Auteur Topic: Architectuur en referentiefotografie  (gelezen 1200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Architectuur en referentiefotografie
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2015, 17:00:18 »
Een aantal zaken zijn bij interieurfotografie van belang, zal d'r een paar benoemen.
- zorg dat randzaken in het interieur uit beeld zijn, schoenen, fotolijsten, kranten, kabels etc.
- glanzende oppervlakten schoon ivm stof, dit zie je op de foto's terug.
- keuken aan kant, losse zooi uitbeeld
- toiletbril omlaag, douche opgeruimd.
- vanaf statief en op max meter hoog, Bob's foto is wat dat betreft vanuit een te hoog stand punt, hoewel als voorbeeld.
- fotografeer in AV en HDR op F8 en tussen de 12 en 20mm zodat je foto in balans is, scherp en het buiten ook zichtbaar is zonder de ramen over te belichten.
- fotografeer vanuit hoeken zodat de ruimte mooi in beeld komt.
- zorg dat je niet te zien bent in weerspiegeling in ruiten etc
- liefst niet flitsen ivm harde schaduwen, zie AV op f8 en iso honderd, HDR en de camera doet de rest

En de belangrijkste: zorg dat de foto realistisch is, kamers niet groter laten lijken door de groothoeklens.

Interieurfotografie is een vak apart en daar komt serieus meer bij kijken als de woning op representieve wijze aangeboden moet worden op Funda of Jaap etc.

Voor vragen mag je me Pb sturen, ben freelance woning/ interieurfotograaf en hier voor opgeleid.

Mijn 8-16 staat al te koop  ;D

Verder zijn er op internet vele tips en tricks te vinden.


Succes, Gr Sander
« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 17:30:13 door drielletje »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Architectuur en referentiefotografie
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2015, 17:00:18 »

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Architectuur en referentiefotografie
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2015, 15:39:13 »
Goede groothoek is altijd duur, en zelfs als je hem netjes horizontaal houdt zul je nog steeds het nodige kwijtraken als je alle lijntjes rechttrekt met PS of LR.

Wat dat betreft onderschrijf ik volkomen wat Bob schrijft, zeker met vaste objecten en rechte lijnen (ramen, deuren, muren etc.) is de merge to Pano functie zelf in de automatische stand ontzettend goed in staat om meerdere foto's met een wat langere brandpuntsafstand te combineren tot een pano/collage dat de kijkhoek van een groothoek heeft, zonder de vervorming en met veel rijker detail.

Aan de andere kant:.... ik ga één dezer dagen m'n sigma 8-16 te koop zetten  ::)

Gr. Sander

PS, de vervorming van de lijst boven het raam die je in de foto van Bob ziet is feitelijk geen vervorming, deze bolling wordt veroorzaakt door de projectie die moet worden gebruikt om de driedimensionale ruimte en haar grote kijkhoek als een 2D afbeelding weer te geven.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 15:42:30 door SanderKikkert »
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Architectuur en referentiefotografie
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2015, 14:40:45 »
Zonder te investeren in objectieven kun je zeker bij interrieur fotografie zeer eenvoudig een compositie foto maken met een 18-55 mm objectief.
De kwaliteit van het eindresultaat zal met wat oefening ook vele malen beter zijn dan met een ultra groothoek objectief al is het alleen maar vanwege de hogere resolutie.

Mijn aanpak is om de camera 90 graden (zijdelings dus) op een statief met panoramakop te monteren. Drie a vier overlappende foto's te maken en deze in photoshop elements of een ander panorama pakket weer samen te stellen. Met enige oefening gaat het uit de hand ook prima maar dit kan wat meer nabewerking vereisen voor een goed resultaat.

Toegegeven het is iets meer werk maar ik gebruik mijn 10-24 nu eigenlijk helemaal niet meer omdat de resultaten hiervan vergeleken met de bovengenoemde aanpak ronduit tegenvallen.

Voorbeeld (uit de hand en met HDR)
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: Architectuur en referentiefotografie
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2015, 14:52:06 »
dank u heren voor de nodige info,
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Architectuur en referentiefotografie
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2015, 08:38:26 »
Zoals Albert al aangeeft moet je het voor zo'n opdracht in de groothoeksfeer zoeken. Je hebt nu 17mm, dat is voor standaardopnames wel aardig maar levert waarschijnlijk qua compositie en overzicht geen onderscheidende foto's op. Het hangt er ook een beetje vanaf welk effect je met je foto's wilt bereiken en wat de beschikbare ruimte is. Als het om interieurfoto's gaat en je wilt een ruimtelijke effect bereiken dan is een lens als de Tamron 10-24 of de Sigma 10-20 ideaal. Wil je nog verder gaan dan misschien de Sigma 8-16, maar die is direct een stuk prijziger. Een fisheye zou ik sowieso afraden. Dat is leuk voor een artistiek effect, maar niet voor referentie foto's. Let wel dat als je op 10mm dat je goed horizontaal fotografeert. Omhoog of omlaag fotograferen levert al heel snel "vallende lijnen" op. Dat is wel weer te corrigeren, maar dan verlies je al weer een deel van je groothoekeffect. Als groothoek geen issue is maar je wilt bijv. ook details fotograferen dan kun je prima uit de voeten met je huidige lens.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Architectuur en referentiefotografie
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2015, 19:17:58 »
Huizen hebben vaak kleine ruimtes en daar kun je een groothoek goed voor gebruiken.
Voor mij persoonlijk, dus flink wat groothoek maar geen fish eye.
Ik vind mijn Tamron 10-24 ideaal toen ik voor vrienden die hun huis te koop hadden staan wel lekker werken. Ook nog een bereik dat je voor veel andere dingen kunt gebruiken.
Dus baas betaald en stelt deze beschikbaar :)  indicatie ongeveer 400 €

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Architectuur en referentiefotografie
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2015, 18:49:56 »
Hallo,

Ik heb de vraag gekregen van mijn baas om enkele referenties van woningen te fotograferen.
Welke lens maar voor dit werk niet ontbreken?
Momenteel gebruik ik de tamron 17-50 f2,8...

David
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)