bedankt jongens voor de snelle antwoord.
Ik zal beginnen met het vertellen waar voor ik een zoom nodig heb: lopen hier en daar en alles wat ik leuk, interessant, kunstig, etc etc find er een foto van maken. dit kan dus een bloem, een hond, een gans, een molen etc etc zijn.
Om b.v. een bloem of een vlinder te fotograferen, moet ik in een ogenblik kunnen inzoomen, scherpstellen en klikken ! en direct daarna een foto kunnen maken van een tarweveld.....
(geen gedoe met statief, wisselen van lens, in 2mm scherpstellen, uren achter Liveview spenderen om een foto mooier te maken) zodoende loop ik 95% van de gevallen met mijn 55-300 ED op de K5II.
Alleen vind ik de 55-300 ED (de mijne is niet niet eens WR) wat aan de trage kant bij snelle onderwerpbewegingen, zoals bij autofocus continu.
Daarom zocht ik naar een snellere-AF lens, het liefst met een grote zoom bereik, zoals de Sigma 18-250 HSM of de Sigma 18-300 HSM of de Tamron 18-270 PZD en nog meer.... maar, bij het lezen van de reviews, bleken deze super-zoom's altijd minder van kwaliteit omdat ze altijd een compromis zijn.
Na het zien van de topic van een zeer tevreden Mike, de snelheidsvergeljiking op Youtube, en de goede reviews, dacht ik in de 55-300 PLM de juiste lens gevonden te hebben, alleen past deze lens niet op mijn K5II !!!
Daarom:
of een super-zoom kopen + grote bereik
- kwalitatief compromis
of een 2e hands K3 kopen met een 55-300 PLM + precies wat ik (denk) moet hebben
- prijs van K3 + 55-300 ( wel te verlagen door eventuele inruil K5II + 18-55 kitlens + 55-300 ED + grip)
- misschien paste de 55-300 PLM niet op de K3 (achteraf gezien wel) en schakelen naar een K3II die nog duurder is.(of K7 nog duurder)
ik ben me nu aan het orienteren....
bdw, er is bij Kamera Express een Sigma 18-250 HSM occasion voor € 169,- daar heb ik ook staan kijken...
maar mijn angst is dat ik weer geld ga spenderen voor iets dat het niet helemaal is.....
Oh boy, Oh boy, Oh boy wat zal ik doen ?