Auteur Topic: Toepassingen 50mm?  (gelezen 7200 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Toepassingen 50mm?
« Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2010, 17:49:40 »
Ja, dat glas kan je allemaal meenemen  :D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2010, 17:49:40 »

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Toepassingen 50mm?
« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2010, 16:35:24 »
Waarom koop je geen Pentax?
Begint die 20D niet wat oud te worden??  :evil:
Volgens mij dringend aan vervanging toe  ;-)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2010, 13:59:50 »
Ik heb geen Pentax camera, dus ik mag hier geen foto's posten in de galerij.

Op dit moment heb ik alweer een tijdje een SMC Takumar 55/1.8 op de camera zitten, nadat ik een hele tijd "20mm minded" was ;)

50mm is op een "crop camera" een heel werkbare, maar toch al wel intieme afstand.

Waarom koop je geen Pentax?
Begint die 20D niet wat oud te worden??  :evil:

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2010, 16:13:23 »

Inderdaad een mooie foto en zoomen had hem zeker niet verbeterd, integendeel !

BTW - Je staat wel zelf ook op de foto ... of ik dat nou mooi vind of niet maakt hier effe niets uit, maar ik zie wel dat je je camera niet goed vasthoudt ... ten minste: niet zoals het 'volgens het boekje" wordt aangeleerd. Maar dat is uiteraard geen probleem als je zulke mooie beelden kan maken.  ;) Als ik me niet vergis hebben we van jou nog geen beelden in de galerijen mogen bewonderen ... ik kijk daar echter wel naar uit !

Ik heb geen Pentax camera, dus ik mag hier geen foto's posten in de galerij.

Op dit moment heb ik alweer een tijdje een SMC Takumar 55/1.8 op de camera zitten, nadat ik een hele tijd "20mm minded" was ;)

50mm is op een "crop camera" een heel werkbare, maar toch al wel intieme afstand.

Rense

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 23 december 2009, 19:41:08 »
Oh ja, de Tak 55/1.8, heb ik ook  :D

Offline Jos Kwaspen

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 23 december 2009, 16:12:48 »
Ik heb ondertussen ook keuze genoeg in de buurt van de 50mm:

2 x 50 macro (1:1 en 1:2)
2 x 50  (1,4 en 1,7)
4 x 55  (1,8 maar telkens met een ander karakter)

Zelf vind ik het de lenzen met het meest inzetbare bereik. Je moet wel naar het onderwerp toegaan.
Zie voorbeelden op   www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12360.msg89063#msg89063

Groeten,
Jos
« Laatst bewerkt op: 23 december 2009, 16:17:48 door Jos Kwaspen »
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Rense

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2009, 12:11:19 »
Ik heb een hele stapel 50mm lenzen. Als ik mijn beide 58mm Helios-44M's mag meerekenen gaat het om de

- A 50/1.7
- Super-Multi-Coated-Macro-Takumar 50/4
- Industar 50
- Pentacon 50/1.8 zebra
- Pentacon 50/1.8 electric zwart
- Helios-44M
- Helios 44M/2
- Auto Chinon 50/1.4
- en tot ik deze week mijn M 50/1.7 verkocht waren dat er dus 9.

Waarvoor ik ze gebruik? Voor werkelijk alles. 50mm is een heel plezierige afstand voor bijvoorbeeld landschapsfotografie. En portretten. En met tussenringen ook heel geschikt voor macro. Nu ja, waarvoor eigenlijk niet?

Brentax

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2009, 00:02:49 »
Ik heb een haarscherpe 50mm macro (75mm) 2.8 die ik het meest gebruik (als standaardlens, portretlens en natuurlijk voor macro en closeups). Ik dwing mezelf zelfs om het te gebruiken, maar er zijn tijden dat ik liever iets anders bij de hand had, zoals een 35mm 1.4 of iets in die richting. Voor binnenfotografie met ERG weinig licht, zonder goede flitser, en een niet al te ruime ruimte was het laatst wel een beetje "krap" en moeilijk.

Maar alles went. Ik denk dat, als je jezelf met opzet met een bepaalde lens limiteert, het een goede zaak is omdat het meer moeite kost iets goeds te maken en met zo'n goed resultaat voelt de bevrediging alleen maar beter.

