Auteur Topic: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?  (gelezen 4745 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrick91

  • Gast
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2009, 12:47:39 »
Mijn 16-50 is ook 12 weken weggeweest, Beuk heeft toen maar een vervanger gestuurd (nieuw) omdat ze ook niet wisten hoelang het allemaal zou gaan duren (liep via pentax Duitsland). Inderdaad geen reklame.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2009, 12:47:39 »

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #21 Gepost op: 30 juli 2009, 12:40:50 »
Even een update...

De lens is nu al ruim 12 weken weg en nog steeds geen bericht wanneer deze gereed is. Ik vind dit te gek voor woorden.

Met vaste regelmaat bij Konijnenburg navraag gedaan. Deze reageren steeds netjes op mijn mails, maar komen niet verder dan dat Pentax geen datum kan noemen waarop de lens terug komt. Uiteindelijk na veel berichten over en weer (en na het terugvragen van het aankoopbedrag van de lens) na 11 weken een vervangende lens gekregen.

Geen reclame voor Pentax lijkt mij....
 Â 

patrick91

  • Gast
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #20 Gepost op: 5 juni 2009, 21:35:05 »
Heb ik wel.. reken zeker op 6 weken. Mijn 50-135 is ongeveer die periode weggeweest. Ze zeggen zelf 6-8 weken.


Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #19 Gepost op: 5 juni 2009, 17:06:37 »
Op 6-5-2009 heb ik de lens verzonden naar Konijnenberg, welke deze volgens hun opgave op 7-5-2009 heeft ontvangen. De Beukelaer geeft als ontvangstdatum 13-5-2009. Deze info heb ik pas na enkele mailtjes naar Konijnenberg ontvangen. Vervelend is overigens dat op de eerste berichten niet gereageerd werd.

Op 4-6-2009 opnieuw navraag gedaan bij Konijenenberg. Nu wordt wel direct gereageerd met het bericht dat volgens opgave van de Beukelaer de lens is doorgestuurd naar Pentax.

Dit is een punt waar ik me nu toch zorgen over ga maken i.v.m. de naderende vakantie. De huidige status is bij de Beukelaer niet bekend.

Wie heeft er ervaringen met de doorlooptijd van lenzen die naar pentax zijn opgestuurd?
 Â 

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #18 Gepost op: 5 mei 2009, 14:51:37 »
Citaat
....
Op statief wordt geadviseerd de SR uit te schakelen, maar ik heb hier al vaak gelezen dat het verschil in de praktijk niet merkbaar is......

Ik heb een aantal keren ook met SR ingeschakeld gewerkt vanaf statief en ook geen verschillen vastgesteld t.o.v. de situaties waarin deze wel was uitgeschakeld.

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2009, 14:46:21 »
Ik ben er voor mijzelf uit. Gelet op de reacties en het beeldmateriaal op dit forum en op andere websites van de 55-300mm moet er iets mis zijn met het object dat ik bezit.

Een belletje met foto Konijnenberg maakt duidelijk dat de termijn van omruilen al geruime tijd is verstreken (7 dagen). Ik heb het objectief inmiddels 3 maanden in bezit. De oorzaak van de onscherpe beelden zocht ik bij mijzelf en heb daarom te lang gezocht naar mogelijke oorzaken/oplossingen.

Een les voor de volgende keer: voortaan test ik het materiaal na aankoop grondig binnen de periode van omruiling. Nu rest mij het insturen voor reparatie/omruiling door Pentax (via Konijnenberg). Ik ben benieuwd hoe lang dit gaat duren en wat de afloop zal zijn.

