Na de discussie over de Pentax 55-300 PLM hier op het forum gehad en mijn uiteindelijke beslissing voor de Sigma 18-300 HSM contemporary Pentax, ben ik op zoek gegaan naar deze lens.
Ik werd eerlijk gezegd echt moedeloos ! Terwijl er voor de CaNikon allerlei lenzen aangeboden worden, gevolgd door Sony en Panasonic, voor de Pentax zijn er heel weinig lenzen buiten de Pentax eigen lenzen !
Lijkt of Sigma en Tamron Pentax boycotten !
Ik was bijna op het punt beland om alles te gaan inruilen voor een Nikon

Maar eindelijk toch de Sigma 18-300 3.5-6.3 DC HSM contemporary PENTAX gevonden bij CityFoto in Eindhoven !!

Gisteren was de lens binnen en vandaag, tussen de tuin werkzaanheden door, heb ik een paar foto's gemaakt om hem te testen.
Wat een beest !!! hij is 10x beter dan mijn Pentax 55-300 ED !! de focus is stukken sneller en preciezer dan mijn vorige lens, kan ermee vanaf een afstand van 15cm !! (ze geven 39cm op) tot oneindig zonder moeite scherpstellen en kan v/a 18mm tot 300mm inzoomen!
Zo'n grote verschil dat ik denk dat mijn Pentax toch niet goed is (ik heb altijd zitten tobben met de focus ervan !). Ik zal hem (misschien) na laten kijken.
Ik merk wel dat alle foto's gemaakt met de Sigma iets donker zijn, ik denk dat ik met de EV op +1 moet proberen.
Hoe dan ook, hier zijn een paar voorbeelden, ze zijn met Faststone alleen gekropt (de max vergroting is alleen 0,33) en overgezet naar Jpeg zonder enkele bewerking, dit om te laten zien hoe goed de lens is. Ik zou de foto's nog even kunnen verscherpen, maar heb besloten ze zo "origineel" mogelijk te laten.
Alleen de 3e foto(de geum) is door de camera in jpg op max kwaliteit geschoten en dus niet overgezet met Faststone.
waterjuf by
Claudio Fontanini, on Flickr
kever by
geum by
iris by
graag jullie mening, groeten van een tevreden Claudio