Auteur Topic: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes  (gelezen 3362 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2008, 10:43:37 »
Atmikes een goed topic waar niet iedereen bij stil staat. Bij backups is het goed om een strategie uit te werken waar je je vervolgens aan kunt houden. Belangrijk is ook verschillende media te gebruiken en alles netjes te dateren. De houdbaarheid van CD's en DVD's als media is lang niet het enige topic. Zo ben ik begonnen met backups op ZIP drives (en waarschijnlijk weet al niemand meer wat dit is).

Dus met een goede strategie waarbij je b.v. eens in de twee maanden kijkt of de media nog actueel zijn zul je niet snel verrast worden. De kosten van een DVD zijn niet te vergelijken met die van een harde schijf en als tweede of derde backup moet je het zeker niet buiten beschouwing laten.

Ook is het handig om een set DVD's bij een ander of op je werk te bewaren. Als er bij mij thuis brand uit breekt is (na mijn familie uiteraard) het eerste wat ik zal 'proberen te redden nog steeds mijn collectie dia's. Al het andere is veelal weer opnieuw aan te schaffen.

Wat je zeker niet moet vergeten is te kijken of je de kostbare RAW bestanden nog wel kunt lezen. Ik ga er bijna vanuit dat over 10 jaar niemand meer weet wat RAW is en er derhalve ook nog maar weinig software is die deze bestanden kan lezen. Ook in dit geval sta je met lege handen. Dus voor je backups moet je ook goed registreren hoe je er weer een foto van kunt maken. Dit betekent dat ook converteren naar nieuwe typen bestanden niet onbelangrijk is. Voor mij is dit een van de redenen om de data niet gecomprimeerd op te slaan. In het verleden heb ik hier al slechte ervaringen mee gehad.

Dus schrijf op wat je wanneer, waar, hoe en hoelang opslaat en ook weer kunt ophalen. Dan wordt vaak het plaatje al een stuk duidelijker.

En tenslotte: De tand des tijds slaat overal en altijd toe en alles is vergankelijk en daarom nemen we toch ook steed weer nieuwe foto's ;)
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2008, 10:46:35 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2008, 10:43:37 »

patrick91

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #31 Gepost op: 10 maart 2008, 13:00:34 »
Goed wakkerschudden inderdaad voor mensen die nooit problemen hadden.. (open eens een topic waarin je aangeeft dat je je draadloze systeem moet beveiligen ;) )
Ik heb het zo: op zolder de pc, alle foto's op 1 schijf. Laptop, idem en backup op externe schijf en die staat achter de bank, daar kijken dieven niet.. bij brand is alles weg, moet er niet aan denken.. en dan vooral niet aan brand an sich.
Op dvd per jaar bij familie leggen is goede optie, neemt niet veel plaats in beslag, en dan om de zoveel jaar vernieuwen..


Atmikes

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #30 Gepost op: 10 maart 2008, 12:12:06 »
Citaat
Als we verder gaan met een discussie over "my documents" en bill software dan gaan we snel naar een discussie die in een ander forum thuis hoort  ;D
Belangrijkste is denk ik dat als je dit draadje leest je je realiseert dat je al je foto's kwijt kan raken als je niks doet op het gebied van backup.

grtz, Andre

Het is inderdaad meer bedoeld voor de mensen die er niet mee bezig zijn dan voor de mensen die wel weten waar ze aan toe zijn!

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2008, 10:40:58 »
Als we verder gaan met een discussie over "my documents" en bill software dan gaan we snel naar een discussie die in een ander forum thuis hoort  ;D
Belangrijkste is denk ik dat als je dit draadje leest je je realiseert dat je al je foto's kwijt kan raken als je niks doet op het gebied van backup.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2008, 01:29:56 »
Wat betreft de andere partitie en het 'My Documents' niet op de C-schijf zetten, tot die conclusie was ik ook al een paar jaar geleden gekomen, maar dank voor de tip, misschien heeft iemand anders er wat aan.
Ik heb deze andere partitie wel op dezelfde schijf staan, maar het C-gedeelte gebruik ik alleen voor Windows. Ook mijn mailopslag van outlook express had/heb (mijn meest recente sanering van windows is nu gaande en ik ga Thunderbird eens proberen) ik in 'My Documents' gezet, in plaats van de meest vreemde plekken die windows er voor verzint.
Verder ben ik het er niet mee eens dat het niet in 'My documents' zetten van de foto's makkelijker zou zijn. Ik ben wat dat betreft gezwicht voor de terreur van Bill en zijn companen die het blijkbaar nodig vonden in windows bij veel save en open handelingen automatisch de 'My Document's folder als default te nemen.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2008, 01:38:39 door John »

