Het is goed dat deze discussie nu eens vanuit het mod-team wordt gevoerd. Eerdere pogingen van diverse leden om vernieuwingen voor te stellen zijn gestrand en ik denk dat die ideeën nog best actueel zijn....Aan de andere kant, ook zonder die veranderingen bestaat het forum nog steeds. Wel jammer dat er toen wel leden zijn weggelopen.
Ik ben nog steeds blij met het bestaan van dit forum, juist ook vanwege de uitjes die worden georganiseerd.
Het is wel een feit dat de meeste fora het moeilijk hebben tegenover flickr, facebook, instagram, 50px etc maar ook ik vind dat geen vervanging voor een forum want op een forum kun je veel meer kwijt over een foto en ook met het geven van commentaar...dat is op de soc.media toch minder gebruikelijk.
Succesvolle Nederlandse fotofora zijn er eigenlijk niet meer......dit forum, het zusterforum, lightcatch, duchtphotozone, ze leiden allemaal onder "verminderde" activiteit. Het fotoforum op tweakers is nog wel redelijk actief, evenals de merkfora van Nikon en Canon.
Dat "fotografie" is ingestort geloof ik niet zo...ik denk dat er nog heel veel en actief gefotografeerd wordt.....overal waar je komt zie je fotograferende mensen; of dat nu met mobieltje, compactcamera, systeemcamera of spiegelreflex is, maakt niet zo veel uit. Al is de kans dat een foto die gemaakt is met een mobieltje op een forum komt, wel een stuk kleiner.
De verkoop van camera's etc is wellicht wel ingestort.
Enfin, voor dit forum is het misschien wel een optie om wat de doen aan de vele fotorubrieken. Die zijn in het leven groepen toen er nog veel foto's gepost werden op het het forum en je post snel verdwenen was van de eerste pagina. Nu is het wat dat betreft een heel stuk rustiger en mogen wat mij betreft terug gebracht worden tot twee (of drie): "laten zien", "commentaar" en "vreemdgangers". In de eerste rubriek kun je je foto's plaatsen zoals je dat nu al deed in de fotohoek...gewoon wat je wil laten zien, series etc. In de tweede rubriek plaats je een foto waar je echte commentaar op wilt hebben. Dit vraagt er wel om dat je dan ook op foto's van anderen commentaar geeft. Mharda heeft hier wel voorstellen over gedaan. Een ander idee is om toch wel wat meer delen van het forum af te schermen van openbaarheid...wellicht maakt dat dat er wat meer geplaatst wordt in het algemene deel.
Voor wat betreft de fotowedstrijd...die was geloof ik bedoeld om meer traffic en deelname te genereren op het forum; dat is niet gelukt. Ik zag wel deelnemers die mee deden aan de wedstrijd maar verder niet actief werden op het forum en niet andersom.
Zover voor nu.....