Auteur Topic: K200D - "Analoge" lens niet meer te verwijderen ??  (gelezen 3449 keer)

koor

• Gast
Re: K200D - "Analoge" lens niet meer te verwijderen ??
« Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2008, 21:48:01 »
Pfffff ben ook opgelucht....
Wat een toestand, zou er de "pilles" van hebben gekregen
om het maar zacht uit te drukken.
 :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2008, 21:48:01 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: 5 oktober 2008, 17:29:01 »
Gefeliciteerd René, dat moet een opluchting zijn! En bedankt voor de tip, zo worden we er allemaal toch nog een beetje wijzer van!
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #15 Gepost op: 5 oktober 2008, 14:41:49 »
Ben blij voor je!
ZEEER interessante tip ivm de 'AF/MF- halverwege'-tip!!!
Moet ik onthouden!
Frederik
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline René

• Full Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2008, 16:40:01 »
[size=12]Om maar met de deur in huis te vallen .....

HIJ IS ERAF !!!!!

Iedereen bedankt voor het meedenken en de geplaatste links.
Voor mezelf was ik eigenlijk al uitgegaan van het ergste maar uiteindelijk viel het reuze mee.

Bruut geweld heb ik absoluut niet nodig gehad.

Eerst geprobeerd met een voelermaat. Hier kreeg ik de pin helaas niet weggedrukt. Omdat de ene oplossingen zegt dat de camera op AF moet staan en de andere oplossing het heeft over de MF stand heb ik een andere K200D gepakt zonder lens om het probleemgebied goed te bekijken.
Wat mij toen opviel was dat, als je de knop van AF naar MF schuift, de focusschroef naar binnen schuift. Maar als je de knop nou halverwege (dus tussen AF en MF in) houdt gaat de schroef ook tot halverwege.

Even een paar extra handen geleend bij mijn vriendin. Zij heeft de ontgrendelknop ingedrukt en de body vastgehouden. Ik heb het AF MF knopje langzaam verschoven en tegelijkertijd geprobeerd de lens te draaien. En opeens draaide de lens los.

Ik ben weer helemaal blij en ga de lens maar even aanpassen om dit probleem in de toekomst niet nog een keer te hebben.

In het vervolg in ieder geval maar goed kijken dat ik niet nog een keer een Ricoh P lens er op klik.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en ik hoop dat mijn, eenvoudige, oplossing voor een volgende met het zelfde probleem ook maar mag werken.

René[/size]
K200D, DA 18-55 II, DA 55-300, FA 28-70, M 50/1,7
K10D, een 10-tal M42 objectieven + wat Oostblok spul
Metz 48 AF-1 digital

Offline ad

• Newbie
  • Pentax rules!
Re: K200D - "Analoge" lens niet meer te verw
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2008, 12:47:28 »
Rene,

Hierbij de last hope!
Twee versies: Een brute slooptechniek en een subtiele manier.
Ik zou zeggen begin positief en lukt het niet.... kun je altijd nog slopen.

Ik ben niet zo handig in het linkjes plakken.....

Zoek op google: Lens stuck on Pentax SLR

erdener.org/pentaxlensremoval

Boven in deze link kun je doorklikken op:

anather Pentax stuck lens victim (dit is de subtiele manier!!)

Veel succes!

groet,

Ad

« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2008, 12:48:26 door ad »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2008, 11:13:09 »
Citaat

Het klopt wel dat al verschillende mensen hun lens in stukken hebben gezaagd om hem van de camera af te krijgen, maar er zijn er ook genoeg die het met een wat subtilere aanpak toch gelukt is.

Dat bedoelde ik ook met dat scheermesje, of zoals jij aanhaalde een voelermaat.

Blijft dat er waarschijnlijk wat geweld aan te pas zal moeten komen.
Als het echt niet wil, denk ik dat ik de camera op MF zou zetten, en dan met de bayonet ontgrendel pin ingedrukt, de lens met steeds meer geweld heen en weer zou draaien.
Het pinnetje zal dan verbuigen/afbreken, daar het toch de zwakste schakel is.