Atmikes

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #27 Gepost op: 9 maart 2008, 22:19:39 »
Let op met een "andere schijf", soms staan meerder schijven gewoon fysiek op 1 schijf door het partioneren.

een andere partitie is soms fysiek dezelfde schijf dus...
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2008, 12:11:07 door Atmikes »

edwindev

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #26 Gepost op: 9 maart 2008, 14:27:30 »
Citaat
John, het is zoals Eric zegt veel gemakkelijker om je foto's niet in de 'My documents' map te zetten. Je kunt ze beter op een andere partitie of liever nog andere schijf zetten.
Bij mij staan de foto's gewoon in 'Mijn documenten'. Ik heb deze alleen wel naar een andere partitie gekopieerd. Niets mis dus met het plaatsen van je foto's in 'Mijn documenten'  ::) Voor verder backup van m'n foto's zie m'n eerdere post.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #25 Gepost op: 9 maart 2008, 11:33:08 »
John, het is zoals Eric zegt veel gemakkelijker om je foto's niet in de 'My documents' map te zetten. Je kunt ze beter op een andere partitie of liever nog andere schijf zetten.
Ik heb minimaal twee directories op een andere schijf.
- een waar de originelen in komen, bijv K10-RAW
- een waar ik bewerkingen met Photoshop uitvoer.
Als ik een keer iets verpruts heb ik in elk geval het origineel nog.
Je moet natuurlijk wel die directories mee backuppen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #24 Gepost op: 8 maart 2008, 21:02:38 »
Citaat
[...]
Ik heb hier ook al eens over na zitten denken en heb thuis op dit moment mijn foto's in mijn 'My Documents' map staan [...]

Groeten, John.

Het is al een goed idee om je foto's niet op de c: schijf te zetten. In het geval windows opnieuw geïnstalleerd wordt, ben je in dat geval je originelen kwijt. Beter is een aparte partitie aanmaken op de schijf en daar je foto's bewaren. Je kunt "my documents" ook verplaatsen naar die partitie zodat windows de map wel automatisch vindt.

greetz,
Erik

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #23 Gepost op: 8 maart 2008, 20:36:36 »
Hallo allemaal,

Ik heb hier ook al eens over na zitten denken en heb thuis op dit moment mijn foto's in mijn 'My Documents' map staan en schrijf regelmatig mijn nieuwe foto's naar mijn back-up die ik op een externe schijf bewaar.

In de toekomst wil ik eigenlijk die externe schijf bij mijn zus neerzetten, welke ik dan alleen onder spanning zet als ik ga back-uppen. Dit garandeert in geval van brand of andere zaken zoals inbraak, dat ik mijn gegevens terug kan krijgen.

Minder verkwistend en net zo goed als een backup (als je deze op dezelfde plaats bewaart als de originele gegevens) is uiteraard de voornoemde Raid-configuratie met één of meer schijven als conroleschijf.

Verder is er nog een optie die steeds meer aangeboden wordt en waarschijnlijk dus ook steeds voordeliger zal worden (heb me er niet dusdanig in verdiept dat ik prijzen weet) zijn bedrijven die voor een vergoeding je data opslaan.
Je kan er naar mijn idee vanuit gan dat deze bedrijven ook systemen hebben draaien die uitermate veilig zijn uitgevoerd wat dataverlies/corruptie betreft.

Voor langetermijn opslag is naar mijn idee één van de beste en economische opties om één (liever twee voor redundancy) zo langzaam mogelijk draaiende, niet al te grote harde schijf te kopen (minder dichtheid op de schijven van de fysieke opslaggebiedjes en minder platen/koppen, dus redelijkerwijs mechanisch minder kwetsbaar) en deze een week of twee te stresstesten. Vervolgens deze met data volschrijven en in de antistatische orignele verpakking doen, het liefst op één of andere manier luchtdicht (plastic diepvrieszak goed dichtknopen), om deze vervolgens op een plek te bewaren die zo min mogelijk aan temperatuurschommelingen onderhevig is. En zeker niet in de koelkast of vriezer zoals soms wel eens geopperd wordt op het WWW!
SCSI-schijven voldoen vaak aan veel van de zaken die in het voorgaande verhaaltje opgesomd zijn.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2008, 20:42:22 door John »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #22 Gepost op: 6 maart 2008, 11:07:57 »
Hi Xander,
als je die DVD ergens anders bewaard ben je ook ingedekt tegen brand e.d.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

