Auteur Topic: Eerbetoon aan Wodan.  (gelezen 2162 keer)

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
Re: Eerbetoon aan Wodan.
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2016, 15:38:36 »
Vond de verhalen interessanter dan de foto. Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Met belangstelling gelezen.
Gr. Joop

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2016, 15:38:36 »

risseeuw

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2016, 12:32:46 »
Prachtig verhaal Ronald. Ik ben zaterdag ook op de jachtschouw op Middachten geweest. Daar veel gehoord over de opbouw van de geweien van ree, damhert en edelhert, maar jouw verhaal is de kers op de pudding.
Hierbij een impressie. De foto's zijn gemaakt met een Sigma 50 150mm

Foto 1
IMGP4692 by Theo Hendriksen, on Flickr
Gewei vol met touw en hout

Foto 2
IMGP4657 by Theo Hendriksen, on Flickr
Oehoe zijaanzicht

Foto 3
IMGP4713 by Theo Hendriksen, on Flickr
Afrikaanse gier

Foto 4
IMGP4660 by Theo Hendriksen, on Flickr
Fraaie platen, waarbij de bewegingsonscherpte bij de gier aan de vleugeleinden zeer fraai beeld geeft en de uil fraai scherp is geplaat.
Het damhertje is helaas slachtoffer geworden van een tijdelijk raster in de landbouw, deze rasters worden vaak gebruikt en fungeren als schrikdraad om het wild van de akkers te houden, ook Terlet maakt hier soms gebruik van.
Helaas werkt het dus niet altijd.

Offline theodor

• Full Member
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 24 maart 2016, 22:04:28 »
Prachtig verhaal Ronald. Ik ben zaterdag ook op de jachtschouw op Middachten geweest. Daar veel gehoord over de opbouw van de geweien van ree, damhert en edelhert, maar jouw verhaal is de kers op de pudding.
Hierbij een impressie. De foto's zijn gemaakt met een Sigma 50 150mm

Foto 1
IMGP4692 by Theo Hendriksen, on Flickr
Gewei vol met touw en hout

Foto 2
IMGP4657 by Theo Hendriksen, on Flickr
Oehoe zijaanzicht

Foto 3
IMGP4713 by Theo Hendriksen, on Flickr
Afrikaanse gier

Foto 4
IMGP4660 by Theo Hendriksen, on Flickr

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2016, 18:51:04 »
Dank je wel voor je uitgebreide toelichting! :)
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

risseeuw

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2016, 12:38:09 »
Kun je hier ook nog een uitspraak over doen? Ik ben erg geïntereseerd in je mening namelijk.
Eerst dan maar een stukje geschiedenis Oostvaardersplassen, het in 1968 drooggelegde gebied was oorspronkelijk bedoeld als industriegebied en lag te wachten op ontwikkeling. Daar de plannen op zich lieten wachten werd het natte gedeelte maar ingezaaid met riet en zo ontstond een voor weide en watervogels een aantrekkelijk gebied waarna werd besloten om er de bestemming natuur aan te geven.
Daar het natte gedeelte steeds verder uitdroogde werd in 1975 een dam aangelegd om verdroging van het natte deel tegen te gaan. Ook trad er op het droge gedeelte verruiging op wat het minder interessant maakte voor vooral de populatie grauwe gans, een soort die toen nog wel een steuntje in de rug kon gebruiken.
In de periode 1983/84 werden er toen 35 heckrunderen en 27 konikpaarden uitgezet gevolgd door 54 edelherten in 1992, deze uitzetting was geen doel op zich maar slechts een middel om het droge, begraasbare deel geschikt te maken en te houden voor de grauwe gans en andere weidevogels.
Op de zeer vruchtbare en voedselrijke klei boordevol mineralen was het goed toeven voor de grote grazers en er werd voortgeplant dat het een lieve lust was en de populatie herten en paardjes groeide gestaag uit naar enkele duizenden maar ook de ganzenpopulatie groeide zeer hard, zo hard dat het doel (de ganzen) voedselconcurrenten werden van het ingezette middel.
Het begraasbare gedeelte van de Oostvaardersplassen wordt niet beoordeeld als natura2000 landschap dus de grazers worden ook alleen maar als grasmaaiers gezien, welnu het gras is op en de ecologische draagkracht is ver overschreden met als gevolg een jaarlijks groot sterven van de grazers. Hiervan wordt meer dan 95 procent afgeschoten aan de hand van conditiescores toegekend aan het dier.
Deze score is een beoordelingssysteem waarbij 5 een goede conditie is en 2 en 1 uiterst verzwakt en op sterven na dood is. De meeste dieren worden geschoten op conditiescore 1 en 2.

