Auteur Topic: Vallend muntje in glas water  (gelezen 1339 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gnodde

  • Gast
Re:Vallend muntje in glas water
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2011, 15:59:41 »
[...]
- Andere lens, want 290 mm is natuurlijk nergens voor nodig, deze kun je prima maken met tussen de 30 en 90mm brandpunt.
[...]

Maar dan niet hard spetteren, tenzij je lens (en camera) WR heeft.

Citaat
- Genoemde HSS kan, maar die zou ook met 1/180ste kunnen, maar wellicht is de flitstijd van je flitser te lang.

Gewoon de flitser op een lager vermogen zetten (dus niet op de automaat, maar handinstelling). De hoeveelheid flitslicht wordt in zo'n flitser geregeld door de lengte van de flits: een laag vermogen flits betekent dus hetzelfde als een korte flits (1/1000 sec. is zeker geen uitzondering). Zorg daarbij voor weinig omgevingslicht, zodat dat weinig tot geen invloed heeft op de totale belichting. Dan maakt de sluitertijd niet zoveel meer uit.

Jan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Vallend muntje in glas water
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2011, 15:59:41 »

RonHendriks

  • Gast
Re:Vallend muntje in glas water
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2011, 12:44:46 »
Wat optimistisch hier met 5 keepers uit 30. Ik denk dat als je 1 mooie hebt uit 100 dat je een prima score hebt. Je zult het zien als je die ene hebt uit de 100 die die andere 99 wegblaast.

Keuzes die je kunt maken:
- Ik zelf zou hem wat ruimer nemen waardoor je ook nog de spetters erboven ziet (vertikale panorama wordt het dan, want links en rechts zit niks). Alleen het glas zonder bovenkant kan ook, dan wellicht een iets ruimer bak.
- Een bak zonder rond glas geeft geen extra vertekening en dus een helderder beeld.
- Andere lens, want 290 mm is natuurlijk nergens voor nodig, deze kun je prima maken met tussen de 30 en 90mm brandpunt.
- De egale achtergrond is al genoemd, ook vind ik de foto wat donker/grauw, dus iets overbelichten.
- Probeer met die lens dichterbij en f8-f11 dan krijg je een mooie scherpte zonder dat de achtergrond de aandacht krijgt.
- Genoemde HSS kan, maar die zou ook met 1/180ste kunnen, maar wellicht is de flitstijd van je flitser te lang.

Wat voor foto willen we dan? We willen ook het muntje zien en niet alleen de zijkant (snap je waarom er weer een aantal de prullebak in kunnen).

Zelf nooit gemaakt, want is een geduldklusje. Je bent echter zeker op het goeie pad dus verras ons eens met een topper.

Kan ook in de groep: Product en culinair.

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:Vallend muntje in glas water
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2011, 12:19:20 »
Ik zou nog ff doorgaan ermee, misschien  meer inzoomen op de actie.
Als je er 30 maakt en je hebt 5 keepers.....
kan je ook proberen met accubak, cq aquarium of zo...dan heb je een plat vlak om door te fotograferen..
Groetz Oki.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Vallend muntje in glas water
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2011, 11:50:05 »
het is een begin. wat zou er m.i. beter kunnen;

de achtergrond het liefst helemaal effen. een stuk wit papier doet al wonderen
er zit nog veel beweging in het water. dit doordat de sluitertijd 1/180 is. om dit te "bevriezen" heb je minimaal 1/250 nodig. zet de 360 op hss en je kan voorbij de 1/180 schieten.

de camera iets hoger zetten zodat je de hele plons ziet zou ik ook mooier vinden.

dit blijft iets van heel vaak proberen met een laag percentage keepers die echter wel de moeite zijn.

succes!

gr Jos

n.b.

wat is hss;

high speed sync i.p.v. 1 flits geeft de flitser meerdere achterelkaar waardoor je dus boven de 1/180 kan. dit betekent wel dat het bereik van de flitser kleiner wordt wat echter voor dit soort opnames geen enkel probleem is.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

densch

  • Gast
Vallend muntje in glas water
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2011, 23:44:04 »
Ik weet niet of dat het hier thuis hoort, aangezien ik dit niet heb gemaakt met een macrolens.
Maar wat vinden jullie ervan, afgezien van de positie van het muntje en de achtergrond.




Gr Dennis