snelheid (*). Voor het vastleggen van de "groene" vliegmachines had voor mijn smaak mss iets langere sluitertijd wel iets toegevoegd.
(*) bij nader kijken...het zijn ook verschillende propellers :angel:
Of er tussen de verschillende toestellen verschil in propellersnelheid zat betwijfel ik. Als ik naar foto 3 kijk, zie ik bij alle drie de toestellen een zelfde vervaging bij de propellerbladen. Misschien dat je op het verkeerde been wordt gebracht door het feit dat het bovenste (groene) toestel 3 propellerbladen heeft en de andere twee toestellen maar 2.
Ik heb die dag trouwens expres met de sluitertijd lopen spelen omdat ik me realiseerde dat bij een te snelle sluitertijd de propeller bevroren zou worden en dan mis je het gevoel van beweging. De bovenstaande foto's zijn met de volgende sluitertijden gemaakt (ik weet niet zeker of de exif-data voor jullie te zien is):
- foto 1: 1/800 sec
- foto 2: 1/400 sec
- foto 3: 1/800 sec
- foto 4: 1/640 sec
Groet, Peter