Het is een grote gotspe om te zeggen dat dit word gedaan om onnodig leiden te voorkomen, voordat een grote herkauwer in score 1 terecht komt heeft het 30 tot 60 dagen lopen leiden door geen of nauwelijks eten. Eerst worden de vetreserves aangesproken dan de spiermassa en hierna zijn de ingewanden aan de beurt waarvan de diverse organen een voor een uitvallen, dan wanneer het dier op tijd gevonden wordt krijgt hij het genadeschot, Hoezo onnodig leiden voorkomen?

Dus pas het bestand aan tot de natuurlijke draagkracht en doe het afschot voor de winter en hou het bestand beperkt zodat de Oostvaardersplassen weer het prachtige gebied wordt wat het was.

Voor de grauwe gans hoeven we het ook niet meer te doen, er leven nu zoveel ganzen in Nederland dat wanneer ze allemaal tegelijk op zouden stijgen en met hun pootjes de grond zouden vasthouden ze Nederland van haar plek zouden krijgen.

Voor mij is dit nu wel even einde discussie, voor meer rapportage zie www.hetedelhert.nl             

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2016, 10:49:09 »
Er is al enkele jaren een discussie gaande of een overschot aan grazers in de Oostvaardersplassen afgeschoten moet worden, om zo het bestaan voor de overigen draagbaarder te maken. Waar sta jij in deze discussie? Ik zelf heb me er eigenlijk nog steeds geen mening over kunnen vormen, omdat het hele "wild" gebeuren verder van mij af staat dan mijn dagelijkse gang naar Albert Heijn.
Kun je hier ook nog een uitspraak over doen? Ik ben erg geïntereseerd in je mening namelijk.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

risseeuw

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2016, 10:41:52 »
Ah, je hebt het hele verhaal ook op het forum gezet, plus nog een begeleidende foto er bij :good:
Niet om afbreuk aan deze post te doen: maar deze geweien in het echt te zien, met jou enthousiaste uitleg er live bij, is nog zeker 10 maal mooier  :).

Je bent trouwens nog vergeten uit te leggen wat de groene sticker bij het gewei betekend ;).

Groet,  Peter

Een groene punt houdt in dat een machtiging voor afschot aanwezig is, dus correct afgeschoten volgens criteria.
Een blauwe punt houdt in dat dit hert geschoten is met een speciaal afgegeven machtiging "speciaal afschot" bijvoorbeeld bij aantoonbare ziekte dier, schade in landbouw, verkeersveiligheid.
Ook valwild "aangereden of dood gevonden" krijgt een blauwe stip.
Een rode stip is onjuist afschot wat in de praktijk neerkomt op beoordelingsfout jager.   

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2016, 23:03:31 »
Ah, je hebt het hele verhaal ook op het forum gezet, plus nog een begeleidende foto er bij :good:
Niet om afbreuk aan deze post te doen: maar deze geweien in het echt te zien, met jou enthousiaste uitleg er live bij, is nog zeker 10 maal mooier  :).

Je bent trouwens nog vergeten uit te leggen wat de groene sticker bij het gewei betekend ;).

