Ik ben al bijna 10 jaar lid van dit forum en wil nu ook mijn mening over het voortbestaan eens delen.
Wat ik voornamelijk zocht op dit forum is goede kritiek. Zowel op mijn foto's, maar ook op die van andere.
Daarnaast zocht ik ook inspiratie, door te kijken naar wat andere leden te bieden hadden.
De laatste tijd zijn beide minder geworden, vooral goed en kritisch commentaar ontbreekt, alles wordt maar prima en mooi gevonden.
En natuurlijk ben ik daar zelf ook schuldig aan, gewoon geen tijd of zin om op elke foto commentaar te gaan geven.
Dat is enerzijds.
Anderzijds wil ik ook kijken naar de toekomst van Pentax en met name de DSLR's.
Je hoort en ziet steeds meer verhalen van mensen (ook professionals) die overstappen van de zware Canikon's naar lichtere systeem camera's die ondertussen dezelfde kwaliteit leveren. Canon en Nikon gaan het nog heel zwaar krijgen in de strijd tegen Sony en Fujifilm die hierin al veel verder zijn. Laat staan wat Pentax daar nog tegenin kan brengen. Nikon komt binnenkort met een fullframe systeem camera, maar wel met een nieuw type mount. Het is maar de vraag hoeveel Nikon aanhangers zullen overstappen als ze ook hun lenzen moeten vervangen. Of gaan ze dan toch maar naar Sony of Fujij die wat dat betreft ook al verder zijn. Van Canon en ook Pentax hoor ik niet veel over nieuwe systeem camera's en lijkt het alsof zij niet met de tijd mee willen gaan en eerst vooral hun oude lens voorraad nog willen verkopen.
Ook ik ben onlangs overgestapt (toch met een beetje spijt in mijn hart) van Pentax naar Fuji. Gewoon omdat Pentax geen goed alternatief heeft op dit moment. Na deze overstap ben ik ook gaan kijken naar Fuji forums e.d.
Ondanks dat ik een beetje een hekel heb aan Facebook, vond ik daar wel een heel actieve (en wereldwijde ) groep Fujilove en ben daar lid van geworden. In ieder geval geeft die groep mij voorlopig weer de inspiratie terug, want er staan hele mooie opnames tussen die ik heel simpel er tussenuit kan halen. Want met een klik zie ik alle als laatst geplaatste foto's terug en kan ik de mooie simpel liken" en eventueel van commentaar voorzien. Toegegeven, commentaar wordt ook hier maar mondjesmaat gegeven maar daarnaast zegt het aantal likes wel wat over de kwaliteit. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een dergelijk medium gemakkelijker en sneller werkt dan een forum.
Daarom denk ik ook dat niet alleen dit, maar ook de andere forums het moeilijk gaan krijgen. Simpel omdat andere media zoals FB en Instagram beter aansluiten bij de jachtige tijden die iedereen tegenwoordig schijnt te hebben...
Mijn 2 centen en nog altijd fan van Pentax,
Cees