Auteur Topic: Cosina telelens 100-300mm  (gelezen 4435 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #30 Gepost op: 26 april 2011, 19:59:00 »
Jos,

Gefeliciteerd met jouw fel bedikussieerde aankoop.

Ik wens je heel veel plezier op de korte en lange termijn met de lens,
op de langere termijn met het winnen van die prijs
en voor altijd hier op het forum, alwaar wij mogen/kunnen meegenieten van jouw Photographiën... :cheer:

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #30 Gepost op: 26 april 2011, 19:59:00 »

josvanooij

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #29 Gepost op: 26 april 2011, 19:38:05 »
Leuk om al die reacties te zien op mijn vraag om advies voor de aankoop van een lens... ???

Ik ben blij met mijn aankoop (Tamron 28-300mm) en weet zeker dat ik geen miskoop ben begaan.
Ik ben nu sinds een paar maanden eigenaar van een Pentax K-r en heb hiervoor alleen een compact camera gehad (Panasonic TZ-5). Die had aardig wat zoom, vandaar dat ik nu ook een lens wil die wat meer zoombereik heeft dan de standaard kitlens 18-55mm die bij mijn K-r geleverd werd.
Als ik nu meedoe met de Koninginnedag Loterij en ik win die hoofdprijs van 10.000 euro per maand, ja dan kan ik overwegen om meteen voor de perfecte (duurdere) lens te gaan (kan ook genoeg andere leuke bestedingen bedenken..). Vooralsnog wil ik mijn budget beperkt houden en vooral nog experimenteren om uit te vinden welke objectieven echt bij mij passen.


Grt,  Jos

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #28 Gepost op: 26 april 2011, 18:14:08 »
ik denk dat de zin "Nergens echt helemaal scherp, veel optische fouten en een maximaal diafragma om te huilen." mij heeft getriggerd,
Toen ik dat las dacht ik meteen: kom eens op met dat ding, dan zal ik er eens naar kijken. :evil:
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #27 Gepost op: 26 april 2011, 18:09:17 »
Citaat
@ Ruurd: zo erg is het nou toch ook allemaal weer niet....Huh?

Spreek je jezelf niet een beetje tegen, Chris?
Citaat
ik denk dat de zin "Nergens echt helemaal scherp, veel optische fouten en een maximaal diafragma om te huilen." mij heeft getriggerd, ja dan heb ik al weer gegeten en gedronken. Ik kan niet zo goed tegen dit soort stellige uitspraken (die VAAK niet op ervaring zijn gebaseerd en eerder op reviews) en schiet dan misschien wat snel in de verdediging; de wereld is vaak niet zo zwart-wit en de praktijk is vaak gelukkig een stuk dynamischer.

Geeft niet hoor, doe we allemaal wel eens.

groeten,
Ruurd

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #26 Gepost op: 26 april 2011, 16:24:04 »
Onderschat het effect van diegene achter de camera en lens niet. Dat kan een gekleurd beeld geven van een lens. Een goede fotograaf zal in staat zijn met de slechtste lens mooie foto's te schieten. Dat is niet iets waarop ik aankoopadvies wil baseren. Het is niet omdat iemand dezelfde lens heeft als jij, dat hij in staat is dezelfde platen te maken...

daar heb je helemaal gelijk in.

ik denk dat de zin "Nergens echt helemaal scherp, veel optische fouten en een maximaal diafragma om te huilen." mij heeft getriggerd, ja dan heb ik al weer gegeten en gedronken. Ik kan niet zo goed tegen dit soort stellige uitspraken (die VAAK niet op ervaring zijn gebaseerd en eerder op reviews) en schiet dan misschien wat snel in de verdediging; de wereld is vaak niet zo zwart-wit en de praktijk is vaak gelukkig een stuk dynamischer. Toevallig heb ik veel ervaring met deze lens dus ik weet wel een beetje waar ik over praat, daarom haalde ik mijn eigen werk even aan. De tijd dat The_King onder de indruk was van de PPG ligt ver achter hem zegt hij, dat kan, als ik zo nu en dan wat rondsurf in alle Gallery's zie ik toch nog steeds erg fraaie exemplaren.

@ Ruurd: zo erg is het nou toch ook allemaal weer niet....???

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2011, 15:40:06 »
Chris, van sommige mensen moet de teksten een tijdje leren lezen.
Dat valt lang niet altijd mee.

Ik heb op de Sociale Academie geleerd, om naar de bedoeling te vragen, als die mij niet duidelijk is:
Gewoon vragen, wat bedoel je daarmee?

