Auteur Topic: Nog portret-problemen  (gelezen 954 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Nog portret-problemen
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2008, 11:51:18 »
Allereerst hartelijk gefeliciteerd!

En nu de foto. Ik zie de reflectie wel, maar vind hem niet zo storend.

Net zoals Johan zegt: verander de compostie. Leg een zwart fluwelen doek op bed en positioneer de dame daarop. Mama op ooghoogte naast jou laten kletsen met de kleine en dan veel geduld hebben.

Wellicht vloeken in de kerk, maar kijk eens op www.dutchphotozone.nl. Sfeertje staat mij niet aan, maar onder mensen zit sinds kort een topic met baby en kinderfotografie. Ik haal daar wel nuttige trucs vandaan..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2008, 11:51:18 »

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2008, 11:07:53 »
Hey Jos,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je kleindochters. Genoeg onderwerp om fotograferend de winter door te komen  ;)

Ik vind deze foto overigens goed gelukt. De reflectie valt mij wel mee. Ik snap wel je opmerking, de witte reflectie is opvallend.
Maar elke omstandigheid is anders. Hoe staat de baby ten opzichte van de vensters? Indien mogelijk zal je misschien toch de compositie opstelling moeten aanpassen en zodoende de reflecties te minimaliseren.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2008, 23:18:35 »
geen tips, maar wel gefeliciteerd; tis een dotje.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

S.Lindenhof

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2008, 21:33:59 »
Beste Jos, reflecties in de ogen helemaal weghalen is zonde, het haalt het leven uit de ogen. het is een probleem dat volgens mij niet heel makkelijk te voorkomen is, een mogelijke oplossing (en misschien niet heel standaard) is om donkere kleding te dragen. om deze manier valt de reflectie meer weg in het zwart van de pupil.

ik weet dat een aantal fotografen er collecties van ogen op na houden om op deze manier de reflecties weg te poetsen, maar das een beetje valsspelen...

Offline Jos Kwaspen

• Senior Member
  • **
Nog portret-problemen
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2008, 21:10:39 »
Wij zijn de laatste 2 maanden en zonder er iets voor te moeten doen, weer veel rijker geworden: oma en opa geworden van 2 schattige kleindochters.
Omdat het beestjes-macro-seizoen voor enkele maanden stil ligt, heb ik nu een nieuw foto-onderwerp, nl. "onze kleine meisjes".
Afgelopen weekend was het de beurt aan Charlotte, 2 maand oud.
Ik wilde wat zachte portretjes maken met de A50mmF1,7 bij bestaand daglicht binnen.
De baby ligt in haar wiegje of op het verzorgingskussen. Ik sta dan ernaast met het fototoestel en bots telkens op dezelfde problemen:
ofwel storende reflecties van vensters, ofwel sta ikzelf en het ganse interieur in haar oogjes.
Hoe kan ik dit oplossen zonder te moeten flitsen ?

een voorbeeld:

K10D   SMC Pentax A50F1,7   1/350sec   f1,7   iso200

Groeten,
Jos

k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen