Auteur Topic: wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?  (gelezen 2695 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bassie-86

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2010, 08:54:49 »
misschien als je teveel hoopt lukt het niet. rustig afwachten denk ik. het weer komt vanzelf! als het maar niet vannacht komt want dan ben ik aan het werk.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2010, 08:54:49 »

asplx

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #23 Gepost op: 15 juli 2010, 23:50:50 »
Zum Tonnerwetter.... das ißt eben Scheiße....  >:( >:(
 :D :D :D

groeten,
Ruurd

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #22 Gepost op: 15 juli 2010, 21:30:40 »
Ik had gisteravond weer eens geen geluk! In het hele land noodweer, en tegen een uur of 21.00 zou het hier zijn. Mooi op tijd, maar er was uiteindelijk niets meer van over! Dat is al de tweede keer van de week! Maar goed, misschien volgende week weer eens proberen.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #21 Gepost op: 15 juli 2010, 21:12:13 »
Hele hele mooie resultaten Johan!

[....]Ik baal nog steeds als een stekker dat ik door het 'onweer van het decennium' (volgens mij was het de nacht van 25 op 26 mei 2009) ben heengeslapen,[...]
Yep, de nacht van maandag 25 op dinsdag 26 mei 2009....dat was een beste! De foto van mij in dit topic is van die nacht.
Ik heb meerdere geslaagde foto's van die nacht....wellicht dat ik er nog eens een topic over open (met dan nog wel de RAW's omzetten........... :schaam: )


John en Erik ; super foto`s ! Heel mooi

ik kan niets toevoegen... ik haat onweer, ben er zelfs een beetje bang voor.  :-\ dus ik ga zeker niet naar buiten om foto`s te maken. Meestal lijkt het me dan ook te regenen overigens ?
Tnx!

greetz,
Erik

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #20 Gepost op: 15 juli 2010, 15:02:12 »
Dank je voor de positieve reactie,

De regen heb je geen last van als je in het eerste geval onder een overkapping van je flat staat of in het geval van afgelopen zaterdag in de kofferbak van de auto zit (stationcar), met de camera's onder de klep.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2010, 15:14:25 door John »

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juli 2010, 11:39:45 »
John en Erik ; super foto`s ! Heel mooi

ik kan niets toevoegen... ik haat onweer, ben er zelfs een beetje bang voor.  :-\ dus ik ga zeker niet naar buiten om foto`s te maken. Meestal lijkt het me dan ook te regenen overigens ?
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2010, 23:29:37 »
Hallo allemaal,

Ik zit vaak rond de 15 sec bij f/8.
Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe alleen in het donker onweer op de plaat heb gezet. Wat lichtvervuiling betreft, in het donker heb je er met deze parameters nauwelijks last van omdat je als je een foto treft zonder bliksem (en dat is 9 van de 10 keer) de opname onderbelicht is. Je gebruikt de bliksem als een flitser voor de omgeving, je ziet dat hier, zonder bliksem was de voorgrond totaal donker.  Straatverlichting dichtbij (paar honderd meter) kan nog wel eens te overheersend zijn in de compositie.
Ik verkies mijn K10 boven mijn K20 aangezien ik behoorlijk gefrustreerd raak als ik weer eens een mooie mis door die verdomde ruisonderdrukking die je niet geheel uit kan zetten. Het feit dat ik constant achter elkaar schiet helpt hier ook niet bij, aangezien de sensor dan steeds warmer wordt en de ruisonderdrukking steeds eerder besluit een donkere opname achter de foto te maken (afgelopen onweer deed hij het al bij vier seconden, terwijl ik boven de 10 sec haal met een koude sensor).

Mijn resultaten:

Mijn favoriet tot nu toe, is ook in een verjaardagskalender opgenomen van tv Rijnmond en in een topic over onweer op buienradar.nl.

Hier was ik verdorie net te laat, anders was de foto veel spectaculairder geweest, maar wat ik er weer leuk aan vind is de Rotterdamse skyline.

Deze is behoorlijk gephotoshopt, ik heb hier meerdere opnames met bliksems over elkaar heen gezet voor extra spektakel in de foto, vooral de bliksem in het midden bekoort me omdat deze door het gebouw in wording te zien is. Deze is overigens gemaakt met mijn k20.

Onweer fotograferen is één van mijn favorieten, telkens als ik in het weerbericht hoor dat er kans op is begint het bij mij te kriebelen. Ik baal nog steeds als een stekker dat ik door het 'onweer van het decennium' (volgens mij was het de nacht van 25 op 26 mei 2009) ben heengeslapen, ik had de nacht ervoor de slaap niet kunnen vatten en was dus afgebroken en heb niets van het onweer gemerkt!