Groet,  Peter

risseeuw

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2016, 22:32:35 »
Is er ook geen sprake om daar terug wolven uit zetten, het lijkt me dan ook niet meer nodig om wild af te schieten.
Of is dit elders waar die plannen voor bestaan (hoge veluwe), dacht daaromtrent eens iets van gelezen te hebben.
Vraag me wel af hoe ze dat gaan controleren die wolven bedoel ik.
laat ik vooropstellen dat het een illusie is om te denken dat in Nederland nog sprake is van oernatuur, alle snippers en vooral snippertjes terrein waar wij als mens de waarde "natuur" aan hebben gegeven zijn de laatste eeuwen al ettelijke malen op de schop geweest.
Wanneer ik mij tot het grofwild beperk is er nergens meer sprake van iets wat maar op een ecosysteem lijkt met natuurlijke processen met natuurlijke predatie, mogelijkheid van seizoensgebonden migratie van bijvoorbeeld zomer naar wintergebied.
Ook voedselgebonden migratie niet mogelijk want ze lopen letterlijk of figuurlijk tegen hekken op, hetzij fysieke rasters of cultuur en/of stedelijk gebied met nul stand beleid, dus waarheen wanneer voedsel op is, zie oostvaardersplassen of Amsterdamse waterleidingduinen.
Zelfs de edelherten op de Veluwe kunnen niet op de voedselrijke gronden komen waar ze thuishoren, de rivieroevers en uiterwaarden.
De reden dat de Oostvaardersplassen groter zijn dan 5000 ha is een puur juridische. Kleiner dan 5000 ha betekent voor de terreineigenaar een zelfde zorgplicht als een boer die heeft voor zijn vee.   
Wolven uitzetten in de Oostvaardersplassen is hetzelfde als wolven uitzetten in een hertenkamp, in het begin zal de populatie grote grazers afnemen en de wolven toenemen totdat de populatie wolven zover toeneemt dat de predatiedruk te groot wordt en de grazers te gestrest raken en de restpopulatie zich letterlijk en figuurlijk dood loopt.
De wolvenpopulatie waarbij het normaal is dat jonge wolven het gebied verlaten loopt tegen hetzelfde hek op als eerst de herten. 
De kans dat er ooit een wolvenpopulatie op de Veluwe komt is door versnippering van het terrein en het te dichte wegennet voor mij uitgesloten.

Offline VanMar

• Pentaxian
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2016, 20:58:47 »
Er is al enkele jaren een discussie gaande of een overschot aan grazers in de Oostvaardersplassen afgeschoten moet worden, om zo het bestaan voor de overigen draagbaarder te maken. Waar sta jij in deze discussie? Ik zelf heb me er eigenlijk nog steeds geen mening over kunnen vormen, omdat het hele "wild" gebeuren verder van mij af staat dan mijn dagelijkse gang naar Albert Heijn.

Is er ook geen sprake om daar terug wolven uit zetten, het lijkt me dan ook niet meer nodig om wild af te schieten.
Of is dit elders waar die plannen voor bestaan (hoge veluwe), dacht daaromtrent eens iets van gelezen te hebben.
Vraag me wel af hoe ze dat gaan controleren die wolven bedoel ik.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2016, 21:04:04 door VanMar »
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2016, 20:44:19 »
Helaas niet alleen meer in strenge winters, na de laatste "strenge" winter in 2012/2013 waar 1296 edelherten, 283 konikpaarden en 149 heckrunderen stierven
legen in de "non" winter  van 2014/2015 941 edelherten 71 heckrunderen en 362 konickpaarden het loodje.

Van 1 december 2015 tot 28 februari 2016, de zachtste winter sinds mensenheugenis staat de teller nu op 542 edelherten 4 heckrunderen en 105 konikpaarden in ogenschouw nemend dat in de maanden maart en april meestal de aantallen nog worden verdubbeld.     

risseeuw

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2016, 20:42:57 »
Nog even iets voor vanmar, en anderen natuurlijk ook.
Op deze link een foto van Wodan maar dan 5 jaar jonger en op deze site nog meer moois.   

http://www.hetedelhert.nl/belevenissen-wild/3089-hert

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2016, 19:52:34 »
foto was ook niet bedoeld om er een prijs mee te winnen,[...]
Dat snap ik.
[...]als je besmet bent met het hertenvirus en je staat voor dit gewei van een hert wat je jarenlang hebt zien lopen en zien ontwikkelen dan heb je echt kippenvel.
Dat snap ik ook en je foto is natuurlijk wel een mooie illustratie bij je verhaal (dus mijn eigen commentaar voor de komma "De foto die je toont zegt me niet zo veel" mag je als niet geschreven beschouwen  :) )

risseeuw

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2016, 19:42:47 »
De foto die je toont zegt me niet zo veel, maar je toelichting en uitleg des te meer  :) Interessant!

