Auteur Topic: Problemen met Irix 15 mm op K-1  (gelezen 98 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 138
Re: Problemen met Irix 15 mm op K-1
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2024, 22:49:24 »
Ik heb denk  een vergelijkbaar probleem met een Sigma  17-70mm objectief.
Op de K10D werkt hij goed en op mijn K5II niet.
Draai ik  het objectief na montage op body een beetje naar rechts dan werken de contacten wanneer ik het in tegengestelde richting draai dan werken de contacten dus niet.
Doe ik het zelfde op de K10D dan maakt het niets uit.
De andere objectieven die ik bezit hebben dat probleem niet.
Schoonmaken van contacten heeft bij mij niets opgelost.
Het lijkt dus alsof  de uitlijning niet optimaal is van de vatting.

Ik weet niet of dat bij jou het geval is wanneer je het objectief een beetje naar rechts of links draait.

Ben benieuwd.

Groetjes Hans.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Problemen met Irix 15 mm op K-1
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2024, 22:49:24 »

Offline mwolthers

  • Newbie
  • Berichten: 2
Problemen met Irix 15 mm op K-1
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2024, 20:40:48 »
Beste forummers,

Ik hoop dat ik als nieuw lid meteen een probleem mag deponeren. Ik ga in februari naar het noorden van Finland, en hoop daar wat foto's, en wellicht een timelapse van het noorderlicht te kunnen maken. Onbewolkt weer en aanwezigheid van het noorderlicht zijn natuurlijk niet gegarandeerd, maar wat ik wel graag op orde wil hebben voor mijn reis is mijn (foto-)uitrusting. En daarbij loop ik tegen een probleem aan. De meeste foto's zal ik willen maken met mijn Irix 15mm f/2,4 Firefly op mijn K-1. Een geweldige combi voor dit doel, wat mij betreft. Maar helaas kwam ik er achter dat sinds kort de camera niet meer met de lens communiceert. Als ik de Irix op de K-1 draai en de camera aanzet vraagt het toestel naar de brandpuntsafstand, en staat er F-- in beeld. Precies wat er gebeurt als ik een oude M-lens gebruik, zonder elektronische contactjes.

Nu komt het vreemde: op mijn oude K-5 werkt de lens gewoon zoals het hoort. En andere lenzen werken naar behoren op beide camera's. Het probleem treedt dus alleen op bij de specifieke combi tussen K-1 en Irix 15.

Ik heb diverse dingen geprobeerd, de lensvatting van de Irix geschroefd en de elektronica goed op z'n plek gezet, de contactjes schoongemaakt, gemaild met Irix of ze een nieuw elektronisch circuitje kunnen leveren (nee, ik mocht de lens opsturen naar Polen), alle mogelijke combinaties van contactpuntjes op de Irix doorgemeten om te kijken of er ergens kortsluiting zit (nee).

Voor de duidelijkheid: in het verleden was er dus geen enkel probleem.

Heeft iemand ervaring met zoiets als dit? Suggesties wat ik nog zou kunnen proberen? Of heeft iemand een K-1 (II) in de omgeving van Amersfoort om te testen of mijn Irix op dat toestel wel werkt?

Alvast dank voor de hulp!
Matthijs