Auteur Topic: vakantie in de Eifel: vliegtuigen  (gelezen 731 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: vakantie in de Eifel: vliegtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2012, 16:49:13 »
Tja, dat krappe kaderen ga ik niet meer uit mijn hoofd krijgen vrees ik.
Vroeger analoog, bij Soesterberg aan het hek, toen je nog niet makkelijk kon kroppen, was het de eerste opmerking die je kreeg bij een foto: 'Mooi randje-randje'.
Dat was nog belangrijker, als de scherpte; randje-randje en dan net geen neus of staart eraf.
Ah een oud SSB-spotter! Leuk, ik heb daar ook regelmatig aan het hek gestaan! Met mijn fiets en later brommertje vanuit Nieuwegein naar Soesterberg. Zal vanaf eind '80 begin jaren '90 tot de sluiting geweest zijn.

En dat randje-randje doet bij mij nu ook weer een belletje rinkelen :D!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: vakantie in de Eifel: vliegtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2012, 16:49:13 »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: vakantie in de Eifel: vliegtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 6 september 2012, 15:26:38 »
Ondanks dat ik geen vliegtuig spotter ben blijven die vliegtuigen toch echt boeien, vooral militaire toestellen. Deze staan er ook mooi op, en wat betreft de krappe kadering daar kan ik me wel iets bij voorstellen, ik heb ook nog wel eens de neiging om de dingen groot in beeld te brengen terwijl dat niet echt nodig is.

Offline Gerbrand

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: vakantie in de Eifel: vliegtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2012, 11:02:43 »
Tja, dat krappe kaderen ga ik niet meer uit mijn hoofd krijgen vrees ik.

Vroeger analoog, bij Soesterberg aan het hek, toen je nog niet makkelijk kon kroppen, was het de eerste opmerking die je kreeg bij een foto: 'Mooi randje-randje'.
Dat was nog belangrijker, als de scherpte; randje-randje en dan net geen neus of staart eraf.

Nu in het digitale tijdperk gaat het randje-randje makkelijker, maar nu is het uit de fotografische mode. Die knop kan ik nog steeds niet om krijgen in mijn hoofd.
Onbewust wil ik toch zoveel mogelijk vliegtuig en zo weinig mogelijk omgeving op mijn foto's.
Zeker als je terug moet naar om en nabij de 1000 pixels. Dan gaat er al zoveel details van de vliegtuigen verloren. En dan moet ik eigenlijk ook nog een stuk leeg lucht in mijn foto's doen.
Dat ga ik niet meer leren.

Maar je hebt gelijk, volgens de normen van de leer der fotografie, zou ik ze minder strak moeten in kaderen.


Wat betreft het feit, dat een aantal forummers deze plaatjes misschien niet spannend zullen vinden. Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Iedereen heeft zijn eigen smaak.  Ik persoonlijk vind de makro-foto's van bloemtjes weer niet zo spannend. Zo heeft iedereen zijn ding. Gelukkig maar, want anders werd het erg eentonig, als we allemaal hetzelfde interessant en spannend vinden.

Bedankt voor je reactie.
K-1 | K-5 | Sigma 100-300 F4 | Pentax DA 12-24 F4 | Pentax DA 18-135 F3.5-5.6| Pentax DFA 28-105 F3.5-5.6 | Tamron Macro 90 F2.8 | Pentax DA AF Rear Converter 1.4x AW | Pentax PF65 EDII met PF-CA35 en Pentax eyepiece XF-Zoom

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: vakantie in de Eifel: vliegtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2012, 10:15:41 »
Kijk, alweer een reeks vliegtuigfoto's :)! Daar wordt ik toch wel blij van hoor :).
Voor mij als liefhebber zijn het mooie plaatjes, alleen denk ik dat ze voor de meeste forummers niet echt spannend zijn. Foto 1 is dan de meest interessante denk. Wel vind ik ze een beetje krap gekaderd.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Gerbrand

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
vakantie in de Eifel: vliegtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 6 september 2012, 09:28:01 »
Tijdens mijn vakantie in de Eifel heb o.a. de volgende plaatjes geschoten:

1. 4x F-16 in de break op Spangdahlem


2. Galaxy in de landing op Ramstein


3. A-10 in de landing op Spangdahlem


4. C-17 in de landing op Spangdahlem


5. Tornado in de landing op Büchel met een poserende vlieger.



Voor meer plaatjes uit deze serie:
www.vliegtuigspotten.vadma.nl/vakantie2012
K-1 | K-5 | Sigma 100-300 F4 | Pentax DA 12-24 F4 | Pentax DA 18-135 F3.5-5.6| Pentax DFA 28-105 F3.5-5.6 | Tamron Macro 90 F2.8 | Pentax DA AF Rear Converter 1.4x AW | Pentax PF65 EDII met PF-CA35 en Pentax eyepiece XF-Zoom