foto was ook niet bedoeld om er een prijs mee te winnen, als je besmet bent met het hertenvirus en je staat voor dit gewei van een hert wat je jarenlang hebt zien lopen en zien ontwikkelen dan heb je echt kippenvel.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2016, 19:09:13 »
De foto die je toont zegt me niet zo veel, maar je toelichting en uitleg des te meer  :) Interessant!
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2016, 19:52:55 door EviZ »

Stout

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2016, 19:01:55 »
Prachtig verhaal, mooie foto. Bedankt voor het delen.

risseeuw

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2016, 17:26:59 »
Ik begrijp dat de Doodsvaarderplassen een andere naam is voor de Oostvaardersplassen, sinds dat gebleken is dat daar in een strenge winter te weining voedsel is voor alle grazers?

Helaas niet alleen meer in strenge winters, na de laatste "strenge" winter in 2012/2013 waar 1296 edelherten, 283 konikpaarden en 149 heckrunderen stierven
legen in de "non" winter  van 2014/2015 941 edelherten 71 heckrunderen en 362 konickpaarden het loodje.

Van 1 december 2015 tot 28 februari 2016, de zachtste winter sinds mensenheugenis staat de teller nu op 542 edelherten 4 heckrunderen en 105 konikpaarden in ogenschouw nemend dat in de maanden maart en april meestal de aantallen nog worden verdubbeld.     

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2016, 17:07:03 »
heb je even, grapje.
De grootte van een gewei alsmede de grootte van het hert wordt bepaald door een aantal factoren en is een graadmeter voor de conditie van het hert.
Ten eerste is daar de voeding, goede voeding en vooral mineralen zoals kalk, fosfor enz bepaalt voor een groot gedeelte de groei van het gewei, voorbeeld het Aardhuishert wat op latere leeftijd werd verplaatst van de voedselarme mineraalarme zandgrond van de midden-Veluwe naar het toen nog hertenloze gebied van de rijke zeeklei van de Oostvaardersplassen .
In een jaar tijd ging het gewei van 6 naar ruim 12 kilo.

Erfelijkheid en vererving van genetisch materiaal speelt natuurlijk een rol waarbij vaak wordt vergeten dat juist de vererving van dit materiaal grotendeels wordt doorgegeven in vrouwelijke lijn. Een dochter van Wodan heeft dus duidelijk meer kans een mannelijk kalf met groot gewei voort te brengen dan dat een zoon van Wodan een groot gewei krijgt.   

In gebieden waar de voedselvoorziening schaars is en ook nog eens in combinatie met hoge dichtheden, zie bijvoorbeeld Schotland of om dichter bij huis te blijven Deelerwoud of de Doodsvaardersplassen blijven de herten duidelijk achter in grootte en gewicht.
Ik begrijp dat de Doodsvaarderplassen een andere naam is voor de Oostvaardersplassen, sinds dat gebleken is dat daar in een strenge winter te weining voedsel is voor alle grazers?

risseeuw

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2016, 16:53:21 »
Heel interessant, maar de grote van het gewei verteld dat ook iets over het hert zelf van grote(schouderhoogte).
Is daar ook soms een foto van gemaakt met eventueel een roede.
Zijn er nakomelingen die ook uitspringen van grote?

heb je even, grapje.
De grootte van een gewei alsmede de grootte van het hert wordt bepaald door een aantal factoren en is een graadmeter voor de conditie van het hert.
Ten eerste is daar de voeding, goede voeding en vooral mineralen zoals kalk, fosfor enz bepaalt voor een groot gedeelte de groei van het gewei, voorbeeld het Aardhuishert wat op latere leeftijd werd verplaatst van de voedselarme mineraalarme zandgrond van de midden-Veluwe naar het toen nog hertenloze gebied van de rijke zeeklei van de Oostvaardersplassen .
In een jaar tijd ging het gewei van 6 naar ruim 12 kilo.

Erfelijkheid en vererving van genetisch materiaal speelt natuurlijk een rol waarbij vaak wordt vergeten dat juist de vererving van dit materiaal grotendeels wordt doorgegeven in vrouwelijke lijn. Een dochter van Wodan heeft dus duidelijk meer kans een mannelijk kalf met groot gewei voort te brengen dan dat een zoon van Wodan een groot gewei krijgt.   

