Auteur Topic: Bladertjes aan een takje  (gelezen 617 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Bladertjes aan een takje
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2010, 20:04:00 »
Bij zo'n kort macro-objectief zou ik toch eerst op statief en met een statisch onderwerp aan de gang gaan om de lens te leren kennen, zoals de scherptediepte bij de verschillende diafragma's en het trapsgewijs verleggen van het scherptepunt. Gebruikelijk is om bij macro-objectieven toch wat hoger te diafragmeren, zeg vanaf F/8.
 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Bladertjes aan een takje
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2010, 20:04:00 »

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Bladertjes aan een takje
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2010, 19:27:29 »
De lichte vlek zou ook mooi geweest zijn als hij net wat minder wit was geweest, maar bij 1/320 had je niet op 2.8 hoeven fotograferen en dan had je wat meer scherpte gehad.
Ik houd dan meestal met één hand het takje vast en de camera met de andere hand.

Alwin

  • Gast
Re:Bladertjes aan een takje
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2010, 16:31:20 »
Bedankt voor jullie reakties op deze eerste rauwe poging tot het vergroten van kleine bijna verborgen kunstwerkjes.
@ m.prieckaerts: Ik zoek ook in deze reeks macro foto's waar deze foto bij hoort naar scherpe punten in de foto's, maar heb er nog niet veel gevonden. Deze foto heeft als sluitertijd 1/320e seconde. Ik neem aan dat de blaadjes daardoor "bevroren" in beeld komen. Dan zou er toch een zone in beeld echt scherp moeten zijn lijkt me, ook al is die zone erg smal met diafragma f/2.8. Ik ben hier nog niet over uit. Ik ga morgen verder experimenteren in de Hortus Botanicus in Leiden, en hoop dat de lichtomstandigheden goed zijn.
@ cemi: Je stoort je aan de witte vlek. Leuk, zo leer ik weer wat aan de hand hoe jij er tegen aan kijkt. Ik vond die witte vlek juist een leuk lichteffect (ik met mijn lichteffecten  :-\)

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Bladertjes aan een takje
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2010, 13:49:55 »
Mee eens.
Ik had toch echt graag een punt echt scherp gezien.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Bladertjes aan een takje
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2010, 08:06:42 »
Tsja....wat moet ik ervan zeggen.
De witte vlek in achtergrond stoort mij nog het meest.
Bovendien verwacht ik een bepaald onderwerp en die zie ik niet. Dat idee wordt versterkt door de onscherpte...

Alwin

  • Gast
Bladertjes aan een takje
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2010, 20:54:07 »
Zo, gisteren dan de SMC 35 mm f/2.8 macro limited opgehaald en vanmiddag uitgeprobeerd in een park. De zon scheen mooi, dus dat was geweldig. Het waaide ook een beetje, niet een veel, maar genoeg om de takjes een klein beetje te bewegen. Dan is het lastig scherp te stellen, met de kleine scherptediepte die deze lens heeft , zeker op f/2.8. Dus dan maar veel schieten en hopen dat er een leuke tussen zit. De volgende foto viel mij op vanwege het leuke bokeh. Hij had wat maar naar boven gemogen op de afbeelding, maar ja het takje bewoog op en neer hè ... Genoeg gezegd, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

ISO 100 | f/2.8 | 1/320 sec


Groeten, Alwin.

[Edit][Ik heb nu een uitsnede geplaatst, waardoor de blaadjes meer in het centrum staan]
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2010, 23:55:29 door Alwin »