Auteur Topic: Misschien een klaprozentip  (gelezen 577 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Carel

  • Gast
Re: Misschien een klaprozentip
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2008, 00:26:14 »
O ja!
Het gekke is, dat met name de Grote Klaproos - evenals de korenbloem en de ganzenbloem - eigenlijk niet in dit land thuishoren!
Waarom niet?
De Nederlandse graanboeren betrokken hun zaaigraan uit Frankrijk ( droger klimaat, beter voor met name tarwe). In die ouwe tijden was men nog niet in staat allerlei meegeoogste zaden van onkruiden uit het zaaigoed te verwijderen! Dus zag men in die Ot-en Sien-tijd goudgele korenvelden met rode klaprozen, blauwe koren- en gele ganzenbloemen........ Eigenlijk zijn dat dus zogenaamde adventieve (toevallig aangewaaide) planten. Nu zijn de drie hier genoemde planten ook nog eens planten van zogenaamde ruderale terreinen; stukken grond die nogal zijn omgewoeld (door te ploegen bijvoorbeeld).
Het is daardoor dat de "traditionele" koren velden zeldzaam zijn geworden! Maar.........................
Vorig jaar zag ik in Zeeuwsch-Vlaanderen weer mijn jeugdherinnering: de lichtblauwe, golvende meren van het bloeiende vlas! In welk landbouwgebied vind je dat? Ik krijg daar tranen van in mijn ogen! Ik heb vele vakantiedagen versleten bij de vlassers! Dat betaalde goed! Al was het zwaar werk!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Misschien een klaprozentip
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2008, 00:26:14 »

Carel

  • Gast
Re: Misschien een klaprozentip
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2008, 23:58:15 »
Maar ongetwijfeld weet je wel, dat er verschillende soorten klaprozen groeien en bloeien in dit ondermaanse? Je zult dus nooit een plaatje kunnen maken van dé klaproos! Het spijt me!

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Misschien een klaprozentip
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2008, 09:43:25 »
OK Guido, ik dacht de eerste foto al eens van je gezien te hebben?
Zie dat de combinatie Macro lens en TC toch werkt. Las enkele opmerkingen over scherpte- en lichtverlies die me deden twijfelen.

Vind ze erg sfeervol en apart.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

koor

  • Gast
Re: Misschioen een klaprozentip
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2008, 19:40:35 »
Erg mooi!!! :)

Guido_Franssens

  • Gast
Misschien een klaprozentip
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2008, 17:38:11 »
Ik zocht altijd naar perfekte exemplaren en kreeg nooit biezonder klaprozenfoto's. Tot ik de slechte exemplaren ben gaan uitkiezen.

Met de F 100/2.8 macro in combinatie met de sigma 1.4 TC. De lens helemaal open.

De foto is al ouder maar het is ook als tip bedoeld LOL

Guido



Deze was totaal veregend een beetje onderbelichten gaf de sfeer!

« Laatst bewerkt op: 24 mei 2008, 20:10:02 door Guido_Franssens »