Auteur Topic: Krijg je hier honger van?  (gelezen 1419 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #20 Gepost op: 2 maart 2008, 16:20:33 »
John, vind die laatste op het bord ook de mooiste. Verder is een effen achtergrond denk is rustiger om de aandacht op je eind product te houden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #20 Gepost op: 2 maart 2008, 16:20:33 »

Chapter

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #19 Gepost op: 2 maart 2008, 15:25:05 »
Citaat
lightroom 2.1???? Heb ik zitten slapen... snel naar de adobe website!

Oeps typw foutje 1.2 moet het zijn :-[

highlander

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2008, 15:18:21 »
lightroom 2.1???? Heb ik zitten slapen... snel naar de adobe website!

amai

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #17 Gepost op: 2 maart 2008, 14:58:19 »
Het is absoluut niet moeilijk, je moet alleen net even weten hoe het moet.
Dat is bij veel dingen in het leven trouwens ;)

Ik denk dat een kleine zoekpoging via Google, enorm veel tutorials  en lessen opleverd.

Mocht je iets niet kunnen vinden, kun je altijd hier op het forum om advies vragen.

Chapter

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #16 Gepost op: 2 maart 2008, 14:24:53 »
Citaat
Je kunt ook de achtergrond weghalen en vullem met dezelfde kleur als de achtergrond van het forum, of waar je de foto dan ook maar wilt plaatsen.
Dan komt het broodje los te staan. Dit ziet er natuurlijjk mooier uit als je een heel broodje hebt.


Dat ziet er inderdaad goed uit!

misschien dat je me een keer kunt uitleggen hoe je dat doet in Photoshop CS3, elements 5.0 of lightroom 2.1? Ik ben nog niet zo thuis in het fotosjoppen namelijk.

gr.
John


amai

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #15 Gepost op: 2 maart 2008, 12:08:32 »
Je kunt ook de achtergrond weghalen en vullem met dezelfde kleur als de achtergrond van het forum, of waar je de foto dan ook maar wilt plaatsen.
Dan komt het broodje los te staan. Dit ziet er natuurlijjk mooier uit als je een heel broodje hebt.


highlander

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2008, 11:52:24 »
Inderdaad veel beter zo. voor mij oogt de laatste ook het best van allen

Paul

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2008, 17:15:57 »
Ik ook! Het bordje eronder lijkt nu wel een "stralenkrans" om het broodje heen..
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2008, 16:47:07 »
De laatste foto vind ik tot nu toe de mooiste. Onder- en achtergrond voegt nu wat toe. Goed scherp en mooi belicht.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Chapter

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2008, 12:38:37 »
Citaat
maar je hebt wel gelijk het lijkt mij bij nader inzien ook geen sla. Ik noem het bij deze dan maar een groen blaadje met bruine stipjes.

Het zou inderdaad basilicum moeten zijn, was tijdens de bereiding echter te scheutig met het gebruiken van de basilicum, er was gewoonweg niks beters over.

Overigens zijn de bloemetjes onderdeel van het schaaltje waar het broodje op ligt, zo een uit grootmoeders tijd. Het wordt pas hinderlijk als je verder gaat inzoomen op je onderwerp en je slechts gedeelten van het bordje ziet.

Foto 1

Foto 2


gr.
John

Offline margriet

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2008, 22:57:28 »
 ;D ;D :D
K10d en K5, diversen macro & m42 lenzen
margreetz op flickr           mijn PPG

highlander

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2008, 19:45:57 »
jij... jij... determinatiefreak!


...maar je hebt wel gelijk het lijkt mij bij nader inzien ook geen sla. Ik noem het bij deze dan maar een groen blaadje met bruine stipjes.


[size=9]Edit(vulcan): het is "not done" binnen een minuut in hetzelfde topic 2 posts te zetten. Dit kan prima in één post... (dit is niet de juiste manier om snel pentaxian te worden...) Daarom heb ik de inhoud van je 2de post hierbij gezet en de 2de post zelf verwijderd.[/size]
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2008, 17:13:32 door Vulcan »

Offline margriet

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2008, 18:04:22 »
met het risico dat ik een determinatie freak genoemt ga worden; da's geen sla, da's basilicum volgens mij ;)

overigens moest ik heel erg lachen om de vergelijking met een douchegordijn ;D ;D ;D maar het klopt ook wel, dingetjes in de achtergrond zijn echte afleiders, je zou ook eens kunnen expeimenteren met andere (egale) kleuren in de achtergrond. je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de complementaire kleuren (groen/rood bijv.) rood komt beter naar voren naast een groen vlak. ook warm/koude contrasten doen het wel goed vind ik (rood en blauw bijv.) in dit geval moet je dan denk ik een rustige tint zoeken als achtergrond..

groetjes, margriet
K10d en K5, diversen macro & m42 lenzen
margreetz op flickr           mijn PPG

highlander

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2008, 11:08:05 »
Hoi Chapter,

Ik zou proberen om de gele dingetjes in de achtergrond niet mee tefotograferen, deze leiden een beetje af van het onderwerp. het lijkt wel of je een soort van douchegordijn hebt gebruikt als achtergrond.

