Met snelheid bedoel ik vooral de AF snelheid. Die is met de DA300 echt op een geweldig niveau. Ik weet dat veel fotografen voor Canon kiezen als het op snelheid aankomt, daar heb ik geen ervaring mee, maar van de K5 naar de K3ii op de DA300 is echt een wereld van verschil. Vogels in vlucht is een stuk eenvoudiger geworden en zelfs er lastige vogels als gierzwaluwen lukken gewoon.
De betere stabilisatie heb ik nog niet echt onderzocht. Ik richt me vooral op vogels in vlucht en dan is pannen met een korte sluitertijd toch het belangrijkst, testen met de stabilisatie aan/uit heb ik daar nog niet bij uitgevoerd.
Wat betreft de ISO, dat zit voor mijn gevoel op een vergelijkbaar niveau als de K5, heel soms denk ik zelfs dat de K5 daar nog een tikje beter op scoorde, maar de K3ii is zeker nog een ISO topper (zoals Pentax betaamt op dit punt). Foto's van een Canon 7D van een collega van mij laten aanmerkelijk meer ruis zien bij gelijke ISO waarden.
Verder mis ik eigenlijk niets t.o.v. de K5, anders dan alleen op dit moment een grip. De K3ii zonder grip ligt beter in de hand dan de K5 zonder grip. Maar ik had een grip op de K5 en dat is toch wel erg prettig. Dus ik ga nog wel sparen voor een grip voor de K3ii. De flitser heb ik nog niet gemist, maar die gebruikte ik de laatste tijd op de K5 ook nauwelijks. GPS daarentegen is wel handig heb ik gemerkt. Afgelopen weekend een paar flinke wandelingen gemaakt en dan is het best handig om te weten waar je was. Werkt goed.
Wat mij verder enorm bevalt zijn het grotere en betere scherm en de verbeterde ergonomie van de knoppen op de body. Ik schakel vrij vaak tussen de AF mode en dat moest bij de K5 met dat switchje achterop, bij de K3ii met een knopje en een scrollwiel. Dat werkt stukken eenvoudiger en sneller.
En verder stap je qua ergonomie zo over, alle andere knoppen voor iso etc zitten op dezelfde plek. Dus wat dat betreft is de stap niet zo groot.