Ik kan er niets aan doen, maar mij bekruipt veelal het gevoel dat amateur fotografen die "meer professioneel gaan fotograferen" om wat voor reden dan ook een Nikon of een Canon menen te moeten aanschaffen. Met een ander merk durft men zich blijkbaar niet meer te vertonen of denkt men niet serieus mee genomen te worden. Daar ligt naar mijn idee nog een hele weg te gaan voor Sony en Pentax lijkt me.
Persoonlijk ervaar ik het geloof ik zo, na wat foto-vergelijkingen te hebben doorgenomen op
imaging resource, dat je APS-C niet kunt vergelijken met full-frame. De Canon 6D presteert op hoge ISO stukken beter dan de Pentax K3-II. Op base ISO zou je het stijl verschillen kunnen noemen, gebonden aan je eigen smaak over wat je voorkeur heeft. (Moet gezegd: de pixel-shift technologie is interessant).
Belangrijker dan wat de camera kan is wat de lenzen van een bepaald merk kunnen in combinatie met een camera van dat merk. Toen ik eenmaal had gelezen dat de duurdere Pentax lenzen in combinatie met de top-camera's van Pentax wat betreft AF snelheid nog wat achter liggen op Canikon, was mijn aandacht stellig getrokken naar dat andere kamp.
Nu is het dan even wachten op de Pentax full-frame en wat die gaat presteren. Het lenzen-aanbod voor full-frame van Pentax steekt wat schril af ten opzichte van bijvoorbeeld Canon. Dat kan Pentax niet inlopen, gegeven ook dat het budget voor innovatie bij Canikon hoger ligt gegeven het grotere marktaandeel dat ze hebben. Of Ricoh moet zijn diepe zakken verder gaan legen ten faveure van Pentax. Of Pentax moet met zijn full-frame camera-specificatie een
niche-markt kunnen aanboren, dat enthousiastelingen aantrekt die het voor lief nemen dat het lenzen-aanbod nog niet zo uitgebreid is.