Ook het slablaadje op de eerste foto vertoont wat bruine vlekjes. Die zou ik vervangen voor een mooi groen exemplaar.

standpunten kleurgebruik en scherpte diepte komen op mij goed over verder.

Chapter

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2008, 10:25:12 »
Citaat
Beste Chapter,

Van beide geplaatste foto's vind ik de eerste nog de beste.
Zou het broodje liever in zijn geheel willen zien, blijf een beetje raden wat er misschien nog meer voor lekkers op zou zitten.
 
Kleuren en belichting lijken best in orde. Misschien dat een mooi gekleurd tafellaken of een paar servetten of een glas drinken erbij de onder- en achtergrond wat zouden opfleuren.  

Heb ook wat foto´s van het gehele broodje, persoonlijk vind ik die wat minder. Ik zal ze eens omzetten naar het juiste formaat en ook hier plaatsen. Broodje zag er niet alleen goed uit, maar was vooral erg smakelijk  :)

Ik heb op dit moment nog niet gekeken wat volgens mij de experts de SETDRESSING noemen, mijn eerste shoots wil ik vooral benutten om de belichting goed te krijgen.  Dat lijkt steeds beter te lukken, dus de volgende shoot ga ik ook een poging wagen een leuke opstelling te maken.

gr.
John

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2008, 10:16:35 »
Beste Chapter,

Van beide geplaatste foto's vind ik de eerste nog de beste.
Zou het broodje liever in zijn geheel willen zien, blijf een beetje raden wat er misschien nog meer voor lekkers op zou zitten.
 
Kleuren en belichting lijken best in orde. Misschien dat een mooi gekleurd tafellaken of een paar servetten of een glas drinken erbij de onder- en achtergrond wat zouden opfleuren.  
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Chapter

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2008, 19:59:53 »
Citaat
hoi John
foto is goed van kleur en scherpte , persoonlijk zou ik hem meer van boven hebben geschoten,
tevens zie ik aan de boven en rechterkant iets wat er volgens mij niet bij hoort ( geel en groen)
tevens heb je last van stof schuin links boven het groene blad
gewoon blijven proberen want oefening baart kunst
groet willem k10 d
.

Ik heb uit deze serie nog meer foto's, zal deze erbij plaatsen als ik ze in het juiste formaat heb omgezet.

Het geel en groen is onderdeel van een motie wat op het bord staat, zover ingezoomd zou mooier zijn geweest als het er niet op had gestaan, klopt. Zo had ik ook een mooier basilicumblaadje kunnen uitzoeken, is niet gaaf genoeg.
Linksonderin zag ik later ook nog een haar zitten, maar ik heb dan ook nog niet gefotofopt.
De kleur en diepte valt me niet tegen, alhoewel de foto met de standaard kitlens is gemaakt, het lukte niet dichterbij te komen met de camera. Maar ja is dan ook geen echte macro lens.
Zelf was ik erg tevreden dat het steeds beter lukt de lichtomstandigheden zo te maken dat de kleuren natuurlijk overkomen, zonder gebruik te maken van kleurstoffen. En aangezien koken naast fotografie een andere passie van ons is, zal er nog veel te fotograferen en experimenteren zijn.
En van elke opmerking leer ik weer een heleboel, wetende dat je hier niet afgezeken wordt, maar dat iedereen de ander wil helpen betere foto's te maken. En dat geeft genoeg vertrouwen om de foto's hier te laten zien.

gr.
John
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2008, 20:00:57 door Chapter »

willemk10d

  • Gast
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2008, 18:59:35 »
hoi John
foto is goed van kleur en scherpte , persoonlijk zou ik hem meer van boven hebben geschoten,
tevens zie ik aan de boven en rechterkant iets wat er volgens mij niet bij hoort ( geel en groen)
tevens heb je last van stof schuin links boven het groene blad
gewoon blijven proberen want oefening baart kunst
groet willem k10 d
.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2008, 19:00:09 door willemk10d »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Krijg je hier honger van?
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2008, 15:37:41 »
Dan wacht ik eerst even op de update!
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Chapter

  • Gast
Krijg je hier honger van?
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2008, 14:48:22 »
De eerste foto gemaakt met tips en aanwijzingen die ik gekregen heb van de leden van het Pentax forum.

Mijn hartelijke dank daarvoor.

Ik zou graag input krijgen hoe je het zelf anders zou doen, en waarom.
Hierbij wel het voorbehoudt dat ik geen gebruik maak van kleurstoffen, klei en andere drastische hulpmiddelen.

Tis maar te hopen dat mijn vrouw geen IJSRECEPT in het kookboek wil zetten  ;)



Foto 2: Ben nog niet handig in  Photoshop CS3, dus croppen is niet helemaal zoals ik het wilde, maar resultaat is toch acceptabel.



Groetjes
John
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2008, 20:43:08 door Chapter »