Wat bedoel je met afstand, Jacco? Die is toch wat het is in een gegeven scene, en met de voetenzoom kan je toch ook wel wat opvangen?
Als je daarmee echter de beeldhoek bedoelt dan begrijp ik je volkomen ... ik heb dezelfde lens liggen als jij, en ik vind het eveneens een heel mooi ding, zowel mechanisch als optisch, maar de beeldhoek op aps-c vind ik toch te eng om universeel toepasbaar te zijn. Dat lijkt mij ook het bezwaar tegen de nieuwe 55 mm. die optisch heel goed schijnt te zijn, maar waarvan de inzetbaarheid (voor mij) te beperkt is.
Als standaardprime gebruik ik dan ook de FA 35 mm. 2.0; mijns inziens eén van de beste alternatieven in dat bereik, en al helemaal als je de prijs ervan indachtig bent. Had eingelijk nog ietsje breder mogen zijn, maar goed je kan niet alles hebben ...
Daarnaast vind ik werken met een vast brandpunt inderdaad anders werken dan met een zoom. Niet beter, maar anders. Je bent immers gedwonge n om het onderwerp letterlijk en figuurlijk te benaderen, veeleer dan op de plaats te blijven staan aan de zoomring te draaien ... ik hou wel van werken met een vast brandpunt, als ik even de tijd vind ...