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #13 Gepost op: 24 november 2009, 11:30:25 »
Ik heb zelf een 50mm/1.4 en ik vind het enige nadeel(:-\) dat ie zo compact is. In mijn rechterhand heb ik de camera en mijn linkerhand gebruik ik graag als ondersteuning voor het objectief. Bij de 50mm heb je niets om te ondersteunen, want het ding is zo klein!  ;)
Het doet echter niets af aan de optische kwaliteiten, want de resultaten zijn erg goed!

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline Kyraike

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • photo's I like it
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2009, 09:36:59 »
hoi ik heb een 50mm macro
deze gebruik ik dus voor macro's maar ook voor portretten omdat hij dus zo heerlijk scherp is.
vind het een fijne lens maar merk wel dat ik hem minder gebruik dan de andere lensen
gr bianca
K-5 IIs,k20d- tamron 28-75mm F2.8,18-55mm pentax,70-300 tamron,28-300 tamron, 50mm f2,8 macro

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2009, 13:00:41 »
Citaat

Ik ook. Juist door die beperking ga je meer kijken, is mijn ervaring.

Voorbeeldje: http://u1.ipernity.com/12/76/18/6027618.5dbb0bd4.1024.jpg
(Pentax SMC Takumar 55/1,8)

Als ik had kunnen zoomen, was het vast een andere foto geworden. Maar of dat een beter resultaat had opgeleverd?

Inderdaad een mooie foto en zoomen had hem zeker niet verbeterd, integendeel !

BTW - Je staat wel zelf ook op de foto ... of ik dat nou mooi vind of niet maakt hier effe niets uit, maar ik zie wel dat je je camera niet goed vasthoudt ... ten minste: niet zoals het 'volgens het boekje" wordt aangeleerd. Maar dat is uiteraard geen probleem als je zulke mooie beelden kan maken.  ;) Als ik me niet vergis hebben we van jou nog geen beelden in de galerijen mogen bewonderen ... ik kijk daar echter wel naar uit !

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2009, 09:32:03 »
Citaat
Ik ga regelmatig op stap met alleen een lens op de camera en niks anders mee. Dus of de 40mm of de 55 mm in mijn geval. Is een kwestie van jezelf een beperking opleggen. Je fotografeert alleen wat er op past. De rest laat je eens schieten. De keuze bepaal ik door de locatie waar ik heen wil, is dat binnen dan de lichtsterke 55mm, is het gewoon handig compact rondwandelen dan de 40mm.

Ik ook. Juist door die beperking ga je meer kijken, is mijn ervaring.

Voorbeeldje: http://u1.ipernity.com/12/76/18/6027618.5dbb0bd4.1024.jpg
(Pentax SMC Takumar 55/1,8)

Als ik had kunnen zoomen, was het vast een andere foto geworden. Maar of dat een beter resultaat had opgeleverd?
« Laatst bewerkt op: 21 september 2009, 09:38:32 door eeyore_nl »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2009, 21:23:16 »
Grappig om juist nu dit topic te lezen. Heb vandaag juist een M50 1.7 gekocht, juist om binnenshuis te kunnen experimenteren en voor portretten. Moet dus nog helemaal vertrouwd raken met dit objectief, maar dit zijn mijn doelen. Maar verder lijkt het me ook een prima lens voor objectfotografie, als ik het zo maar eens mag noemen, dus gewoon voor dingen waar je gemakkelijk bij kunt (dus waar je geen telelens nodig hebt) of die je juist moet opblazen (macro).
Verder denk ik dat dit objectief ook prima geschikt is voor het net-niet-macro werk. Het is erg scherp heb ik al gemerkt dus als je voorwerp niet al te klein is en je wilt veel detail dan is dit een prima lens. Bijvoorbeeld voor bloemen. Maar goed, de praktijk gaat het voor mij nog uitwijzen, maar dit zijn zo de dingen waar ik aan denk. En natuurlijk als je foto's wilt maken met weinig licht. Ik ga denk ik eens met nachtvlinders iets ga proberen. Wordt vervolgd dus.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2009, 20:41:09 »
Peter en Berend, bedankt voor de suggesties. Ik heb in Maastricht ook wat detail opnames in kerken met de 50mm gemaakt, daar was ik ook wel blij mee.

