En nog eens een ander voorbeeld, Grote Smurf. Ondanks zijn naam is Grote Smurf maar 5cm lang van zijn voetzolen tot het topje van zijn muts. Ik heb hem op een lapje geweven stof gelegd dus behalve naar de scherpte van GS te kijken, kan je ook aan de scherpte van het weefsel waar hij op ligt aflezen waar de scherpe "plakjes" waren en wat het gebruikte diafragma oplevert als scherptediepte. Ik heb een serie van 21 opnamen gemaakt op de rail, beginnen bij z'n voeten. Diafragma was f6.3 met de 90mm macro. Afstand vanaf de voorkant van de lens tot aan GS was 30cm.
Daarna heb ik gestacked om te kijken hoeveel opname genoeg zouden zijn bij deze afstand en dit diafragma, ook gelet op de overlappende scherptediepte die je kunt zien aan het weefsel waar GS op ligt. Ik heb eerst gestacked met de eerste en de laatste opname, toen met begin-, eind- en middel opnames, als derde heb ik iedere derde opname genomen en als laatste de volledige stack van 21. Je kunt duidelijk zien wat het verschil is - let op de stof! Voor mij lijkt de stack met 21 opnamen een beetje overkill, maar die met slecht twee of drie laten duidelijk grote scherpte "gaten" zien. Hier was dus de stack met in totaal 7 opnamen optimaal.
Hier is de eerste (2 opnamen) waarje duidelijk ziet dat behalve het puntje van z'n hoed en z'n voeten, niet veel ècht scherp is. Je kunt ook aan de ribbels in het kleedje duidelijk zien dat er twee scherpte banden door de combi heen lopen. De kin, borst, buik en arm van GS zijn onscherp.
We gaan naar drie waarbij aan de vorige twee opnamen de middelste opname (ongeveer ter hoogte van de buikl) is toegevoegd. Je ziet borst en buik bijtrekken qua scherpte maar aan de banden in het textiel kan je nog steeds zien dat er onscherpe gebieden overblijven.
Nu de stack waar ik elke derde opname heb gebruikt, in totaal 7 opnamen dus. GS is netjes scherp en in het textiel is bijna geen bandvorming meer te ontdekken wat zegt dat de scherpte gebieden bijna perfect in elkaar overlopen.
En alle 21 opname same geven dan toch nog wel een marginale verbetering maar dat is alleen maar zichtbaar alsd je inzoomt.