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2010, 23:35:08 door John »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2010, 14:16:20 »
Hier ook geen succes.......op het moment dat de flitsen in grote getalen zichtbaar waren (en grond-gericht) regende en waaide het zo hard dat het maken van een foto niet mogelijk was; ik moest tegen de regen en wind in fotograferen en dat was een no...no!
En het valt nog niet mee vanuit een rijtjes-woning in een woonwijk om een mooie foto te maken; wat dat betreft was het in de flat een makkie. Ik had er eigenlijk erop uitgemoeten......maar had geen zin  :schaam:

Kennelijk zijn anderen er wel in geslaagd: KLIK

greetz,
Erik

bassie-86

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2010, 11:13:01 »
Helaas, was het geen mooie bui en bleef de bui ook te lang echt boven ons hangen.

Volgende keer beter!

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2010, 23:40:28 »
Ik wil dit ook graag proberen en ben het in grote lijnen wel met Ruurd eens. Maar ik heb (in dit geval) de pech dat ik in het noord-oosten des lands woon; gister geen onweer, vandaag waarschijnlijk geen onweer............. Moet dus nog ff geduld hebben!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2010, 23:18:12 »
Hier nog 1    :(

Maar, ik ga ervan uit dat er nog wel meer goede momenten komen deze zomer.

En oja, die van jou is ook een mooie Erik!


Greetz,
Hans.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2010, 22:33:27 »
[...]helaas veel bliksem in de wolken [...]

Dat is hier ook het geval helaas......en ik woon niet meer in een flat, dat maakt het ook wat moeilijker.

greetz,
Erik

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2010, 21:56:29 »
Keb net een poging gewaagd...helaas veel bliksem in de wolken en de 2 echt mooie miste ik door dat gruwelijk lange opslaan van de K20d bij lange sluitertijden...

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

bassie-86

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2010, 20:08:01 »
Onweer op komst, hoppelijk vannacht al  ;D


Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2010, 20:13:21 »
Ik heb ook slechts een keer foto's gemaakt van het onweer.......dat was vorig jaar in mei
De instellingen van de foto wijken flink af van hetgeen Ruurd aanbeveelt:

PENTAX K10D + Sigma 10-20mm
Focuslengte: 10.0 mm (35mm equivalent: 15 mm); Diafragma: f/10.0; Belichtingstijd: 30.000 s; ISO-equivalent: 200


Ik heb meerder geslaagde foto's gemaakt met instellingen die niet erg afwijken van de hierboven genoemde instellingen.


@ Ghanz: die tweede foto is ware pracht!

greetz,
Erik

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2010, 17:19:03 »
ND filter... ;)

Ik weet het.

En, ND-filters kunnen ook in andere situaties handig zijn, maar vooralsnog liggen mijn prio's op andere punten (en om niet te ver off-topic te gaan laat ik die hier even buiten beschouwing).

Mmmm... laat ik het er dan maar op houden dat ik "VOORLOPIG" niet meer begin aan het overdag onweer fotograferen.    ;)


Greetz,
Hans.

Cmdr_Keen

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2010, 15:39:14 »
Overdag onweer fotograferen begin ik niet meer aan, veels te veel omgevingslicht om de bliksem zelf er mooi op te krijgen. Bovendien kom je dan, zelfs met F22, op zulke korte sluitertijden als 1 a 2 seconden dat het bijna niet te timen is.

ND filter... ;)

bassie-86

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2010, 15:27:27 »
zo zijn nog wat tips:) bedankt Ruud. je het begon toen hier met onweer ik statief neergezet camera er op google opgestaart en in tikken onweer fotograferen. en de eerste paar hits kijken.

Ik helemaal niet bewust dat het niet goed zou kunnen gaan. haha, las ik ook pas later dat je daar mee moet oppassen gelukkig was de bliksem nog veel te ver weg. volgende keer zal ik de eerste veiligheidsmaatregelen treffen.

die sluitertijd is dat wel haalbaar? 1 sec dan moet je wel heel veel geluk hebben! kun je dan niet je geluk vergroen door langere sluiterrijden te gebruiken? zoals 10 a 20 sec en misschien wel 30 sec?

groet,
Sebas

asplx

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2010, 22:55:53 »
Bliksems mooie prenten, Hans... :good:

Groeten,
Ruurd

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2010, 21:00:37 »
Ik ga helemaal mee met Ruurd, behalve punt 4. Toegegeven, mijn laatste onweer platen zijn van bijna een jaar geleden, maar ben gewoon gaan experimenteren. Het hielp dat er een zeeeeer actieve onweersbui over kwam (foto 2).

