Even wat uitleg bij de foto's: eerste reeks foto 1, met de Pentax K3 meegeleverde 18-55; foto 2, met de Sigma 18-200 ,3.5-6.3 ll Hsm; foto 3, Met de Sigma = 3jaar oud , dus zeker geen "oude lens"; foto 4, de meegeleverde 18-55; foto 5, met de K100D, meegeleverde 18-55,
tweede reeks: Allemaal met Pentax K100D super, foto1 met de 18-55; foto 2,3,4, allen met Sigma 18-200; foto 5, met Pentax 50- 200, 4.-5.6
Leuk dat jullie zo massaal reageren, dank daar voor! En nu zie ik nog te meer hoe weinig ik op de hoogte ben van het digitale tijdperk, ik weet niet eens wat firmware is.
Het gevraagde testje kom er aan , maar wat geduld, het is nu bij ons slecht weer, en waarschijnlijk gans de week regen en heel veel wind.
Nog wat over mezelf en Pentax; ik fotografeer al 50 jaar met Pentax Dslr, toen jullie nog in de luiers lagen, (grapje hoor) Mijn éérst Pentax was geloof ik een K1000,( toen zag je nog bijna elke persfotograaf met een Pentax!), mijn tweede was een Pentax Me super, wat een kei van een toestel, het was voor mij toen de tijd van dia's, bijna altijd perfect belicht, altijd scherp, fantastisch toestel, zelfs na en val op de grond, nog altijd 100%. Mijn derde was dus Pentax k100D super, goed toestel, al wist ik toen niet dat ik achterliep met mijn 6Mp op Nikon en zo. Gaf mooie foto's , was wel traag om scherp te stellen en af te drukken. U kunt het al raden, ik was een echte Pentax fan die meer dan eens anderen heeft aangeraden een Pentax te kopen.(toen bekend als degelijk en toch ietsje goedkoper, Nu wel duur)
Nadat mijn vriend in de fotoclub was overgestapt naar de nieuw Nikon D7100, 24 Mp , met zijn 5 jaar oude Nikkor 18-200 en zijn ragscherpe foto's zag, besloot ik ook een nieuwe Pentax te kopen,
overal rond gekeken op google, Pentax k3; ragscherpe foto's, beter dan Nikon D7100, het paradepaardje van Pentax, en zo meer, heb ik er een gekocht. Maar wat een teleurstelling zag ik al onmiddellijk , GEEN SCHERPE FOTO'S, ik heb dagen de instellingen bekeken , dacht dat iets verkeerd was, Ik heb toen ook een serie foto's gemaakt met verschillende lenzen, verschillende diafragma's en iso, en dat evenzo met de K100, en altijd viel dat slecht uit voor de K3? jammer dat ik deze test niet meer heb, van pure ergernis heb ik de ganse map gewist.
Jullie begrijpen dus dat mijn vertrouwen in Pentax een ferme deuk heeft gekregen, het heeft me 1000 € gekost , bijna 1000 € voor een nieuwe Pc, want hij kon de 24Mp foto's niet meer verwerken; een tweedehands Sigma 105 Macro , omdat met de K3, mijn oude analoge 50mm met tussenringen niet meer wilde werken, een nieuwe fototas, was nu te klein met die grote Macro er bij, nieuw Magix foto programma, het oude wilde niet meer werken op W8.1. Kortom, een hele boel kosten voor een slechter resultaat, wat een ontgoocheling!!!!!, Had ik maar mijn oude K100 terug!