Een familielid van mij is theoloog. Academicus, dus.
Daar heb ik knallende ruzie mee gehad, omdat er zaken gesteld weren: Jij doet dit en dus ben je dat...

Ik heb "slechts" MBO/HBO cultureel werk en ben getraind in praktijksituaties: Als mij niet duidelijk is/wordt, wat mijn gesprekspartner bedoelt, doorvragen naar de echte bedoeling.

Het familielid heb ik geadviseerd de Bijbel nog eens na te slaan op het gezegde:
"Oordeelt niet, opdat gij op de dag des oordeels (....) niet beoordeeld zult worden.".

Groeten,
Ruurd

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2011, 15:39:25 »
Het heeft m.i. júist alle zin om (in mijn geval) persoonlijk werk erbij te betrekken; immers, die foto's zijn met deze lens gemaakt.

Onderschat het effect van diegene achter de camera en lens niet. Dat kan een gekleurd beeld geven van een lens. Een goede fotograaf zal in staat zijn met de slechtste lens mooie foto's te schieten. Dat is niet iets waarop ik aankoopadvies wil baseren. Het is niet omdat iemand dezelfde lens heeft als jij, dat hij in staat is dezelfde platen te maken...

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2011, 15:25:43 »
Er is hier niemand persoonlijk geworden. Jij refereerde naar je eigen werk, en ik gaf juist aan dat het geen zin heeft dat te betrekken in de discussie rond een lens want dan wordt het persoonlijk. Ik snap dan ook niet waarom je nu doet alsof ik jou persoonlijk heb aangevallen terwijl het tegendeel waar is. Lees anders mijn reactie nog een aandachtig door.

Dan heb ik het verkeerd begrepen, dat kan.

Het heeft m.i. júist alle zin om (in mijn geval) persoonlijk werk erbij te betrekken; immers, die foto's zijn met deze lens gemaakt.

de 55-300 is natuurlijk van een hele andere klasse (prijs en kwaliteit) en een beetje appels met peren vergelijken  ::)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2011, 15:23:24 »
Ssssttt...
Kinderen,
zoet....
Stil zitten...

@Chris: Ik lees in de postings van de koning ook geen aanvallen op jou of je foto's. Sire zet op een vrij stringente wijze een aantal zaken op een rij, zonder daarmee personen te WILLEN aanvallen.

@ Elvis: Jij zit kennelijk in een ruimere positie dan Chris. Zoals ik in de vorige alinea al aangaf, geef jij erg stringent een aantal zaken weer. Ik kan mij in de positie van Chris heel goed voorstellen, dat dit "veroordelend" overkomt.

Naar mijzelf kijkend: Ik heb een aantal malen mijn visie op een aantal objectieven gegeven. Voor MIJ waren enkele objectieven minder geslaagd, hoewel ik er ook goede foto's mee heb kunnen maken.
Daarmee heb ik niet gezegd, dat betreffend objectief in zijn algemeenheid niet goed zou zijn.
Voor MIJ voldeed het in een bepaalde situatie niet meer. In een andere situatie kunnen de door mij gesignaleerde nadelen een voordeel zijn.

Dat zegt niets over de kwaliteit ervan voor iemand anders met zijn/haar budget.

Een objectief, dat nu goed genoeg is voor de koper én in het budget past, is voor de koper een goed objectief. Punt.
Als die koper doorgroeit en er achterkomt, dat het objectief niet meer voldoet, bijvoorbeeld qua scherpte, en een ruimer budget beschikbaar is, dan kan een stapjer hoge gegaan worden.

Bedenk, dat velen, zeg maar rustig: de meesten onder ons, zo te werk gaan.

Laat dit voor Chris een hart onder de riem zijn en het leermoment om de postings van Elvis op een andee manier te lezen.
En laat het voor Elvis een signaal zijn, om met gevoelige snaren rekening te houden, die gemakkelijk geraakt worden door je expliciete schrijfwijze.

Kunnen we nu weer in vrede verder leven?

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 26 april 2011, 15:29:41 door asplx »

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2011, 14:58:09 »
VC op een Pentaxbody is geen probleem. Je moet alleen de in-body SR uitzetten. Zowel Tamron als Sigma heeft VC lenzen voor zowel Pentax als Sony. Dat is an sich geen probleem.
Of de 70-300mm VC voor Pentax te krijgen is, weet ik dus niet zeker. Als het niet zo is, is dat geen optie. Z'n voorganger zonder VC is geen compromislens, maar daar zijn de raporten inderdaad wisselend over. Al denk ik dat wel dat het een betere keuze is als de 28-300mm. En natuurlijk is er nog de Pentax DA 55-300mm. Ook die presteert beter.