"Details architektuur" is dus ook een toepassing voor deze lens.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2009, 16:15:49 »
Ik gebruik mijn primes (28mm+50mm) vooral voor panorama opnames.
Lekker lichtsterk (bijna ieder moment van de dag bruikbaar), geen vervormingen en scherp
Zo nu en dan gebruik ik ze ook voor portretten en binnenhuis fotografie (ik gebruik liever geen flitser)
« Laatst bewerkt op: 12 september 2009, 16:16:20 door bbwijdieks »

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2009, 14:56:01 »
Verliefd op de K-1

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2009, 13:45:16 »
Eigenlijk gebruik ik mijn 50mm erg vaak.  
Recent nog een shoot gedaan van een oude stelplaats voor treinen. Met breedhoeklenzen maak ik overzichtsfoto's. De 50mm F1.4 gebruik ik voor de details.
Je kan hier een kijkje nemen:
http://s278.photobucket.com/albums/kk90/PeterK001/Trains/?albumview=slideshow
Daarnaast is de 50mm mijn favoriet portretlensje: haarscherp en lichtsterk !
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2009, 10:06:17 »
Met afstand bedoel ik idd beeldhoek. Je omschrijft het goed, te eng/krap is het goede woord.

Het onderwerp is of te groot of valt weg in het geheel. Net wat ik al aangaf, voor portretten vind ik `m heerlijk maar ik ben gewoon niet zo`n mensenfotograaf.

@ Ron:
Dat doe ik idd vaak ook, op die manier leer ik m`n lenzen kennen.

Voor welke onderwerpen gebruik jij je 50mm?

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2009, 09:22:53 »
Wat bedoel je met afstand, Jacco? Die is toch wat het is in een gegeven scene, en met de voetenzoom kan je toch ook wel wat opvangen?

Als je daarmee echter de beeldhoek bedoelt dan begrijp ik je volkomen ... ik heb dezelfde lens liggen als jij, en ik vind het eveneens een heel mooi ding, zowel mechanisch als optisch, maar de beeldhoek op aps-c vind ik toch te eng om universeel toepasbaar te zijn. Dat lijkt mij ook het bezwaar tegen de nieuwe 55 mm. die optisch heel goed schijnt te zijn, maar waarvan de inzetbaarheid (voor mij) te beperkt is.

Als standaardprime gebruik ik dan ook de FA 35 mm. 2.0; mijns inziens eén van de beste alternatieven in dat bereik, en al helemaal als je de prijs ervan indachtig bent. Had eingelijk nog ietsje breder mogen zijn, maar goed je kan niet alles hebben ...

Daarnaast vind ik werken met een vast brandpunt inderdaad anders werken dan met een zoom. Niet beter, maar anders. Je bent immers gedwonge n om het onderwerp letterlijk en figuurlijk te benaderen, veeleer dan op de plaats te blijven staan aan de zoomring te draaien ... ik hou wel van werken met een vast brandpunt, als ik even de tijd vind ...
« Laatst bewerkt op: 12 september 2009, 09:25:30 door y-cam »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2009, 22:18:03 »
Ik ga regelmatig op stap met alleen een lens op de camera en niks anders mee. Dus of de 40mm of de 55 mm in mijn geval. Is een kwestie van jezelf een beperking opleggen. Je fotografeert alleen wat er op past. De rest laat je eens schieten. De keuze bepaal ik door de locatie waar ik heen wil, is dat binnen dan de lichtsterke 55mm, is het gewoon handig compact rondwandelen dan de 40mm.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Toepassingen 50mm?
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2009, 21:50:51 »
Ik ben benieuwd waar en hoe jullie je 50mm voor gebruiken?

Hier ligt een smc-A 50mm 1.7 in de kast die er praktisch nooit uitkomt,  eigenlijk heb ik een beetje liefde/haatverhouding met het ding. Hij heeft een prachtig bokeh, is loeischerp en lekker lichtsterk maar ik zit altijd met die afstand te klooien.
Afgelopen dagen naar Maastricht geweest en had `m express meegenomen. Toch is het grootste gedaalte van de tijd de sigma 17-70 erop geweest. Als ik het ding dan toch gebruikte, raakte ik vaak in de knoop met onderwerpen en afstand. Het enige waar hij mij echt mee kan bekoren zijn portretjes.

En ja, ik waardeer heel erg de flexibiliteit van een zoom zoals de sigma maar anderzijds kan ik de tamron 90mm macro ook heel flexibel gebruiken. Het is imho dus niet het verschil tussen een zoom of een prime. Moet je met zo`n ding leren werken en hebben meer mensen "last" met die specifieke afstand of is dit iets persoonlijks?

Wellicht heb ik even een verfrissende kijk nodig. Wie het weet, mag het zeggen :)

Grtz Jacco