Mijn voorbeeld zijn types als Ed v.d Elsken...... en kijk eens hoe vaak die foto's niet scherp zijn, niet recht, niet de goede ISO (die had je toen nog niet.... 18 DIN!), maar die passie en sfeer!!!!
Ik denk niet dat Ed v.d. Elsken vaak met 18 Din fotografeerde.
Dit type film was niet geschikt voor het soort werk dat Ed v.d. Elsken maakte.
Sinds 1954 is de Kodak tri-x op de markt en in 2005 vierde deze fameuze film van Kodak z'n 50ste verjaardag.
De tri-x heeft 27 din of 400Asa, middels de ontwikkelaar Promicrol simpel op te voeren tot 33Din of 1600Asa (1600 ISO). Met andere (dure professionele) ontwikkelaars kon nog meer uit deze film gehaald worden.
Ook de Ilford FP 4 kon heel gemakkelijk opgevoerd worden, terwijl korrel eigenschappen toch ongeveer gelijk bleven.
Ook Ed van der Elsken manipuleerde zijn foto's door vignetering toe te passen, delen door te drukken, delen zwart of wit te maken om zo het hoofdonderwerp er beter uit te laten komen. Plaatselijk verhelderde hij donkere delen met farmer (dat bovendien een fraai contrast geeft)
Dat neemt niet weg, dat Ed van der Elsken een zeer bijzonder fotograaf was, die met zijn fotografie een prachtig tijdsbeeld heeft vastgelegd.
Ook de film over de laatste dagen van zijn leven is een indrukwekkend dokument.
Ok, ook ik ben een fotograaf van inmiddels 63, maar ik beoordeel alleen het eindresultaat, als dat mij aanspreekt is het voor mij geslaagd.
De werkwijze, bewerking of hoe je het wilt noemen, speelt voor mij geen rol...alleen het resultaat telt.
Dus nieuwe technieken, prima, maar 't moet wel het eindresultaat positief beinvloeden.
Blijft over....smaak
Cire