Er is hier niemand persoonlijk geworden. Jij refereerde naar je eigen werk, en ik gaf juist aan dat het geen zin heeft dat te betrekken in de discussie rond een lens want dan wordt het persoonlijk. Ik snap dan ook niet waarom je nu doet alsof ik jou persoonlijk heb aangevallen terwijl het tegendeel waar is. Lees anders mijn reactie nog een aandachtig door.

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2011, 14:43:59 »
1. The_King, er zijn natuurlijk altijd betere lenzen te krijgen, maar niet iedereen heeft een budget ter beschikking waarvoor je deze kunt kopen.

2. Ik ga mijn 'werk' niet verdedigen, dat hoef ik voor niemand te doen alleen voor mezelf.

3. De 70-300 VC is niet voor Pentax te krijgen, immers de VC zit in de body bij ons en de Pentax-kloon hiervan is naar mijn weten niet ontwikkeld, zijn 'voorganger' de 70-300 wel, maar dat is nog meer dan de 28-300 een compromis-lens. Lees je dat Jos, een compromis-lens  ;D, maar voor jouw budget is het een erg fijne lens, daar sta ik volledig achter.

4. En nu trek ik me terug uit deze 'discussie' omdat het een persoonlijke kant op dreigt te gaan en het gaat hier om de lens.

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2011, 14:30:36 »
Ik krijg nu sterk het gevoel dat jij jouw werk probeert te verdedigen omdat ik de keuze van lens hier afraad. Dergelijke dingen staan voor mij compleet los van elkaar. Al ligt de tijd dat ik onder de indruk was van de PPG ver achter ons.

Of de VC versie voor Pentax te krijgen is, weet ik niet 100% zeker. Zijn voorganger wel, dus vandaar dat ik er vanuit ging. Maar sowieso is mijn advies een gerichte telelens te kopen, en geen superzoomlens.

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2011, 14:17:30 »
Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat die boven het budget zit. Maar een nieuwe Tamron 70-300mm VC zou niet helemaal ondenkbaar zijn geweest. En dat is een lens die momenteel als erg goed uit de testen komt. Maar wat Ruurd zegt klopt helemaal, er is altijd wel markt voor dit soort 'superzoom' lenzen, dus je raakt hem ook snel weer kwijt meestal.

dat was inderdaad cynisch bedoeld. Het is natuurlijk maar net wat je verwacht van zo'n lens en wat je er mee wilt doen, ik heb er zelf meerdere platen mee de PPG in geschoten. Volgens mij wordt de 70-300 VC niet gemaakt voor pentax...?

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2011, 13:59:01 »
Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat die boven het budget zit. Maar een nieuwe Tamron 70-300mm VC zou niet helemaal ondenkbaar zijn geweest. En dat is een lens die momenteel als erg goed uit de testen komt. Maar wat Ruurd zegt klopt helemaal, er is altijd wel markt voor dit soort 'superzoom' lenzen, dus je raakt hem ook snel weer kwijt meestal.

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2011, 13:49:18 »
Dat lijkt me dan een fout, aangezien:

Die Tamron is veel, maar echt scherp kan je hem niet noemen. Het is een duidelijke compromislens voor mensen met een sensorswap-fobie. Nergens echt helemaal scherp, veel optische fouten en een maximaal diafragma om te huilen. Maar je hoeft niet meer te wisselen, dat dan weer wel...

tja, The_King, je hebt helemaal gelijk, hij had een DA*300 moeten kopen met dit budget.
grt,

Chris.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2011, 13:54:49 door chrizz »

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #15 Gepost op: 26 april 2011, 13:45:41 »
Ach, dan zet ie em toch gewoon op Marktplaats...  :)

groeten,
Ruurd

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2011, 13:28:50 »
Sinds vandaag heb ik besloten de Tamron lens 28-300mm van onze forumgenoot Chrizz over te nemen.

Dat lijkt me dan een fout, aangezien:

Als ik een lens aanschaf die niet absoluut scherp is, dan krijg ik waarschijnlijk spijt van mijn aankoop.

Die Tamron is veel, maar echt scherp kan je hem niet noemen. Het is een duidelijke compromislens voor mensen met een sensorswap-fobie. Nergens echt helemaal scherp, veel optische fouten en een maximaal diafragma om te huilen. Maar je hoeft niet meer te wisselen, dat dan weer wel...

