Wat ik vooral mis op dit forum (en ook de andere) is echt goede kritiek op geplaatste foto's.
Niet om mijzelf de hemel in te prijzen want ik kan en moet nog heeeeel wat leren, maar vaak worden foto's als snel prachtig gevonden, terwijl ik dan denk dat er sowieso technisch al heel wat mankeert.
Daarnaast worden er ook prachtige foto's getoond die nauwelijks reacties krijgen. En daar ben ik dan zelf ook schuldig aan, gewoon omdat er tegenwoordig niet van komt om dit forum dagelijks bij te houden. Maar ook omdat het mij (en ik denk vele andere) soms teveel moeite kost om een goede kritische reactie te geven.
Misschien dat een aparte groep "Ter beoordeling" zou helpen, maar bij de buren loopt dat ook niet echt.
Als beginner wil je een mooie en goede foto leren maken.
Jij zoekt op internet allerlei (gratis) cursussen maar daar leer je alleen de basisprincipes van de verschillende takken van de fotografie.
Een cursus met leraar die tips kan geven en aan wie je vragen kan stellen, cost gauw enkele honderden euro's.
Je gaat dan naar een forum (het liefste van je cameramerk) in de hoop dat je daar constructieve commentaar krijgt op je probeerseltjes.
En zoals hierboven gezegd, krijg je daar geen of weinig reacties en reacties geeft je niet omdat je niet zeker bent van jezelf en bang bent onzin te gaan verkopen.
Ik heb dus een voorstel: zoals Cemi al zegt, een "ter beoordeling" groep maken
Daar niet alleen een foto plaatsen, maar ook allerlei gegeven bijvoegen:
welke camera, lens, zoom factor, ISO, diafragma etc
met erbij ook de redenaties die achter de verschillende keuzes werden gemaakt
DUS:
hoe was de situatie, het licht, de afstand ?
Hoe werd de compositie gekozen?
Welke lens is gebruikt en was het een bewuste keuze?
Hoe werd de camera ingesteld? AV, Tav, B, sluitertijd etc
Waarom werden die waarden gekozen? Wat wilde men bereiken met die instellingen?
Werd de foto bewerkt? hoe? waarom?
Ik zou nog door kunnen gaan omdat er zo veel variabelen zijn.......
Als een foto al deze gegevens heeft, is het denk ik makkelijker een in de juiste richting constructieve tip en kritiek te geven.
Als je weet wat de bedoeling van de fotograaf was, wat hij wilde laten zien met die foto, kan je je mening geven over hoe je die indruk kan tewerkstellen e/o accentueren.
En daar heeft een leerling veel meer dan "mooie foto" of "dat puntje is een beetje onscherp".