Dit is de werking van een SDM:
http://www.freepatentsonline.com/20090323208.pdfOm de spoelen of de magneten (afhankelijk wat vast is) te laten draaien, moet men een spanning aan de juiste spoel geven zodat de magnetische veld dat deze genereert dezelfde pool afstoot en de andere pool aantrekt.
Als wij b.v. een bepaalde spanning aan de spoel bij punt 2B geven en deze een magnetische veld genereert met een zuid pool, wordt deze afgestoten door de zuidpool van de permanent magneet en aangetrokken door de respectievelijk noord pool.
Omdat hoogst waarschijnlijk is dat de spoel vast is en niet de magneet (anders zouden de draden van de spoel ook meedraaien), gaat de magneet bewegen en dus draaien.
De kunst is op het juiste moment of een geďnverteerde spanning aan de spoel te geven of spanning te geven aan een andere spoel anders zou de magneet, die nu een noord pool heeft op de plaats van de vorige zuidpool, stoppen met bewegen.
Dit wordt bereikt door een sensor te plaatsen en alles laten aansturen door een microprocessor.
Dit is trouwens de werking van motoren die "stappen motor" of "servo motor" genoemd worden.
Als een spoel onderbroken raakt, of de aansturing van een spoel defect raakt, of een magneet los raakt, of de microprocessor defect raakt, of er een fout in de software komt, werkt de motor niet meer naar behoren.
Men kan dan proberen de software te updaten, als dit niet helpt, dient men of de elektronica of de motor vervangen te worden.
Ik moet wel toegeven dat ik alleen 1 keer een kapotte motor gehad heb, meestal is (een van) de aanstuur-Mosfets defect en moet de printplaat vervangen worden; maar ik repareer rolstoelen en televisies en geen fotolenzen en ben ik daar niet 100% zeker van.