Heb er mijn exif gegevens van de foto's op Flickr op nagekeken, maar geen enkele foto zat onder de 10 seconden. Overdag onweer fotograferen begin ik niet meer aan, veels te veel omgevingslicht om de bliksem zelf er mooi op te krijgen. Bovendien kom je dan, zelfs met F22, op zulke korte sluitertijden als 1 a 2 seconden dat het bijna niet te timen is.

Voorbeeldje:

Overdag: 0.5s / F22 / ISO 100 / 16 mm



Avond / Zonsondergang: 10s / F5.6 / ISO 100 / 26 mm



Hopelijk komen er weer een paar van dat soort buien. Blijft machtig om te zien en vast te leggen. In ieder geval succes de volgende keer.

Greetz,
Hans.

asplx

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2010, 12:22:18 »
Citaat
goeie tips aan he begin van het onweer seizoen.
maar 1 sec   :-\

Nou, ik heb het zeeer sterke vermoeden, Eljakim, dat het onweerseizoen wel langer duurt dan 1 seconde..  :D :D

Of bedoelde jij de sluitertijd?
Nou, niet flauw zijn: 2 sec. maar niet te lang, want dankzij alle lichtvervuiling zie je bliksemsweinig van de donder..  ;)

Groeten,
Ruurd

elkim

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2010, 12:09:32 »
wat heb je toch altijd een over duidelijke uitleg die niet mis te verstaan is asplx :D
zoals je zelf zegt "You love it or you hate it"
mostly i love it  ;D
goeie tips aan he begin van het onweer seizoen.
maar 1 sec  :-\

asplx

  • Gast
Re:wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2010, 03:52:25 »
Hierop kun je bijna een kansberekening los laten.
=> Hoevaal zie een echt mooie bliksem?
=> Hoevaak heb je je camera klaar staan/liggen
=> In hoeveere weet je hoe je je camera moet instellen

En tot slot: Hoe snel weet je via Google, hoe je dat moet doen, als het onweer losbarst...
als ook nog een internet niet uitvalt door blikseminslag...
Kortom: De kans is niet zo geweldig groot: elke treffer is háást een toevals treffer.

Praktische tips:
=1>: STEVIG statief (met het oog op windvlagen !)
=2>: relatief lage ISO-waarde; ISO 100-200 => een hogere ISO-instelling pakt te veel omgevingslicht mee... >:(
=3>: f/5,6 of f/8; kleiner heeft geen nut voor de scherptediepte, hooguit voor het bewerktstelligern van een langere sluitertijd;
=4>: Zoals aangegeven: lange sluitertijd: ca. 1 sec.
=5>: matig groothoek- tot standaardobjectief APS-c: 24- 35 mm; kleinbeeld op kleinbeeld camera: 35 - 50 mm
Dat betekent niet, dat een grotere hoek niet mag, maar er komt te veel omgevingslicht in beeld, dat de sfeer volkomen weghaalt;
Voor tele: Het richten wordt lastiger als de brandpuntsafstrand langer wordt, tenzij de bui blijft hangen.
 :evil:

Op deze manier maak je de kans op treffers niet groter,
maar de kans op mislukkingen wel kleiner...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2010, 04:01:21 door asplx »

bassie-86

  • Gast
wat zijn jullie ervaringen met onweer fotograferen?
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2010, 10:59:32 »
Wat ik terug kon vinden over onweer op dit forum stamt al van een tijd geleden. Gisteren was er hier bij mij onweer en ik dacht “cool daar wil ik foto`s van” Ik snel me statief en me camera gepakt. Op balkon neer gezet en even snel google over hoe je onweer foto`s zou moeten maken.

Ik ben benieuwd over er meer mensen zijn die daar de laatste tijd mee bezig zijn geweest, en hoe jullie dan te werk gaan.

Ik had vannacht gewoon neergezet en geprobeerd te time om de hoeveel tijd er een flits kwam, daar zat wel een soort van regelmaat in. Op wat ik die timing gebruikte ik de bulk stand in de hoop dat er een flits kwam. In de 150 foto`s die ik gemaakt heb zit er eentje misschien twee die wel aardig zijn. De onweer was verder ook niet zo spectaculair en rustig.

Groet,
Sebas