Ik ben zo'n overstapper. Nadat ik een verkooptopic op Pentaxian.nl had aangemaakt heb ik die min of meer ge-copy-paste naar dit forum. Op dat forum heb ik de keuze wel toegelicht, maar om eerlijk te zijn voel ik veel minder binding met dit forum. Vandaar dat ik de neiging niet zo had om dat hier ook te doen.
De overstap is echter lang niet de enige reden dat ik dat forum vaarwel zeg. Ik ben 4,5 maand op reis geweest en heb onder andere een 10-daagse Vipassana meditatiecursus gedaan waarbij je echt alleen eet, slaapt en mediteert. Na die 10 dagen merkte ik dat zowel dit forum als Pentaxian.nl heel ver van me af stonden. Ik was nog wel van plan een kleiner "vaarwel" topic te openen maar aangezien het nu toch ter sprake komt, doe ik het hier maar.
Ik stap over naar Nikon. Tijdens mijn reis heb ik gefotografeerd met een D7100 en een drietal zooms. Na thuiskomst pakte ik nog 1 keer mijn K-3 met 16-50 op. Na een paar keer autofocussen wist ik zeker dat ik ging overstappen. AA-filter simulatie en horizoncorrectie gebruik ik niet, pixel shift heb ik niet maar zou ik ook niet gebruiken (werkt niet goed icm Lightroom), astrotracer heb ik 1 keer geprobeerd voor de leuk, SR helpt mij nauwelijks (ik zit voor de sluitersnelheid vrijwel altijd op minimaal 1,5x brandpunt). Voor mij zijn het allemaal extra functies die er niet toe doen. Behalve dan misschien SR, omdat ik dat standaard aan heb staan, maar zoals gezegd helpt dat mij niet veel. Ik vind het veel fijner om een AF te hebben die wel in 1 keer lockt, zonder heen en weer te springen rond de positie waar hij heen moet (of dat veel sneller doet), focuspunten in de zoeker te hebben die ook echt even groot zijn als de AF-sensoren zelf, en bvb de AF-S 17-55 die volopen gewoon goed bruikbaar is, waar ik dat van de 16-50 niet kan zeggen. Het enige dat ik wellicht ga missen zijn de Limited lenzen, maar daarvoor ga ik niet een extra systeem ernaast hanteren. Ik heb een RX100 als ik gewoon licht en vrij wil zijn en de Nikon set als ik daarvoor kies.
Daarnaast heb ik, sinds ik de keuze heb gemaakt (eigenlijk al tijdens mijn reis) om het forum te verlaten ook veel meer een gevoel van vrijheid. En dat is een gevoel dat ik ook nodig heb om mijn fotografie verder te ontwikkelen (en eigenlijk om mezelf verder te ontwikkelen). Maar wellicht dat ik dat gevoel ook zou hebben als ik met Nikon was begonnen en op een Nikon forum had rondgehangen.
Qua budget viel de overstap voor mij wel mee, maar ik heb alles dan ook tweedehands aangeschaft en goede deals een beetje kunnen afwachten:
Nikon D7100, 16-85/3.5-5.6 VR en 35/1.8 | EUR 900 | |
12-24/4 | EUR 450 | Kreeg er gratis een pola-filter bij. |
17-55/2.8 | EUR 500 | |
70-200/4 VR | EUR 850 | |
85/1.8 | EUR 300 | |
SB-700 flitser | EUR 200 | |
Totaal | EUR 3200 | |
Dit zijn trouwens allemaal Nikkor lenzen. Ik had bvb voor de 12-24 ook de Tokina kunnen kiezen, die de gelijke is van de Pentax variant, waardoor ik goedkoper uit had kunnen zijn. De tweedehands markt is gewoon groter voor Nikon spullen.
Ik heb een account aangemaakt op een Nikon forum, maar ben daar ook al erg lang niet geweest. Ik vind het gewoon niet zo belangrijk om eerlijk te zijn. Ik heb dingen Facebook en Couchsurfing voor sociaal netwerk en voor fotografie vind ik een merkonafhankelijk forum als DPReview prettiger. Verder maak ik mijn eigen keuzes en luister ik naar mijn inwendige stem.
Trouwens, over het gewicht en dergelijke: ik overweeg een overstap naar fullframe, onder andere om het gewicht. De combinatie D750, 18-35/3.5-4.5, 24-85/3.5-4.5 VR en 70-300/4.5-5.6 VR weegt ongeveer 500 gram minder dan de D7100, 12-24/4, 17-55/2.8 en 70-200/4 VR waarmee ik op reis ben geweest.