heel hartelijk dank voor jullie interesse.
Wat ik gedaan heb, is:
1- de nieuwste firmware downloaden en installeren
2- een kaart downloaden en uitprinten om de lens te kalibreren.
3- heel veel foto's gemaakt met verschillende brandpunt afstanden en diafragma's.
op statief en afstandsbediening.
Ik heb ontdekt dat de 55-300 een beetje backfocus had, niet echt noemenswaardig, de 0 focus viel binnen het scherpe gebied, toch heb ik hem gecorrigeerd naar + 5.
Wat ik denk dat het probleem is, is dat het door de camera aangegeven focus punt op de viewer, anders is als de focus punt in aangegeven in liveview met precies de zelfde camerapositie.
Met andere woorden, met de camera op statief ga ik b.v. op een bloem scherpstellen, zonder de camera te bewegen druk ik op de knop liveview en op de display wordt er een kadertje aangegeven van waar de focus is en deze is een stuk lager dan het punt die op de viewer aangegeven werd.
Zou dit kunnen zijn ? Is er een manier om deze 2 punten te "synchronizeren" ?
Hier volgt een voorbeeld gemaakt dus na firmware update, met statief en afstandsbediening, op 210mm, onbewerkt:
1 - Aucuba: scherpgesteld op het middelste blad, F10
210mm F10 AF+5 by
Claudio Fontanini, on Flickr
2- Japanse kweepeer: scherpgesteld op het rode bloem, F8, 50% crop
210mm F8 AF-0 by
Claudio Fontanini, on Flickr
ook als ze scherp lijken, na vergroting zie je dat ze niet echt haarscherp zijnm vergelijk met andere foto's.
Ik vraag mij af of al die zeer scherp foto's hier op het forun niet eerst verscherpt zijn met b.v. lightroom.