XanderL

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #21 Gepost op: 5 maart 2008, 20:46:54 »
Hoi,

Ik heb als volgt opgezet:

Alle foto's gaan naar een Buffalo Terrastation. Deze heeft 4 harde schijven in Raid 5. Als er met 1 van de schijven iets gebeurd is er niets aan de hand. Gewoon een nieuwe schijf er in ploppen en alles komt vanzelf goed. Aande Terrastation hangt ook nog een USB drive, 's nachts wordt alles geback-uped naar deze disk volgens het principe dat alleen veranderingen worden behandeld.

Van de echt belangrijke plaatjes heb ik ook nog een back-up op DVD. Het enige dat dus niet is afgedekt is brand / complete diefstal.

Ik ben door schade en schande wijs geworden. Altijd tegen iedereen gezegd dat ze moesten zorgen voor een backup en het dan zelf niet doen :-[ Gevolg alles kwijt en dagen aan het pielen geweest met allerlei recovery tools. Gelukkig heb ik het meeste weer boven water kunnen krijgen en is er niks belangrijks verloren gegaan, maar dat had makkelijk anders kunnen zijn.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #20 Gepost op: 4 maart 2008, 15:19:03 »
USB memory sticks zie ik niet als een alternatief voor opslag. Ze zijn wel een ideaal transport middel.  :)
Als je kijkt naar de prijs per GB:
HD 500 GB ca € 100 = € 0.20 /GB
USB 32 GB ca € 160 = € 5 / GB
Dat is een factor 25 tussen die twee media.
De levensduur van HD is inmiddels wel bekend, moeten we van USB sticks nog maar even zien.
Je HD kan wel gestolen worden, maar die USB sticks laat jan en alleman (polite/AID/etc) maar overal rondslingeren  ;D

Mijn hele archief zomaar op een website van Google of zo zetten zal ik nooit doen. Dan heb ik er helemaal geen controle meer over, wat ze me ook mogen vertellen.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2008, 15:19:28 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Atmikes

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #19 Gepost op: 4 maart 2008, 12:33:26 »
Ik weet eigelijk niet hoe betrouwbaar die dingen zijn, de levensduur is wel vrij beperkt naar het aantal schrijfbewegingen toe.

Op een bepaald moment zou compaq (nu HP) een kleine PC met een 30GB solid state opslag (= memorystick systeem) gaan gebruiken ipv de harde schijf, maar heb er verder niets meer over vernomen.

ChrisNLD

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #18 Gepost op: 4 maart 2008, 10:07:06 »

Het lijkt erop dat USB memory sticks een redelijk alternatief zullen worden, 32GB voor ca 160 euro en de prijzen dalen nog steeds.

Als je echt groot wilt kan je natuurlijk ook voor de 64GB versie gaan, vanaf maar liefst 2000 euro weet je alles.

Gr
Chris


Offline SpeedyD27

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2008, 20:24:53 »
 ;)
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Atmikes

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2008, 12:14:36 »
Inderdaad RAID 1 natuurlijk, ik smijt die 2 altijd door mekaar !!!

en inderdaad RAID 0 is helemaal niet veilig, bedankt voor deze opmerkzaamheid!

Offline SpeedyD27

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2008, 08:34:02 »
Atmikes,

Goed om een dergelijk topic te beginnen, veel mensen denken er inderdaad niet bij na om te backuppen. Vaak denkt men dat 1 kopie op de interne Harddisk van de pc voldoende is.
Ikzelf backup op DVD en hou 1 kopie op mijn pc, 1 kopie op mijn laptop en 1 kopie op mijn externe Harddisk. Dat zou toch veilig moeten zijn?

Wel wil ik opmerken dat RAID-0 NIET veilig is!!!!!
RAID-0 werkt met "striping" wat zoiets betekend als 2*500 = 1 disk van 1TB waarop tegelijkertijd geschreven/gelezen kan worden, het is dus (theoretisch) 2 maal zo snel als 1 disk maar zeker niet veiliger. Als 1 disk crashed ben je alles kwijt. (Ik spreek uit ervaring :-?)
Wat jij bedoeld is RAID-1, hierbij "mirror" je de disken en dat is inderdaad duurder aangezien je 50% van je capaciteit "weggooid".
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

edwindev

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2008, 22:10:09 »
Citaat
Zou dit systeem onder de betrouwbare vormen komen? ik betwijfel het, je hebt hier totaal geen controle meer over je bestanden.
Google garandeert überhaupt niets. Ik zou er zelf ook geen gebruik van maken, maar het is wel mogelijk.

