Auteur Topic: weer een keer voetbal  (gelezen 906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2010, 17:38:39 »
Je kunt ook tevoren een lichtmeting doen, als je weet dat er tegenlicht situaties kunnen ontstaan.
Als je om en nabij weet hoevel verschil in licht er IN het doel en BOVEN het doel zit, kun je daar bij de opname rekening mee houden door je diafragma te openen.

Simpel trucje, waar je mee moet leren omgaan.

succes,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:weer een keer voetbal
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2010, 17:38:39 »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2010, 17:05:02 »
Ruurd heeft inderdaad wel wat gelijk, dat de gezichten wat donker worden door het tegenlicht.
Maar achteraf is veel mogelijk
zie tutorial: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14389.0
in dit voorbeeld heb ik alleen de gezichten wat opgehelderd
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

asplx

  • Gast
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2010, 13:31:52 »
Tjonge, Johan,

wat zijn die voetballers toch een gehaaste lui...
niet eens even wachten op de fotograaf...  ;D ;D

Maar goed dat je niet met een platencamera werkt.  :-\

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2010, 07:53:31 »
Ruurd,

Fototechnisch heb je volkomen gelijk, alleen is er het probleem dat ze niet op je wachten en je er dus geen tijd voor krijgt want dan mis je de actie.

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

asplx

  • Gast
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2010, 00:49:34 »
Foto 1 is leuk voor de sponsor. Maar het interessantste is het duel aan de rechter kant. Uitsnijden en vergroten en het is een goede prent.

Bij foto 2 ben je de mist in gegaan, door het tegenlicht boven het doel.
Had je dat uit beeld gelaten en de belichting daar op aangepast, dan was het een goede foto geworden, interessant om naar te kijken. Nu is ie dat niet.

Foto's 3 en 4 zijn letterlijk en figuurlijk inkoppertjes. Goed gedan.

Foto 5 had je een stop moeten overbelichten, dan was die perfect geweest. De compositie is goed, maar het tegenlicht van de achtergrond heeft de lichtmeting op het verkeerde spoor gezet en jij hebt niet ingegrepen. Jammer...

Nou, dat was het dan,
Groeten,
Ruurd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2010, 13:44:39 »
Ja, voor mij ook #4 & #5, lekker dicht op de actie. Bij #3 had je meer kunnen croppen of nog wat meer kunnen zoomen, actie is wat ver weg zo.
Ik denk dat die Sigma 70-200 F2.8 momenteel de beste lens is voor voetbal. Ik denk dat je dan betere actie foto's kan krijgen bij het doel.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2010, 08:09:36 »
Waar ik zelf ook al tot die conclusie was gekomen ga ik dus echt voor de Sigma 70-200/2.8, heb nog heel even gedacht aan die Pentax 60-250/4 die te koop staat op markplaats maar vind het toch een heel risico, denk dat als hij een keer gevallen is de inwendige delen ook een tik hebben gehad.

Foto 4 ging mij dus inderdaad om die twee die samen hun vleugels uitslaan :D
Foto 1,2 en 3 zijn wat actie betrefd wel gelukt maar te ver weg  :(

Maar goed ik heb goede hoop dat het binnenkort goed zal komen ::)

Groeten, Johan
« Laatst bewerkt op: 21 april 2010, 09:26:06 door johan v.L »
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline klikklak

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2010, 23:56:19 »
hallo Johan

foto 4 en 5 zijn voor mij de beste , daar zit je er mooi bovenop , foto 5 met een brandpunt afstand van 55 , dat haal je dus niet met een  door jou gewenste 70-200 sigma , foto 2 brandpunt 80 , daar had je nog wel een beetje kunnen in zoemen je kan tot 135 , mijn ervaring is dat ik bijna nooit hoger ga als 150mm met mijn 70-210 , als ik op de achterlijn sta moet ik soms een paar stappen terug met mijn 70, dus voor zoals ik werk is die  50-135 zo gek nog niet , hier een paar voor beelden van jl. zaterdag  met de 70- 210 , de meeste zijn gecropt en gemaakt in raw
 http://www.zsvzelos.nl/fotoalbum/thumbnails.php?album=187

groeten Henk
Pentax K5  Pentax K10D - pentax DA18-55 - pentax-M 1:2 50mm   Pentax smc-F 70-210  Sigma 17-70 2.8
Metz 45 CT-4   Delamax infrarot afstandbed. Photoshop Elements 9  Metz 48 AF-1   Lowepro Slingshot 200   FA 28-70 /4.0  Pentax DA 55-300

kdj4

  • Gast
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2010, 23:03:27 »
Johan,

foto 1, deze foto zegt mij niet zoveel, het gebeurd allemaal wat te ver weg en de foto is zo groot.

foto 2, hele leuke actie daar voor het doel maar ook hier veel foto en te kleine poppetjes.

foto 3, hier het zelfde weer een hele leuke actie en op het juiste moment de knop in gedrukt maar ook weer te ver.

foto 4, kijk hier zit je er mooi dicht op maar zie verder niks gebeuren, ik denk dat ze op de bal wachten ?  :D
ook ik heb veel voetbal foto's waar je de bal niet ziet hoor dus ik weet dat het niet altijd mee valt om alles goed te krijgen, maar wel leuk die twee mannen met de armen wijd.

foto 5, niks mis mee, actie lekker dicht bij.

foto's over het algemeen en wat je zelf al aan geeft het is allemaal net even te ver, nu ben ik zelf wel iemand die bijna alle foto's bewerkt en met namen crop ik vaak hele stukken van de foto af om het wat meer naar voren te halen, in jou geval gaat dat niet echt meer lukken omdat ze nu te ver weg staan.

ja toch maar voor de 70-200 gaan  ;)

gr kees,

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:weer een keer voetbal
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2010, 14:34:01 »
Foto 2 en foto 5 zijn zeker geslaagd!  ;)
Foto 2 lijkt me ook een leuke panorama zonder de bal.
Wat ontbreekt, en waar je ook niets aan kunt doen, is wat extra spanning in de vorm van (een flink aantal) bezoekers bijvoorbeeld. Tja, dat heb je helaas niet in de hand.
Over het bereik kan ik me iets voorstellen. Heb je al een leuke lens in gedachten?

Nog even mijn mening... voetbal is altijd leuk!  :P
Mijn gedachten gaan altijd terug naar de tijd dat ik nog actief voetbalde. Al was het niveau niet al te hoog, gezellig wat het zeker (in de 3e helft!).

Gr. PentaxDonkey

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
weer een keer voetbal
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2010, 11:37:26 »
Maar weer eens wat voetbal er tussendoor kan geen kwaad toch....... ;)
Ben er wel van overtuigd dat ik toch een andere lens erbij ga nemen voor wat meer bereik.... ;D

Foto1


Foto2


Foto3


Foto4


Foto5


Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/