Ier hin Olland wordt gemeten vanaf het filmvlak/sensorvlak of vanaf de frontlens.
Weinig macro-objectieven hebben een losse zonnekap, omdat de frontlens ver naar binnen ligt.
Misschien is dat in België wel anders...
Groeten,
Ruurd
Het heeft weinig belang vanaf waar je meet, zolang je het maar duidelijk aangeeft. Het gemakkelijkst leek mij de driedeling van de afstand voorwerp-beeld in hetgeen ik ervan gemaakt heb, namelijk (1) voorwerp-lenskap (2) lenskap+tubus (3) tubus-sensor.
Indien ik geen angst zou hebben de frontlens te beschadigen en er een aanduiding van het sensorvlak zou voorkomen op de body, had ik ook kunnen kiezen voor (1) voorwerp-frontlens (2) frontlens-sensorvlak (waarbij ook geen van beide overeenkomt met de echte voorwerpsafstand of beeldafstand).
Het begon gewoon omdat mij de uitspraak van André "
Bij een 90 mm-objectief zou de voorwerpsafstand nog grofweg 180 mm minus de lengte van de tubus (?) en evt. zonnekap." zeker niet exact leek. Indien hij de zin had geformuleerd als "
Bij een 90 mm-objectief zou de voorwerpsafstand nog grofweg 180 mm minus een gedeelte van de lengte van de tubus (?) en evt. zonnekap.", had ik niet gereageerd.
Dat hij met "voorwerpsafstand" de afstand tussen het voorwerp en de voorzijde van de tubus, dan wel van de zonnekap, bedoelde leek me duidelijk. Mede daardoor heb ik de voorkant van de zonnekap als een referentiepunt gekozen.
Het grappige vond ik dat uit mijn conclusie (dat de volgorde van de optische hoofdvlakken hier omgekeerd ligt) volgt dat André (zeker als je die "grofweg" erbij neemt) toch gelijk kan hebben.