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2011, 13:21:47 »
Kijk, zo zijn er 3 blij.....

Veel plezier er mee, Jos

Groeten,
Ruurd

josvanooij

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2011, 13:04:22 »
Bedankt Ruurd, daar kan ik wel wat mee!
Ik heb besloten deze Cosina 100-300mm lens niet te nemen. Sinds vandaag heb ik besloten de Tamron lens 28-300mm van onze forumgenoot Chrizz over te nemen. Na een paar dagen uitproberen blijkt dit toch een erg leuke lens te zijn. In de toekomst kan er natuurlijk altijd nog een telelens bijkomen....of iets anders leuks...

Grt,  Jos

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2011, 22:45:43 »
@ Ruurd:

Ik bedoel de foto's die te zien zijn op het forum via deze link:
http://www.pentaxforums.com/userreviews/showproduct.php?product=826&cat=96

Deze zijn gemaakt met de Cosina 100-400mm lens.

Ik heb ze net even gezien, dat zijn ze inderdaad.
De conclusie in het commentaar van GibbyTheMole zegt het precies. Dat is ook mijn ervaring.

Kun je hier wat mee?

Groeten,
Ruurd

josvanooij

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2011, 22:37:28 »
@ Ruurd:

Ik bedoel de foto's die te zien zijn op het forum via deze link:
http://www.pentaxforums.com/userreviews/showproduct.php?product=826&cat=96

Deze zijn gemaakt met de Cosina 100-400mm lens.

newmikey

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2011, 21:35:55 »
... had ook nog nooit van het merk gehoord...

Da's op zich weer wat vreemd. Cosina heeft een roemrucht verleden en heeft héél wat uitstekend glaswerk de wereld in geschopt zij het ook wat buitengewoon inferieur spul.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cosina

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2011, 21:22:50 »
Citaat
@ Ruurd: Bedoel je met scherpte-indruk deze kwaliteit foto's?

Welke, Jos?

josvanooij

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2011, 21:16:25 »
Bedankt voor de reacties en uitleg.

Eis je absolute scherpte, dan moet je het zeker niet doen, dan wordt het een teleurstelling.
Vergeleken met een Tamron, komt de Tamron beter naar voren.
Ben je tevreden met een goede scherpte-indruk, dan kun je er veel plezier mee hebben.
Als ik een lens aanschaf die niet absoluut scherp is, dan krijg ik waarschijnlijk spijt van mijn aankoop. Ik zal er nog eens goed over nadenken en toch overwegen om uit te kijken naar een beter objectief.

Het merk Cosina is wel bekend. Van deze lens weet ik echter niets.
Er is over enkele andere Cosina lenzen hier nog wel wat te vinden.
Als ik naar de foto's kijk bij de Cosina 100-400mm, wordt ik daar niet echt blij van. Dan ga ik er vanuit dat deze lens vergelijkbaar is met de 100-300mm qua scherpte/ruis. Wat dat betreft valt de lens direct af.
@ Ruurd: Bedoel je met scherpte-indruk deze kwaliteit foto's?

Grt,  Jos

asplx

  • Gast
Re:Cosina telelens 100-300mm
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2011, 20:00:12 »
Eenvoudig gezegd: Voor het geld is het goed, :cheer: maar het is geen top  :-\

En om te voorkomen, dat ik wéér mensen op de tenen trap: Ik heb het verkocht, ik heb het met plezier verkocht en voor een hele grote groep gebruikers is het merk waadevol.

Ook dit model objectief heb ik in voorraad én in handen gehad.
En het is maar net, welke je eisen je stelt. Eis je absolute scherpte, dan moet je het zeker niet doen, dan wordt het een teleurstelling.
Vergeleken met een Tamron, komt de Tamron beter naar voren.
Ben je tevreden met een goede scherpte-indruk, dan kun je er veel plezier mee hebben.
En voor 4 tientjes? Let dan even op ongerechtigheden op de achterlens en frontlens en de souplesse bij zoomen en scherpstellen. Als dat allemaal in orde is, heb je een leuke lens voor weinig, die nieuw tussen de 300 en 400 ƒlorijnen kostte.

Overigens worden Coisna-objectieven ook verkocht onder naam Soligor en vivitar

En bevalt ie niet? dan zet je em gewoon weer op MP...

Veel plezier ermee, als je em aanschaft.

Groeten,
Ruurd