Atmikes

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2008, 22:00:35 »
Zou dit systeem onder de betrouwbare vormen komen? ik betwijfel het, je hebt hier totaal geen controle meer over je bestanden.

Citaat
I cannot guarantee that files stored in this manner will be accessible in the future.

edwindev

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2008, 21:35:10 »
Citaat
Er bestaat al een hulpprogramma die Google's Gmail gebruikt (of misbruikt?) als extra schijf in de Windows verkenner. Sleep daar bestanden naartoe en de bestanden worden in Gmail opgeslagen.
http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2008, 13:26:16 »
Er bestaat al een hulpprogramma die Google's Gmail gebruikt (of misbruikt?) als extra schijf in de Windows verkenner. Sleep daar bestanden naartoe en de bestanden worden in Gmail opgeslagen.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

lreyns

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2008, 13:02:38 »
Wordt dit misschien de toekomst?

Zelf heb ik van alle foto's een kopie op een externe schijf staan.

Lucien


(tekst van "endandit.nl)

Google werkt aan gratis data-opslag

The Wall Street Journal komt met het mooie nieuws dat Google consumenten gratis online opslag wil aanbieden. De zoekgigant zou deze nieuwe dienst in principe al binnen enkele maanden kunnen lanceren, maar het heeft nog wel enkele hindernissen te nemen.

Intern staat het bekend als 'My Stuff' en de centrale opslag zou gedeeltelijk gratis te gebruiken zijn. Want wie meer ruimte dan de standaard hoeveelheid opslagruimte wil, moet bijlappen. Maar zo gaat dat wel vaker bij Google en andere internetdiensten.
De dienst zou voor alle soorten data geschikt zijn, wat het dus anders maakt dan bijvoorbeeld Picasa, waar men 1GB aan ruimte krijgt om foto's op te slaan of Gmail waar men duizenden mailtjes (met bijlagen, dat dan weer wel) kan bewaren.

Google wil dat de gegevens op 'My Stuff' na het inloggen voor elk aan het internet gekoppelde apparaat beschikbaar zijn, waaronder pc's en smartphones. Ook het onderling uitwisselen van data onder gebruikers zou tot de mogelijkheden behoren.

Het nieuwste plan zal niet zonder slag of stoot verlopen. Zo zijn er diverse instanties die hun vraagtekens plaatsen bij de privacy bij dit soort diensten. Ook de mogelijkheid om bestanden uit te wisselen, stuit op weerstand, maar dan met name uit de hoek van auteursrechten. Daarnaast bestaat ook nog het probleem dat gebruikers geen toegang tot hun data hebben als ze offline zijn, maar daar hebben ze in principe al wat op gevonden.

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2008, 20:47:07 door lreyns »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2008, 09:53:51 »
Goed idee om mensen hier weer eens aan te herinneren Atmikes.
Mijn werkfolders staan op de interne disken.
Mij archief is een externe (USB) HD, daar staan behalve de foto's ook belangrijke mails en documenten op.
Ik wil nog een 2de HD aanschaffen en die wil ik parkeren bij een familielid of vriend die in d ebuurt woont. Om de paar maaanden wil ik die dan synchronsieren met mijn archief disk.
De mensen die bekend zijn met de computer wereld zullen wel op de hoogte zijn van de diverse prijzen van disken. Hier wat indicaties om een idee te krijgen. De prijs van een 500 GB (gigabyte) hard disk, intern of extern, ligt zo rond de € 100,-.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2008, 09:43:37 »
Nuttige informatie, echter ik heb niet zo'n slechte ervaringen met levensduur van CD-R en DVD-R schijven!?

Ik heb ze hier die al jaren (5-6 jaar en langer) meegaan zonder ooit maar 1 keer een storing te hebben opgeleverd.

Extra backup, voorzichtigheid, en regelmatige controle is natuurlijk altijd goed.

Voor de echte problemen; er zijn bedrijven en software die je evt. beschadigde discs kunnen herstellen, maar ik ben het met jullie eens...voorkomen is beter dan.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III