Auteur Topic: Gentse Feesten  (gelezen 1099 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Gentse Feesten
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2012, 20:22:16 »
Ja kijk, die diafragmawaarde verklaard al een hoop wat betreft het gebrek aan scherpte.
Het contrast zou ik zeker niet op je camera aan gaan passen! Altijd achteraf doen, in veel gevallen zal het al prima zijn met de standaard-instellingen. Die hebben ze bij Pentax niet voor niets bedacht.

Als je photoshop of lightroom of iets dergelijks gebruiks (of een gratis opensource programma dat RAW foto's kan inlezen) dan zou ik dit zeker gaan gebruiken. Het is echt vele malen eenvoudiger dan mensen denken, het geeft je veel meer controle over je foto's en je leert ook nog eens een hoop termen te begrijpen.

Als je nog een en ander wil leren in begrijpelijke taal dan kan ik een jaar-abbonnementje op ZOOM aanraden. Echt een beginnerstijdschrift waar elk jaar dezelfde thema's wel weer terug komen en in begrijpelijke taal worden uitgelegd. Mooie foto's ter inspiratie en als je het goed doet zit er bij je eerste abbo vaak een mooie gadget bij zoals een statief of fototas, vaak zeer welkom bij beginners. Heb het zelf ook gedaan, zat een hoogwaardig Redged statief bij dat al 2 x zoveel waard was als het de kosten voor het abbo.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Gentse Feesten
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2012, 20:22:16 »

Offline Calimero

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re:Gentse Feesten
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2012, 10:56:59 »
Ik weet niet of je in raw schiet, maar je zou ook in jpeg vrij makkelijk de kleuren iets meer kunnen verzadigen en het contrast iets op kunnen schroeven. Bij nader inzien is het vooral het contrast, de kleuren en witbalans lijken me wel in order (misschien een beetje gelig)

Waar in het menu van mijn toestel kan ik het contrast verbeteren?
Ik heb de volgende handeling gedaan:
Fn knop ingeduwd >> OK knop ingeduwd >>> dan contrast 2 blokjes verhoogd.
Is dit correct?
RAW is nog helemaal chinees voor mij. Eerst nog flink oefenen in JPEG met de basistechnieken. Ben ondertussen ook wat literatuur van John Freeman aan het doornemen.

Ik weet niet met welk diafragma je de foto hebt gemaakt? Nu is de 18-250 sowieso niet de scherpste waarschijnlijk, zeker niet op de lagere diafragma-standen.

Diafragma F/4.5
Pentax K200D + 18-250mm lens van Pentax
Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re:Gentse Feesten
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2012, 10:55:07 »
Lijkt me correct ! Testen maar zou 'k zeggen !

grtz,

Danny

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:Gentse Feesten
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2012, 09:39:34 »
volgens mij is de scherpte idd wel ok, het is meer dat het contrast wat laag is. Het hoofd van mevrouw lost een beetje op in de muur erachter.
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Gentse Feesten
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2012, 22:43:37 »
Ik had ook de indruk dat hij niet helemaal scherp is. Eerlijk gezegd heb ik dat dikwijls voor. Ik vraag me af of het aan mijzelf ligt (misschien heb ik de camera niet stabiel genoeg vast) of aan de gekozen instelling?
De foto is genomen met de Pentax 18-250 mm 1:3.5-6.5.
De urinoir heb ik er met opzet laten op staan om duidelijk te maken wat haar functie was.
Hoe krijg ik wat meer kleur in de foto? Moet ik dat instellen in mijn toestel? Bedoel je dat ik de verkeerde WB gekozen heb?
Bedankt voor de tips! Volgende keer probeer ik in een gelijkaardige situatie die toe te passen.


Ik weet niet of je in raw schiet, maar je zou ook in jpeg vrij makkelijk de kleuren iets meer kunnen verzadigen en het contrast iets op kunnen schroeven. Bij nader inzien is het vooral het contrast, de kleuren en witbalans lijken me wel in order (misschien een beetje gelig)

Ik weet niet met welk diafragma je de foto hebt gemaakt? Nu is de 18-250 sowieso niet de scherpste waarschijnlijk, zeker niet op de lagere diafragma-standen.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Calimero

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re:Gentse Feesten
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2012, 21:49:44 »
Ik had ook de indruk dat hij niet helemaal scherp is. Eerlijk gezegd heb ik dat dikwijls voor. Ik vraag me af of het aan mijzelf ligt (misschien heb ik de camera niet stabiel genoeg vast) of aan de gekozen instelling?
De foto is genomen met de Pentax 18-250 mm 1:3.5-6.5.
De urinoir heb ik er met opzet laten op staan om duidelijk te maken wat haar functie was.
Hoe krijg ik wat meer kleur in de foto? Moet ik dat instellen in mijn toestel? Bedoel je dat ik de verkeerde WB gekozen heb?
Bedankt voor de tips! Volgende keer probeer ik in een gelijkaardige situatie die toe te passen.
Pentax K200D + 18-250mm lens van Pentax
Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Gentse Feesten
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2012, 21:39:01 »
Druilerig ziet het er zeker uit, voor mij toch meer een registratie van wat me aan de hand van deze foto een wat saaie dag leek  ;)

- Een wat lager standpunt innemen, even door de knieen, geeft de kijker veel meer verbinding met de vrouw op de foto.
- Het hoofdonderwerp uit het midden zetten maakt een standaard-foto al snel interessanter om naar te kijken. Het is niet perse wet.
- Ik zou proberen om de parasol de vrouw niet te laten doorkruisen, al valt het hier wel mee.
- Er mag wat meer kleur in de foto en de focus licht niet helemaal lekker, maar dat kan ook met het volgende punt te maken hebben.
- Ik zou het diafragma iets meer dichtknijpen, dus een hoger F-getal, dat kan gemakkelijk aangezien het er op lijkt dat je alles hier op de foto 'scherp' in beeld wil hebben. Het lost ook gelijk het probleem van de purple fringing rond de letter VEDETT een beetje op.

Als variate zou je kunnen proberen om het diafragma helemaal op te gooien (als dat kan met de betreffende lens) om ze de vrouw wat meer te isoleren en de toch ietwat minder charmante wc ietwat te blurren ;)
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Calimero

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Gentse Feesten
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2012, 21:14:14 »
Met de kinderen op deze druilerige dag naar de Gentse Feesten. Op de binnenkoer van het Huis van Alijn was er poppenspel.
Foto genomen van een dame die aan het werk was.
 :no: of  :good:.
Graag eventuele suggesties ter verbetering



Uploaded with ImageShack.us

Pentax K200D + 18-250mm lens van Pentax
Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee