Auteur Topic: Goede betaalbare standaardlens  (gelezen 1460 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2014, 18:02:55 »
Goed bruikbaar met weinig licht... Tja, het is een f/2.4 lens. Wijd-open is hij uitstekend bruikbaar (hij is gebaseerd op de FA35mm f/2.0, dat verklaart misschien wat), maar f/2.4 is voor een prime niet heel lichtsterk. Ik heb hem zelf maar ben eigenlijk op zoek naar wat lichtsterkers. Nikon heeft naast die 50/1.8 een goedkope 35/1.8. Op f/1.8 is die wel wat minder goed dan de Pentax, maar de Pentax gaat simpelweg niet verder dan f/2.4.

Pentax heeft natuurlijk wel shake reduction, waar de Nikon geen stabilisatie heeft.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2014, 18:02:55 »

degoffau

  • Gast
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2014, 17:54:34 »
Dank voor je reactie. Heb ik ook gezien, ik heb een bod gedaan, maar nog geen reactie gekregen. :-\
Mvrg
Kees

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2014, 19:32:46 »
Staat nog een da 35mm F2.4 hier te koop op het forum!



grJohan

degoffau

  • Gast
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2014, 19:05:36 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga rondkijken voor de 35 mm versie, lijkt me een zinvolle aanvulling en blijf bij Pentax  :) al was het alleen vanwege de mogelijkheid om met allerlei manuele lenzen te experimenteren. Met een Nikon kun je overigens ook prima plaatjes schieten zag ik bij kennissen. Het lijkt me trouwens ook een risico om een lens in een ander land te bestellen ivm de garantie. Wanneer de lens defect is zal je hem weer terug moeten sturen met alle bijkomende kosten.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2014, 08:49:31 »
Van Nikon heb je ook een 50mm 1.8 voor (afhankelijk waar je 'm bestelt) 100 toot 130 euro.  Dus het kan iets goedkoper, maar de optisch delft 'ie het onderspit bij zijn Pentax concurrent. Dus om voor die paar tientjes over te stappen. Zowel de DA 35 2.5 als de 50 1.8 zijn beide puike lensjes, zeker voor het geld.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2014, 17:30:35 »
:o Rustig rustig, even pas op de plaats. NÚ is de Pentax 35mm wél GBP 149,00 met volgens mij géén gratis verzenden door heel Europa.
Dat houdt dus in dat je gewoon heel regelmatig allerlei sites moet controleren om te zien of er leuke aanbiedingen staan.  :police:

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2014, 12:52:26 »
 :o Rustig rustig, even pas op de plaats. NÚ is de Pentax 35mm wél GBP 149,00 met volgens mij géén gratis verzenden door heel Europa.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

newmikey2

  • Gast
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2014, 12:49:06 »
Volgens mij moet dit GBP 149,00 zijn. Dan kom je uit op zo'n EUR 180,00 plus verzendkosten. Wordt het wel opeens een minder voordelige aanschaf. :-[

Een heel gangbare prijs in Nederland is EUR 169,00 inclusief verzendkosten. Is nog steeds niet heel erg veel geld voor dit lensje.
Als ik zeg €149 dan bedoel ik precies dàt! >:( Het was GBP119 met gratis leverin g door heel Europa.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2014, 12:16:21 »
Deze zou ik gewoon nieuw kopen (Bij SRS Microsystems voor zo'n €149)

Volgens mij moet dit GBP 149,00 zijn. Dan kom je uit op zo'n EUR 180,00 plus verzendkosten. Wordt het wel opeens een minder voordelige aanschaf. :-[

Een heel gangbare prijs in Nederland is EUR 169,00 inclusief verzendkosten. Is nog steeds niet heel erg veel geld voor dit lensje.

v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2014, 10:15:39 »
+1
Ik geloof dat NewMikey2 de 'juiste' antwoorden voor je heeft.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

newmikey2

  • Gast
Re: Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2014, 09:54:58 »
De betaalbare plastic fantastic da 35 2.4 al, is deze lens erg lawaaiig?
Ik vind hem redelijk stil vergeleken met bijvoorbeeld mijn SMC-F50mm

Citaat
Is deze lens goed bruikbaar binnen met weinig licht?
Uitstekend bruikbaar zelfs op volle opening.
 
Citaat
Waar moet ik op letten bij een tweedehands aankoop, is deze lens erg snel defect?
Deze zou ik gewoon nieuw kopen (Bij SRS Microsystems voor zo'n €149) maar 2ehands is altijd een gok, bij elke lens eigenlijk.

Citaat
Hoeveel % van jullie foto 's maken jullie gebruik van de standaardlens? Maw kan ik zeg 90 % af met mijn telezoom en standaardlens?
Dat is niet te beantwoorden en is voor iedereen individueel anders, afhangend van stijl en voorkeur.

Citaat
In verhouding met andere merken zijn de goede af standaardlenzen van Pentax nogal prijzig, is het misschien raadzaam om naar een ander merk over te stappen? Ik ben tot nog toe helemaal weg van Pentax vooral vanwege de experimenteermogelijkheid met oude lenzen.
Ik vind de DA lijn van Pentax zelfs goedkoop vergeleken bij andere merken dus dit argument snap ik niet. Net de DA50mm/f1.8 besteld voor €149 bij Amazon - geloof niet dat er een vergelijkbare 50mm voor die prijs is bij de andere merken.

degoffau

  • Gast
Goede betaalbare standaardlens
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2014, 22:45:47 »
Hallo,

Twee jaar geleden ook al eens over begonnen en nu in het bezit van ettelijke manuele lenzen (o.a. 28 2.8, 50 2.0) en van k100d naar k-x overgestapt. Gaat prima maar omdat ik meestal personen fotografeer is scherpstelling met mijn k-x te langzaam dus gebruik ik nog steeds de kitlens en mijn af zoomtelelens (70-300) Daarom wat vragen aan doorgewinterde Pentax gebruikers.

De film functie van de k-x gebruik ik regelmatig gaat ook prima met lichtgevoelige manuele lenzen maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan, scherpstellen.

De betaalbare plastic fantastic da 35 2.4 al, is deze lens erg lawaaiig?
Is deze lens goed bruikbaar binnen met weinig licht?
Waar moet ik op letten bij een tweedehands aankoop, is deze lens erg snel defect?
Hoeveel % van jullie foto 's maken jullie gebruik van de standaardlens? Maw kan ik zeg 90 % af met mijn telezoom en standaardlens?

In verhouding met andere merken zijn de goede af standaardlenzen van Pentax nogal prijzig, is het misschien raadzaam om naar een ander merk over te stappen? Ik ben tot nog toe helemaal weg van Pentax vooral vanwege de experimenteermogelijkheid met oude lenzen.

Alvast bedankt, vrgr Kees