Voorlopige schatting is een maand zonder 55-300 object.  
 Â 

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2009, 12:23:24 »
Als ik deze foto vergelijk met andere 55-300 foto's in de fotohoek dan zeg ik : ruilen die lens.
De scherpte is geen fractie van wat Eviz met zijn 55-300 + TC haalt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2009, 10:21:09 »
Ik ben sinds vrij kort ook in het bezit van de DA 55-300. In de fotohoek heb ik een foto van een mus geplaatst op 300mm stand met volle lensopening (F5.8). (dan zou de lens op z'n allerslechts moeten presteren!) Deze foto bewijst dat het veel en veel beter moet kunnen dan jouw foto hier laat zien. Ik zou nog een aantal foto's in verschillende omstandigheden maken, en als het niet beter wordt dan moet je terug naar de fotozaak om de lens om te ruilen.
Mijn foto is trouwens gewoon uit de hand genomen en ook totaal niets aan bewerkt, alleen kleiner gemaakt.
Op statief wordt geadviseerd de SR uit te schakelen, maar ik heb hier al vaak gelezen dat het verschil in de praktijk niet merkbaar is.

Carel

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2009, 07:20:50 »
Citaat
Moest SR op statief niet juist uit?
Meen ook ergens gelezen te hebben dat het niet uitmaakt..
Ik heb de lens ook, dit de 2e die ik heb, de eerste was verkocht toen ik stopte met pentax. Nu heb ik hem weer gekocht.. nog niet aan de tand gevoelt maar over de eerste was ik wel tevreden, zeker voor dat geld. Ik ben geen cropper trouwens.. misschien juist daarom.


Volgens PENTAX en alle officials moet SR inderdaad uit als je van statief werkt. Echter, toen we op het forum gingen vragen, bleek dat niemand slechtere foto's maakte als SR aan stond (je vergeet hem wel eens uit te zetten!). Ik heb ook wel eens een testje gedaan en kon geen verschil zien...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

patrick91

  • Gast
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2009, 00:52:56 »
Moest SR op statief niet juist uit?
Meen ook ergens gelezen te hebben dat het niet uitmaakt..
Ik heb de lens ook, dit de 2e die ik heb, de eerste was verkocht toen ik stopte met pentax. Nu heb ik hem weer gekocht.. nog niet aan de tand gevoelt maar over de eerste was ik wel tevreden, zeker voor dat geld. Ik ben geen cropper trouwens.. misschien juist daarom.


Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2009, 21:54:49 »
Citaat

Moet nog even een mogelijkheid vinden om het bestand ongewijzigd te kunnen uploaden, photobucket schaalt het omlaag lijkt het.

Probeer anders gewoon even: upload naar PB, en link posten...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2009, 21:15:17 »
Citaat
...Kan je de jpg uit de camera, niet door CS4 halen!, uploaden en een link plaatsen? Dat kan ik net wat meer zien...

Moet nog even een mogelijkheid vinden om het bestand ongewijzigd te kunnen uploaden, photobucket schaalt het omlaag lijkt het.
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2009, 21:28:44 door Lysvik »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2009, 21:08:36 »
Ik moet zeggen dat ik hier ook wel eens last van heb, al is het met andere lenzen. Bij mij is het vaak toch terug te voeren op onderwerpen die bewegen, dus niet de camera.

Kan je de jpg uit de camera, niet door CS4 halen!, uploaden en een link plaatsen? Dat kan ik net wat meer zien...

Bijvoorbeeld: heb je wel firmware 1.3 op je camera, staat SR wel aan, waar staat de AF op enz..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Voorbeeld foto's
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2009, 21:00:09 »
Vandaag weer enkele foto's gemaakt waarvan de scherpte niet aan mijn verwachtingen voldoet.

Om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk tegen te gaan is gebruik gemaakt van een (stevig) statief en een draadontspanner.

K10D | 55-300mm | 1/350 sec | F/6,7 | brandpunt op 300mm

De 1e foto is het origineel, afbeeldingsgrootte in PS gewijzigd naar 900x600. Verder niet bewerkt. Note: door het aanpassen van de afbeeldingsgrootte is de foto iets softer geworden.

De 2e foto is de weergave op 100% en in PS weergegeven achter een laag van 900x600. Hiervoor is het gedeelte rechts uit de foto genomen. Verder niet bewerkt.

Op 100% is de foto naar mijn mening niet scherp genoeg. Scherpgesteld via AF met alleen het middenpunt.