George

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2008, 23:41:35 »
Citaat
Dat is dus inderdaad een Ricoh compatibele 'P'rogram lens. (in AP zit ook een P hoor).
Mooi foute boel dus.
Misschien kun je met een scheermesje tussen de lens en de camera komen ter hoogte van het AF schroefje (camera wel op manual focus zetten).
Dan is misschien iets te bereiken, maar ik ben bang dat het een hopeloos geval is.
Dus lens afzagen/demonteren, geweld gebruiken, of opsturen naar een reparateur.

George

Je bent vandaag wel in een optimistische stemming  :D

Het klopt wel dat al verschillende mensen hun lens in stukken hebben gezaagd om hem van de camera af te krijgen, maar er zijn er ook genoeg die het met een wat subtilere aanpak toch gelukt is.

Groeten, Jos

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2008, 23:36:23 »
Kr op de diafragmaring geeft aan dat het om een versie gaat voor de door Ricoh aangepaste K-mount. Een pinnetje voor het automatische diafragma lijnt precies op met de autofocus schroef en daar blijft je lens dus op hangen.

Wat zoeken op internet met "ricoh stuck pin" levert al een boel informatie op.

Wat ik heb begrepen, moet je de camera op AF zetten, waardoor het pinnetje mogelijk al wat omhoog wordt geduwd. Dan kun je al proberen om de lens los te draaien (zonder grof geweld natuurlijk). Lukt dit niet, dan kun je met een heel dun stukje bladstaal, zoals een voelermaat tussen camera-vatting en de lens proberen het pinnetje weg te drukken. Geef dit niet te gauw op, want kan naar ik heb begrepen aardig lastig zijn, maar zou uiteindelijk toch moeten lukken

Hier een link die aangeeft hoe het zit met het pinnetje en hoe je het pinnetje kunt verwijderen als je de lens hebt los gekregen.

Veel succes met het verwijderen van de lens (in eerste instantie) en het pinnetje (in tweede instantie).

Groeten, Jos

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2008, 23:10:48 »
Dat is dus inderdaad een Ricoh compatibele 'P'rogram lens. (in AP zit ook een P hoor).
Mooi foute boel dus.
Misschien kun je met een scheermesje tussen de lens en de camera komen ter hoogte van het AF schroefje (camera wel op manual focus zetten).
Dan is misschien iets te bereiken, maar ik ben bang dat het een hopeloos geval is.
Dus lens afzagen/demonteren, geweld gebruiken, of opsturen naar een reparateur.

George

Offline René

• Full Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2008, 22:35:21 »
[size=12]Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ben inderdaad niet erg duidelijk geweest over welke lens het specifiek gaat. Een groot SORRY is dan ook bij deze het minste wat ik kan zeggen.

Heb een paar foto's met een andere cam gemaakt van het "probleemgeval"

Zoals jullie kunnen zien gaat het hier over een Clubman 75-300 schuifzoom.

@George: Ik kom nergens Ricoh of 'P' op de diafragmaring tegen. Wel AP en KR.

@ Frederik9111: Ik ben (te ??) huiverig om veel kracht te zetten. Ben bang dat ik dan iets permanent beschadig met alle gevolgen van dien.

@Ad. Zeker een interessante link. Alleen helaas voor mij kom ik er helaas niet mee uit.

Ik hoop dat de kenners nu genoeg info hebben om mij uit de brand te kunnen helpen. Iedereen alvast bedankt.

René[/size]
Metz 48 AF-1 digital

Offline ad

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2008, 18:26:42 »
even googelen......

Zo kun je het pinnetje weghalen  ...

theatre of noise...enz

noisetheatre.blogspot.com/2008/05/ricoh-lenses-on-pentax-cameras-ricoh.html

Ik heb zelf een panagor 80 - 200mm er staat PK op de rand.
Maar ik durf hem niet te gebruiken......

