Tja, oogcontact is een hele verbetering maar voor mij blijft het daar dan wel bij.
In het topic http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=40473.0 geef je als suggestie aan dat het mooi zou zijn als de plaatser een uitgebreide toelichting geeft op de geplaatste foto, weliswaar in een rubriek "ter beoordeling" maar ik ben hier toch ook wel benieuwd naar een aantal keuzes...
Bijvoorbeeld: waarom deze uitsnede, waarom deze achtergrond, waarom deze houding, waarom dit moment, waarom deze uitdrukking etc?
Ik vind deze foto beter dan de eerst geplaatste foto maar nog steeds een foto die het leuk doet in een familiealbum maar niet meer dan dat.
zondag was ik bij mijn schoonmoeder voor Moederdag; we waren in de tuin een glaasje wijn aan te drinken en ik dacht aan mijn eerste portret en aan de gekregen aanwijzingen.
Wat ik dus moest/wilde doen, was:
1 - ze moest in de camera kijken
2 - de donkere gedeeltes moesten lichter worden
3 - het was beter dat ik de bovenkant van het hoofd buiten beeld liet (zoals ReneM in zijn geweldige portretten)
4 - ik wilde ook de regel van 3 toepassen voor een betere compositie
De zon scheen en er was daarom te veel contrast; ik heb gewacht tot even bewolkt werd om minder contrast te krijgen, koos voor 200 ISO om een scherpe foto te krijgen zonder ruis, de diafragma een beetje dicht (f 6,7) om genoeg scherpte diepte te krijgen (zeer goed gelukt !) en met de camera in AV ging ik op een beschaduwde hoek de belichting meten. de camera koos voor 1/60 sec.
Ik ging dan de camera op mijn schoonmoeder richten, inzoomen tot een close up en riep ik haar......zodat ze wel in de camera keek.....
Daarom zo'n expressie op het gezicht.
Dit is dus geen studio opname met een gekozen achtergrond, gekozen pose, gekozen belichting.....het is een spontane foto en, vind ik tenminste, goed gelukt als spontane foto.