Auteur Topic: Spelen met licht  (gelezen 3025 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koor

  • Gast
Re: Spelen met licht
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2008, 22:53:44 »
Heel erg goed gedaan!
Leuk effect dat in/uitzoomen!
 :)


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Spelen met licht
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2008, 22:53:44 »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Spelen met licht
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2008, 10:32:38 »
Erg mooie foto's en leuk experiment.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Spelen met licht
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2008, 21:07:56 »
Citaat
Nu je het zegt. Ik heb gisteren een tijdje naar de foto gekeken, maar begreep toen niet wat er niet klopte... er loopt inderdaad geen lichtspoor van de Westertoren  :o

Dat was ook de bedoeling   ;)      ;D ;D ;D ;D

Ik had voor de zekerheid ook nog een foto genomen met dezelfde compositie en belichting maar dan zonder beweging om eventueel de "bewogen" foto en de "onbewogen" foto over elkaar heen te leggen en zo een Westertoren zonder lichtsporen te krijgen, maar dat was gelukkig niet nodig. Wegkloonen van de lichtsporen voldeed; dat scheelt een hoop werk.

Enneh, nog bedacht voor de complimenten (@ieder).

greetz,
Erik

edwindev

  • Gast
Re: Spelen met licht
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2008, 22:48:44 »
Citaat
Bij foto 1 overigens wel de bewegings-lichtvlekken in de lucht van de kerktoren (Westertoren) weggepoetst.
Nu je het zegt. Ik heb gisteren een tijdje naar de foto gekeken, maar begreep toen niet wat er niet klopte... er loopt inderdaad geen lichtspoor van de Westertoren  :o

Offline wllm

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1161
  • Geslacht: Man
Re: Spelen met licht
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2008, 21:59:56 »
Erik, wat een grappig effect, waar je lekker mee kunt experimenteren. Je moet denk wel oppassen dat er niet te veel lichtjes zijn dan wordt het meteen wel erg druk. Goed gedaan!

wllm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Spelen met licht
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2008, 21:32:01 »
Inderdaad in- en uitzoomen tijdens een lange belichtingstijd. Bij foto nummer 3 ook nog aan het statief staan rukken. Levert overigens verbaasde blikken op van voorbijgangers (Zo maak je toch geen foto's ??).   8-)
Bij foto 1 overigens wel de bewegings-lichtvlekken in de lucht van de kerktoren (Westertoren) weggepoetst.


greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2008, 21:33:26 door EviZ »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Spelen met licht
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2008, 15:43:40 »
Erg leuk effect. Kan me herhinneren dat met de motor zoom dit nog makkelijker was. Vreemd dat niet verder ontwikkeld is door Pentax. Blijkbaar een dood spoor geweest. Ik vraag me af of de motor zoom functies nog ondersteund worden op de K..D body. Eens een nieuw draadje over starten.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

edwindev

  • Gast
Re: Spelen met licht
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2008, 18:31:23 »
Citaat
Door uit te zoomen tijdens de lange tijd dat de sluiter open staat??
Inderdaad. Je zet de camera op statief met de juiste instellingen (in dit geval 10sec). In de laatste 2 à 3 seconden zoom je in, waardoor de gebouwen scherp blijven en de lampen lijken te bewegen. Even oefenen en je hebt het onder de knie.

Erg gave foto's Eviz.

 Ik heb een topic geopend voor een workshop nachtfotografie waarbij dit soort effecten worden behandeld.

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Spelen met licht
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2008, 18:19:40 »
Citaat

Kun je nog wat meer info geven over hoe ze tot stand zijn gekomen?
Door uit te zoomen tijdens de lange tijd dat de sluiter open staat??

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re: Spelen met licht
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2008, 16:36:41 »
Bijzondere beelden hoor. Weer eens wat anders dan een standaard kiekje van een statief. Leuke benadering ook.
Ik vind vooral de derde een prachtig abstract beeld geworden. Door dit mooie beeld lijken die andere al snel weer wat minder s[eciaal en bijzonder. Dus laat die twee maar niet aan je familie zien. Hahaha!  ;)

Maar absoluut mijn complimenten!!!  8-)

Kun je nog wat meer info geven over hoe ze tot stand zijn gekomen?

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Spelen met licht
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2008, 14:15:02 »
Gisterenavond met wat maten door de straten van Amsterdam gedoold.

Zie hier het resultaat van een K10D + 18-55mm kitlens met een belichting van 10 seconde bij F/8:

1.


2.


3.


greetz,
Erik