In gebieden waar de voedselvoorziening schaars is en ook nog eens in combinatie met hoge dichtheden, zie bijvoorbeeld Schotland of om dichter bij huis te blijven Deelerwoud of de Doodsvaardersplassen blijven de herten duidelijk achter in grootte en gewicht.

Offline ventaxian

• Pentaxian
  • **
  • Zie je wel!
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2016, 16:27:59 »
Bijzonder, met hoeveel verstand van zaken je dit allemaal weet te vertellen. Duidelijk te merken hoezeer je hierbij betrokken bent.

Groeten, Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline VanMar

• Pentaxian
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2016, 16:18:34 »
Heel interessant, maar de grote van het gewei verteld dat ook iets over het hert zelf van grote(schouderhoogte).
Is daar ook soms een foto van gemaakt met eventueel een roede.
Zijn er nakomelingen die ook uitspringen van grote?
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2016, 16:15:28 »
Bedankt voor het tonen van de foto en het leerzame verhaal erbij.
+1 Heel leerzaam en prachtig totaalbeeld
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2016, 16:02:08 »
Bedankt voor het tonen van de foto en het leerzame verhaal erbij.

risseeuw

• Gast
Eerbetoon aan Wodan.
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2016, 15:38:08 »
Afgelopen weekend 19-3-2016 werd dit gewei getoond op de geweienschouw op kasteel Middachten.
De geweienschouw is een oud gebruik waarbij verantwoording wordt afgelegd en transparantie wordt gegeven van het afschot van het afgelopen jachtseizoen.
De geweien van de mannelijke herten alsmede de houwers van de keilers worden tentoongesteld en de afschotcijfers per gebied worden gepresenteerd.

Dit bekende hert op de Zuid-Oost Veluwe verdient wel wat extra aandacht, dit hert "Wodan" genoemd had zijn domicilie op Het Hof te Dieren waar hij behalve tijdens de bronst verbleef samen met een aantal andere kapitale herten. het hert was een graag geziene bewoner van de bossen rondom Dieren en fourageerde frequent op de wildweides van het landgoed Hof te dieren en van Middachten waar hij over het algemeen een rijk gevulde dis vond, aangevuld met de mast van de vele beukenbomen in die omgeving.

Het hert begon als zesjarig hert op te vallen door het opzetten van een zwaar en endenrijk gewei dat in de loop der jaren alleen maar in omvang en enden toenam en Wodan werd dan ook gerekend tot een van de grootste herten in de vrije wildbaan van de Veluwe.

Maar ook voor Wodan gingen de jaren tellen en alhoewel hij in 2015 nog een fabuleus gewei opzette zag je dat de jaren gingen tellen, het eens zo machtige lijf werd mager en zijn eens zo fiere loop werd stram en houterig.
Ook zijn plaats tijdens de bronst werd ingenomen door jongere en krachtige herten alhoewel deze qua gewei niet konden tippen aan Wodan.
Dit alles in ogenschouw nemend is besloten om Wodan dit jachtseizoen vrij te geven voor afschot en zo geschiedde, afgelopen herfst is de oude heer en meester van het Hof te Dieren geveld door een welgemikt bladschot.   

Wodan is 13 jaar geworden en aan zijn kiezen was te zien dat hij een volgende winter niet zou halen, totaal afgesleten en niet meer in staat tot het opnemen van voldoende vezelrijk voedsel had hij verkommerd in het veld.

Wat fraai is om te zien is dat de bloedlijn van dit prachtige hert waarschijnlijk terugvoert naar Rominten, een gebied in het oosten van Oost-pruisen bekend om de kapitale herten die daar rondliepen.

Herten uit dit gebied werden zowel door Prins Hendrik en de familie Kruller-Muller in de jaren 20 van de vorige eeuw geïmporteerd en uitgezet in de Kroondomeinen en het nationale Park de Hoge Veluwe.

Wodan's laatste gewei werd gekwalificeerd met een gouden medaille en beoordeeld als 24-ender daar er wat enden kleiner waren dan 5 centimeter en als zodanig niet werden meegeteld. Het gewicht van het gewei was 13 kilo en bijna op de gram af eerlijk verdeeld met 6,5 kilo per stang.

De foto toont het gewei samen met afworpstangen van vorige jaren verzameld door de jachtopzichter van Hof te Dieren.

Groeten Ronald.