Auteur Topic: Reparatie DA 50-135 SDM  (gelezen 1558 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DV2

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #14 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:32:27 »
allemaal mooie aanvullingen en duidelijk; dank voor de tips;
is ook de benadering welke ik wilde volgen en de talenten zoals zakelijke en vriendelijke (tot het gaat) inzetten;
aan de andere kant als er een goede Sigma 70-200 hsm voorbij komt heb ik ook interesse.

laten we thans even rusten tot het resultaat bekend is.

groet Dirk
K5 + smc DA 16-50 en 50-135 F2.8 en 300 F4 ED(IF)SDM en Tamrom 90

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #14 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:32:27 »

Offline WitteWeduwe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 82
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:25:30 »
En volgens mij zijn we het eens  ;D

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:23:24 »
WitteWeduwe, we bedoelen hetzelfde alleen gebruik jij de term 'garantie' in een te ruime manier. Na afloop van de garantieperiode ben je idd niet rechteloos als consument. Je hebt nog steeds aanspraak op 'deugdelijkheid' van het product. Het kan dan wel zo zijn dat je zelf een steentje (in financiele zin) moet bijdragen aan de reparatie. We hebben het hier wel over een lens van al vier jaar oud. Dan kun je geen kostenloze vervanging of reparatie meer verlangen.

Buksbeest

  • Gast
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:22:41 »
Och dit kan wel weer eens zo'n lange discussie worden over garantie en verwachte levensduur met het heerlijke nederlands grijze gebied.

Ga eerst maar eens naar de winkel, zij kunnen deze gewoon opsturen en laat de Beuk er eerst eens naar kijken. Voor lenzen bestaan geen vaste reparatietarieven. Je krijgt dus altijd een prijsopgaaf. Daarna kan je altijd met de handelaar/reparateur in discussie.

Tip: Laat je haren niet overeind gaan staan en blijf altijd vriendelijk en schappelijk!

Offline WitteWeduwe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 82
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:17:20 »
Garantie is WEL aan de orde in Nederland. Nederlandse wetgeving stelt dat een apparaat deugdelijk moet zijn. Dat is geen mening van mij.

Je gaat toch geen 200,- euro afschrijven p/jaar en vrolijk een andere lens kopen als je de lens zelf niet kapot hebt gemaakt? Natuurlijk totaal aan de eigenaar, maar wetgeving gaat wat verder dan algemene - beperkende - voorwaarden die een fabrikant opstelt. Uiteraard wil je niet naar een rechter, dus zal je in de minne er willen uitkomen.

Niet om garantie vragen is gewoon zonde. Maar ja, ik merk in mijn vriendenkring dat ik 1 van de weinigen ben die ook bij normale aankopen vraagt om een afkorting. Aan de andere kant weet de verkopende partij die mij die korting of service verleent, dat ik een trouwe klant ben.

/edit wat sdm en contacten aangaat. Volgens mij werkt de schroefdraad ook op een digitale body en een sdm lens. Maar google is dan een betere vriend dan ik, ik heb ik geen sdm.

Offline DV2

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2011, 21:40:59 »
garantie is niet meer aan de orde, maar waar het om gaat is dat je bij normaal gebruik mag verwachten dat een objectief van deze kwaliteit langer mee mag gaan dan vier jaar. De reparatiekosten kunnen in dat geval niet geheel voor jou zijn. De verkoper mag (en moet) daaraan bijdragen.

greetz,
Erik

Ik zal daar zeker aan refereren; en ben benieuwd hoe erop wordt gereageerd.
btw ik heb nog van niemand een zelfde ervaring gemeld gekregen ; zou wel interessant zijn.

gr Dirk
K5 + smc DA 16-50 en 50-135 F2.8 en 300 F4 ED(IF)SDM en Tamrom 90

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2011, 20:59:24 »
garantie is niet meer aan de orde, maar waar het om gaat is dat je bij normaal gebruik mag verwachten dat een objectief van deze kwaliteit langer mee mag gaan dan vier jaar. De reparatiekosten kunnen in dat geval niet geheel voor jou zijn. De verkoper mag (en moet) daaraan bijdragen.

greetz,
Erik

Offline DV2

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2011, 20:55:38 »
Zelfs dan, vraag gewoon om garantie :). Niet geschoten etc

Die sdm, wordt toch door contacten gestuurd? - ik heb geen sdm lens - Kan je niet iets afplakken van die contacten nadat je een 70-200 hebt gekregen met mooie korting tov nieuwprijs?

Vragen naar garantie (buiten garantie..) tuurlijk.

wat bedoel je met afplakken?
en wat bedoel je met korting op de 70-200  die nog niet gekregen / aan de orde is?
K5 + smc DA 16-50 en 50-135 F2.8 en 300 F4 ED(IF)SDM en Tamrom 90

Offline WitteWeduwe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 82
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2011, 20:35:54 »
Zelfs dan, vraag gewoon om garantie :). Niet geschoten etc

Die sdm, wordt toch door contacten gestuurd? - ik heb geen sdm lens - Kan je niet iets afplakken van die contacten nadat je een 70-200 hebt gekregen met mooie korting tov nieuwprijs?

Offline DV2

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2011, 19:41:16 »
Ik ga morgen naar Boom in Haaksbergen, waar ik de meeste gear gekocht heb en ben tevreden over de service.
(morgen haal ik nl de K5 van reparatie terug (knopje voor lenswissel was namelijk kwijt))
ik wil echter niet belanden in een discussie van onderzoekskosten etc als ik een hoge prijsopgave krijg en ik zal dan zeker de NL wetgeving de revue laten passeren, maar vaak trek je aan het kortste eind.
In ieder geval een poging waard, maar indien het uiteindelijk te duur blijkt te zijn (stel 300 a 400), ga ik volgens mij liever voor de Sigma 70-200 HSM.

gr Dirk
K5 + smc DA 16-50 en 50-135 F2.8 en 300 F4 ED(IF)SDM en Tamrom 90

patrick91

  • Gast
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2011, 19:05:52 »
Ik ga dus mee met witteweduwe, eens navragen bij pentax of ze je tegemoet willen komen mocht je kiezen voor reparatie.

RonHendriks

  • Gast
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2011, 18:58:11 »
Ik zou eens informeren bij http://www.fotomaerz.de/ in Hamburg.

Offline WitteWeduwe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 82
Re:Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2011, 18:33:59 »
4 jaar voor een objectief van deze prijs vind ik erg weinig. Nederlandse wetgeving zegt dat een apparaat toch wel deugdelijk moet zijn. Ik zou eerst proberen om wel degelijk garantie te vragen met de mededeling dat je dit beschouwt als ondeugdelijk.

Offline DV2

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Reparatie DA 50-135 SDM
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2011, 18:06:41 »
Volgens mij is de sdm van m'n DA 50-135 defect; 4 jaar oud.  :-[
Ik zit nu te overwegen het objectief ter reparatie aan te bieden of een Sigma 70-200 HSM aan te schaffen.

Vraag: heeft iemand ervaring met het laten repareren van dit objectief, die buiten garantie valt?
En wat zijn dan de te verwachten kosten?

Groet,

Dirk
K5 + smc DA 16-50 en 50-135 F2.8 en 300 F4 ED(IF)SDM en Tamrom 90