Dag allemaal het matglas van de K1 kan er uit, dus kan er iets anders in
Het liefst heb ik een matglas met een split image in het midden en een rand van micro prisma er om heen, zo als het (nikon) k3 matglas voor mijn Pentax APS-C bodies. Ik had nog een aantal matglazen van de Pentax LX ( film) liggen, maar helaas die zijn te klein, wel bijzonder want ik dacht dat deze body een 100% zoeker beeld had, maar met een maat van 25 X 35.4 kom je aan de zijkant wat te kort
Maar goed het K1 matglas is 26 X 38.25 dus aan alle kanten een 1 mm over voor het framepje.
Welke fabrikant stapt er in om voor de K1 een mooi matglas aan te bieden of zou zo'n nikon K3 matglas nu meteen passen
Inmiddels heb ik een oplossing bedacht, de Matglazen van de Canon 1D serie passen na een kleine modificatie :-)
Het lipje waar je het matglas met een pincet mee kunt vast houden zit bij Canon op een andere plek dan bij Pentax, echter met een mesje snij je die er zo af, verder hoef je niets meer te doe. Ik heb nu een Ec-B matras in mijn K1, dit werkt goed. de origine Canon matglazen zijn zo rond de 50 euro.
Ok en hier is hoe je het zelf kunt doen heb er even een "tutorial" van gemaakt.
Disclaimer: Dit is een matglas dat niet door Pentax wordt aangeboden dus deze modificatie is geheel op eigen risico.