Auteur Topic: Motorcross  (gelezen 767 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re:Motorcross
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2010, 12:19:37 »
Je zou misschien een stuk van de linkerkant en bovenkant kunnen knippen. Dan haal je een hoop storende elementen weg en het maakt de foto intenser. Ook de grote verschillen in belichting vallen dan minder op. 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Motorcross
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2010, 12:19:37 »

avdv

  • Gast
Re:Motorcross
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2010, 18:40:33 »
Bedankt voor jullie reacties!
De lichtmeting heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten en moet ik me nog in verdiepen.
Ik was best tevreden met het resultaat als je kijkt naar scherpte en moment.
Ik had inderdaad een ander punt kunnen kiezen maar deze foto is gemaakt om 20.15 uur met laagstaande zon. Overdag heb je op dit punt voldoende licht lijkt mij.
@Gnodde: ik heb express deze korte sluitertijd gekozen, als ik wat meer ervaring (en een stillere hand haha) heb zal ik ook gaan oefenen met langere sluitertijden.

asplx

  • Gast
Re:Motorcross
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2010, 14:29:15 »
Dat is al heel wat minder beroerd, maar mooi is het nog steeds niet.  :schaam:
Het blijft behelpen achteraf.

Groeten,
Ruurd

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Motorcross
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2010, 13:58:55 »
Andrea,
Je kunt 'm best nog wat verbeteren volgens de tutorial zoals beschreven onder http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14389.0.
Hierbij een resultaat, niet perfect natuurlijk omdat ik het origineel niet heb, met Raw zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden o.a. met schuif lichtopvulling en herstel (CS4)
Cire

« Laatst bewerkt op: 3 juni 2010, 14:05:44 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Motorcross
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2010, 12:31:10 »
Ruurd heeft het perfect aangegeven. Je staat hier op een plek waar de belichting voor je camera niet te behappen is.
Loop als je de tijd hebt (voor de wedstrijd) eens langs (een groot deel van) het circuit en let dan op de volgende zaken :
- heb je op een punt goed licht? dus zaken als veel licht, gelijkmatig licht, geen tegenlicht, etc
- zijn er mooie shots te maken? sprong, bochtenwerk, etc.
- niet onbelangrijk : sta je daar veilig?
Als je zo bepaalt hebt waar je wilt gaan staan dan loop je tijdens de wedstrijd van het ene punt naar de andere en heb je meteen een hoop variatie in je foto's.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

  • Gast
Re:Motorcross
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2010, 23:36:19 »
Citaat van: Andrea
Wat had ik hier nog anders kunnen doen?
=> 1: Een ander standpunt opzoeken.

Je bent op een plek gaan staan, waar zowel een donkere schaduw in beeld komt en een licht achtergrond.
Dat is voor ervaren fotografen al lastig, voor beginners ondoenlijk.
Met het opkrikken van de ISO-instelling roep je weer andere problemen op.

Wat je in deze situatie ook kunt doen, is:
=> 2:  meten op alleen het donkere gedeelte, de waarde vastleggen met de Exposure Lock en met die waarde de foto maken.
De hele foto wordt dan lichter genomen, ook de achtergrond.
Ik ga even niet op details in, om het verhaal niet te ingewikkeld te maken. Als je daar meer over wilt weten, dan verneem ik dat wel van je.

Groeten,
Ruurd

gnodde

  • Gast
Re:Motorcross
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2010, 21:48:38 »
Je hebt de foto gemaakt met lichtmeting over het hele beeld. Wellicht had je beter kunnen kiezen voor spot-lichtmeting. Dan was de lichte achtergrond niet (of minder sterk) meegenomen in het vaststellen van de juiste belichting.
Dan was er waarschijnlijk een iets langere sluitertijd uitgerold, maar zou m.i. de foto zelfs ten goede zijn gekomen: door de heel korte sluitertijd (1/750 sec) is het beeld nu erg bevroren: een beetje onscherpte in de draaiende wielen of wegspattende modder geeft wat meer dynamiek.

Maar: dit is slechts een idee van een beginner. Later de echte cracks zich nog maar even uitspreken  ;D

Jan.

avdv

  • Gast
Motorcross
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2010, 21:31:55 »
Deze foto ben ik wel aardig tevreden over. Het is weliswaar een beetje donker maar hij is ook vanavond gemaakt.
Wat had ik hier nog anders kunnen doen? Wellicht omhoog met mijn ISO?



Edit: ik zie dat Photobucket de kwaliteit niet helemaal behoud want hij is scherper....