En dat losschoeven   :-?
Ik heb ergens een fotosessie gezien over het slopen van de lens....

Ik hoop dat het je zonder sloopwerk lukt.

groet,

Ad

« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2008, 18:29:59 door ad »

Offline ad

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2008, 17:33:54 »
Kun je hier van mee?

http://pentaxdigital.tdn9.be/

Succes!

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2008, 00:22:10 »
Citaat
@ glasbak, moeilijk te zien als je lens óp de camera staat hé, kan ook PK-R of P/R of iets dergelijks zijn. Met Mamiya M42-objectieven kan het ook, maar in dit specifiek geval vermoed ik dat René het had over een K-mount lens.

Wat op de diafragmaring staat is nog prima te lezen als de lens op de camera zit, en ik vroeg niet voor niets om meer informatie.

George

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2008, 23:39:47 »
@ glasbak, moeilijk te zien als je lens óp de camera staat hé, kan ook PK-R of P/R of iets dergelijks zijn. Met Mamiya M42-objectieven kan het ook, maar in dit specifiek geval vermoed ik dat René het had over een K-mount lens.

@ René: Je bent zeker niet de eerste en enige... is hier al regelmatig aangehaald. Mijn oplossing: even gaan zitten... enkele teugen frisse lucht... camera en lens stevig nemen en nét iets harder dan normaal wringen ... 't Ricoh pinnetje valt inderdaad nét in de AF-schroef, vooooorrrichtigjes je kracht opbouwen en normaliter schiet ie los.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2008, 23:43:30 door frederik9111 »
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2008, 22:54:51 »
Je mag wel wat specifieker zijn over de lens die er niet af wil.
Ik vermoed dat het een lens is voor de Ricoh variant van diafragmasturing. Staat er ergens ricoh of 'P' op de diafragma ring ?
Die heeft een pinneke op de plaats van de AF schroef.
Dat kan een heel probleem zijn om die er af te krijgen.
Dit is geen fout van de camera, Ricoh heeft een uitbreiding van de K-mount gedaan, die niet compatibel is met Pentax.

George

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2008, 22:41:39 »
Hoi,

Ik heb een K10D en (ook?) een Sigma 75-300 DL schuifzoom. Ik heb geen enkel probleem met het verwijderen van de lens. Ik hoef overigens ook niets in te stellen met sr of diafragma-ring met deze lens. Dat gaat allemaal geheel automatisch.
Of heb je het niet over een Sigma lens maar over een andere 75-300?

Het lijkt mij geen lens gerelateerd probleem.

greetz,
Erik

Offline René

• Full Member
  • *
K200D - "Analoge" lens niet meer te verwijderen ??
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2008, 22:02:35 »
[size=12]Beste mede Pentax-gebruikers.

Eén van de redenen voor mij om een K200D aan te schaffen is geweest dat ik in het bezit ben van het nodige "oude" glaswerk.

Nu ben ik vandaag even in de weer geweest met mijn 75-300 schuifzoom. Op de body klikken was geen enkel probleem, in het menu Diafragmaring toestaan en foto's maken. So far so good. Ook nog even zitten spelen met de anti-bibber functie en toen was het helaas al weer tijd om wat anders te gaan doen.
Body met deze lens past niet zo in de tas, dus ik denk gauw even de lens te verwisselen voor de kitens. NIET DUS !! :( :( :(
Ik kan de ontgrendelknop gewoon indrukken maar de lens niet terugdraaien (slechts een mm of 2).
Ik ga hier natuurlijk mee terug naar de zaak waar ik de camera gekocht heb maar zou graag horen of er mede forumgebruikers zijn die dit eerder meegemaakt of gehoord hebben en mij misschien kunnen vertellen wat er waarschijnlijk aan de hand is. Door de drukte thuis van een eigen zaak en een kleine op komst wordt het pas ruim na het weekeind voor ik er mee weg kan.

Alvast bedank voor jullie reacties.

René
(die nu even niet zo happy is) [/size]
Metz 48 AF-1 digital