Note: de scherptediepte zou volgens de Depth of Field Table op 300mm bij F/5.6 bij 30 meter op 1,3 meter en bij 50 meter op 5,9 meter moeten liggen. Gebruikt diafragma is 6,7 hetgeen tot nog wat hogere waarden leidt. Kortom.... op welke van de vijf eenden je ook scherp stelt, het mag geen verschil uitmaken.

Graag jullie reactie.




Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2009, 14:41:30 »
Citaat

....En zeker bij lange brandpuntsafstanden is een juiste focus belangrijk (vanwege de geringere scherptediepte)...

Ja, ik weet dit. Een handig hulpmiddel hiervoor is: http://www.dofmaster.com/doftable.html

Verder: heeft iemand de focustest wel eens uitgevoerd zoals beschreven op http://focustestchart.com
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2009, 14:43:12 door Lysvik »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2009, 14:20:14 »
Citaat
[...]
 Bij het beoordelen van de AF lijkt het een beter resultaat te geven als op 300mm alleen gebruik wordt gemaakt van het middenpunt in het scherpstelkader ipv het gehele scherpstelkader (auto) [...]

Dat lijkt me logisch. Bij gebruik van 'auto' gaat de camera zelf bepalen wat het hoofdonderwerp zou moeten zijn en dat heel iets anders zijn dan jij voor ogen had. En zeker bij lange brandpuntsafstanden is een juiste focus belangrijk (vanwege de geringere scherptediepte)
Altijd zelf bepalen op welk punt er scherp gesteld wordt!
Lees anders ook dit topic ook ff.

greetz,
Erik

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2009, 14:14:22 »
Hallo, bedankt voor jullie reacties.

Ik ben nog verder aan het testen en materiaal aan het verzamelen. Ik wil eerst zeker weten dat de lens zelf goed scherp stelt (geen front of backfocus). Momenteel heb ik een lang weekend vrij en heb nog wat foto's met 55-300 kunnen maken. Bij het beoordelen van de AF lijkt het een beter resultaat te geven als op 300mm alleen gebruik wordt gemaakt van het middenpunt in het scherpstelkader ipv het gehele scherpstelkader (auto)

Een foto van een kikker op f/6,7 en 1/250 sec laat dit zien. Zie deze foto's.

Op een later tijdstip zal ik nog wat testmateriaal uploaden.
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2009, 14:47:19 door Lysvik »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2009, 21:38:51 »
HOi, ik heb ook een DA55-300 en ben erg tevreden over deze lens, met name over de scherpte. Ook op 300mm. De lens presteert op 300mm wel beter als je het diafragma een stop knijpt.

greetz,
Erik

Franklin

  • Gast
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2009, 14:37:20 »
Hoi,
Ik heb zojuist een paar foto's van een veulen met moeder geplaatst.
Gemaakt met de 55-300 op 300mm. Qua scherpte ben ik best tevreden.
Maar als jij twijfelt zou ik ook een paar foto's plaatsen waarvan je denkt dat zij niet scherp zijn op 300mm.

groet
Franklin

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2009, 11:57:20 »
Er is een heleboel ovr dee lens, inclusief test shots, te vinden in dit draadje.
pentax 55-300
Plaats anders een paar foto's hier of in de fotohoek 'waar je niet over tevreden bent en die in jouw ogen onscherp zijn.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Gengske

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2009, 00:13:43 »
Ik ben tevreden over mijn 55-300.
Zeer scherp van 55 tot +/- 260mm, en zeer aanvaardbaar tussen 260mm en 300mm.
Als je de prijs in beschouwing neemt is dit een goed objectief.

Op 300mm is je maximale diafragma f5.8 en heb je wel wat licht nodig om je sluitersnelheid hoog te houden. Misschien ligt daar het probleem?



Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Gebruikers van Pentax 55-300 op dit forum?
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2009, 17:15:39 »
Hallo zijn er forumleden die ook een Pentax 55-300mm F4-5.8 ED DA hebben? Ik zou namelijk graag wat input hebben over de scherpte en dan met name op het maximale zoombereik van 300mm. Ik ben namelijk niet tevreden over mijn foto's op 300mm.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 17:16:10 door Lysvik »