Auteur Topic: Maagdentoren..maar zonder maagden.  (gelezen 944 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2008, 09:10:55 »
Citaat
Ik ga ook voor de eerste versie, mooie sfeer en compositie, al hoe wel ik het groen niet echt lekker vindt ogen, te blauw/koel

Dit is een terechte opmerking. Het gevolg van een HDR-bewerking van een landschap is dat de groene kleur op een onnatuurlijke wijze wordt versterkt. Het is de kunst om deze extreme kleurinformatie terug te dringen naar een aanvaardbaar niveau. Zoals jullie weten, doe ik dat vaak door de HDR-foto te mengen met een zwart/witlaag. Hoe ver je hiermee wil gaan is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke smaak.  ;)
Deze foto mist m.i. ook nog wat scherpte. Deze HDR is opgebouwd uit 5 foto's met telkens 1 EV verschil. Ondanks het feit dat ik gebruik maakte van een zware Manfrotto tripod en een draadontspanner is er onscherpte te zien. Deze is louter en alleen een gevolg van de wind die de bomen en struiken in beweging zet.  :(
Je kan je natuurlijk afvragen waarom PeterK een foto wil maken van een monument dat in de steigers staat. Wel, er is een fotowedstrijd uitgeschreven door de organisatie 'red de Maagdentoren'. Daarom ben ik eerst eens op verkenning gegaan om een camerapositie te vinden waarmee  ik een goede compo op de foto kan krijgen. Niet eenvoudig hoor ! Ga je te dicht bij de toren, wordt het een saaie bedoening.  Ga je tever dan verdwijnt de toren in de omgeving. Deze compositie vind ik wel interessant omdat je naast de toren de rivier 'Demer' kan zien en het kronkelende paadje zorgt voor dieptewerking.  Nog beter was een camerapositie dichter bij de toren, maar dat is onmogelijk (tenzij je van natte voeten houdt  :) )
Ik ga binnenkort eens terug (de toren staat maar op enkele kilometers van mijn huis) bij windstil weer en liefst met stapelwolken. Want stapelwolken geven altijd een leuk resultaat bij HDR-bewerkingen.
Wordt vervolgd !
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2008, 09:12:48 door PeterK »
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2008, 09:10:55 »

idussen

  • Gast
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2008, 20:25:11 »


jaaa, weer een heel herkenbare PeterK-HDR-productie.

Ik heb het al eens eerder gezegd en val in herhaling....maar ik blijf het toch wel kunstwerkjes vinden.

isabelle

Offline wllm

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1161
  • Geslacht: Man
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2008, 18:54:55 »
Ik ga ook voor de eerste versie, mooie sfeer en compositie, al hoe wel ik het groen niet echt lekker vindt ogen, te blauw/koel. Maar dat zal wel aan mijn persoonlijke smaak liggen, ik vindt dit vaak bij HDR-foto's of het moet echt veel van de werkelijkheid afwijken.

wllm

Franklin

  • Gast
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2008, 15:44:19 »
Het dramatische effect op foto1 vind ik prachtig en mis dat absoluut op de "heldere"2e. Dus de eerste de beste.

Atmikes

  • Gast
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2008, 12:26:50 »
ik ben wel te vinden voor HDR toestanden en deze plaatjes vind ik heel mooi, maar zoals Rolfus zegt het is altijd wat.

Als je achteraf gaat HDR-en hou daar dan rekening mee als je de foto's maakt, scheelt veel prutswerk in de digitale doka

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2008, 11:26:06 »
Ik ga toch voor foto 1 vanwege de sfeer die het donkere hier uitstraalt.
De opheldering in foto 2 geeft weer storende overbelichting in de zonnestralen en haalt voor mij toch wat sfeer uit de plaat.

Een echte PeterK qua compositie en HDR bewerking moet ik zeggen.
Erg fraai.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

elkim

  • Gast
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2008, 23:11:02 »
de crop is al beter de kleuren van 1 vind ik mooier

Rolfus

  • Gast
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2008, 22:52:01 »
wel wat meer helder, vind ik persoonlijk mooier, vind nu wel de (overbe)lichte vlek in de lucht wat aandacht trekken... (altijd wat he)
Blijft overigens een mooie compositie!

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2008, 20:40:43 »
Vinden julie deze versie beter?

Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Rolfus

  • Gast
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2008, 23:32:34 »
fraaie foto, met name de lucht en de compositie idd, ben niet zo weg van de kleuren, kwestie van smaak

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2008, 22:51:04 »
Mooie opname, vooral de compositie is fraai.
Ik vind het geheel wel wat aan de donkere kant.

koor

  • Gast
Re: Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2008, 22:40:17 »
Prachtige HDR foto!
Mooie compo, bijzonder fraaie lucht en kleuren!
Toppertje.
Jammer dat die maagden niet te zien zijn  ;)

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Maagdentoren..maar zonder maagden.
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2008, 22:35:15 »
De maagdentoren op de oever van de Demer in Zichem is een middeleeuwse "grenstoren" uit de 14de eeuw, een uitkijktoren van het hertogdom Brabant, maar ook een "donjon", een verdedigingstoren. In 1995 stortte een groot gedeelte van de buitenmuur neer. Momenteel wordt de toren gerestaureerd.



Pentax K20D en Sigma 10-20mm.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)