Auteur Topic: Zware Pentax addict  (gelezen 3062 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Em Ix

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2012, 23:52:46 »
Hoi Leonard,


Welkom hier!

Ik was ooit lid van de AOCN en daarvoor van de club van Peter IJsseldijk ("de Pentaxclub"). Gerjan verdient een standbeeld voor al zijn onderzoek/reaearch!

(okay, beetje overdreven, maar hij weet wel héél veel!)

Dank, en als we GJ toch op een voetstuk plaatsen: ik heb zelfs een door hem gesigneerd exemplaar van zijn Ultimate Screwmount Guide 8)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Zware Pentax addict
« Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2012, 23:52:46 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2012, 22:03:21 »
Zware Pentax addict: Niet dat ik zwaar ben, maar dus wel een heavy Pentax user  ;)

Het kan verkeren: in 1979 begonnen met favoriet MX (vandaar mijn nick name..), ben ik pas na 22 jaar overgestapt op een MZ-5, en heb ik het analoge tijdperk afgesloten met een *Ist.
Digitaal begonnen met een Pentax/HP EI-2000, en vervolgens weer aan het echte SLR-werk begonnen: *Ist D, K10D, K-X, en sinds vorige week eigenaar van een verse K5 Limited Silver! Daarnaast nog een aantal P&S camera's om altijd bij me te hebben. De meest recente is een W60.

Daarnaast heel veel analoge bodies en glas verzameld in de afgelopen 10 jaar, teveel om hier op te noemen. Maar daar is geloof ik weer een ander topic voor  :)

Zijn er op dit forum leden die ooit waren aangesloten bij de AOCN met GerJan van Oosten? Daar ben ik nog een paar jaar lid van geweest, totdat Pentax Nederland ter ziele ging  :(

Groeten, Leonard Smit
  

Hoi Leonard,


Welkom hier!

Ik was ooit lid van de AOCN en daarvoor van de club van Peter IJsseldijk ("de Pentaxclub"). Gerjan verdient een standbeeld voor al zijn onderzoek/reaearch!

(okay, beetje overdreven, maar hij weet wel héél veel!)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2012, 21:54:17 »
Je had toch geen echt zilveren body verwacht?


Nee, natuurlijk niet, maar wel op de metalen behuizing een volledig zilveren plastic omhulsel i.p.v. zwart omhulsel met zilver erop.

RonHendriks

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2012, 19:41:36 »
Begrijpen we hieruit goed Ron dat het slechts een laagje zilverpoets is over de zwarte body?

Ik denk dat je je ook vergist als je denkt dat jouw zwarte niet meer is dan een goed gemoffeld laagje over metaal van een andere kleur. I.p.v. zwart zit er een zilverlaag.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2012, 19:02:41 »
Je had toch geen echt zilveren body verwacht?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2012, 18:56:42 »
Mijn camera's hebben een zwaar leven. Heel erg is het niet. De hoekjes van de flitser en zijrandjes en onderkant camera vertonen wat schuurplekken die de verf laten verdwijnen. De camera is er tenslotte ook om gewoon te gebruiken.

Begrijpen we hieruit goed Ron dat het slechts een laagje zilverpoets is over de zwarte body?

RonHendriks

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2012, 18:01:10 »
Mijn camera's hebben een zwaar leven. Heel erg is het niet. De hoekjes van de flitser en zijrandjes en onderkant camera vertonen wat schuurplekken die de verf laten verdwijnen. De camera is er tenslotte ook om gewoon te gebruiken.

Em Ix

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2012, 12:41:27 »
Leuk hoor een K-5 Silver. Waar heb je die vandaan, ik neem aan tweedehands. Wel voorzichtig mee omspringen, want anders wordt die vanzelf weer helemaal zwart ??? De mijne is al aardig versleten. Veel plezier ermee.
Groet Ron.

Hallo Ron,

Mijn K5 is gloednieuw! Ik was begin deze maand op stadsbezoek in Keulen, en daar zag ik hem zo maar in een vitrine staan. Binnen in de zaak stond nog één doos. Was nog even aan het dubben of ik er voor zou gaan, maar uiteindelijk heb ik hem thuis via hun webshop besteld, http://www.foto-gregor-gruppe.de/koeln/shop/catalog.asp?productkey=115..

En hij staat nog steeds op de site! Een fout van de Duitse webshop beheerder of een 'Geheimtip' voor het forum? Ik zal hierover eens een nieuwe topic openen  ;)

Maar de jouwe is aan het slijten? betekent dat er alleen maar een 'limited' verflaag op een zwarte body zit?  ???

Gr, Leonard
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2012, 12:48:24 door Em Ix »

Em Ix

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2012, 12:26:55 »
Tip voor als er iemand over de 10.000 postings heen gaat? HPU, Heavy Pentax User  8)

Wie weet wat het wordt, Ruurd: het hiernamaals van 'Pentaxian Guru'. voor jou nog minder dan 300 posts te gaan, maar als ik je bijdragen zo her en der zie, zul je met dat aantal weinig moeite hebben!

RonHendriks

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2012, 10:15:20 »
Leuk hoor een K-5 Silver. Waar heb je die vandaan, ik neem aan tweedehands. Wel voorzichtig mee omspringen, want anders wordt die vanzelf weer helemaal zwart ??? De mijne is al aardig versleten. Veel plezier ermee.
Groet Ron.

asplx

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2012, 00:40:34 »
Citaat
heavy Pentax user

Tip voor als er iemand over de 10.000 postings heen gaat? HPU, Heavy Pentax User  8)

Em Ix

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2012, 00:29:21 »
Hoi Leonard,

welkom hier!

ik was ook lid van de AOCN, vorig jaar nog alle blaadjes opgezocht, ik heb ze bijna allemaal en dan wordt het weer jammer dat je er net 2-3 mist.
Dat AOCN in de lucht is wist ik niet dus @cire thnx. Googlen zou dat gewoon aan het licht gebracht hebben  :-\

Ook ik viel voor de MX door de mooie folder (kun je je die mooie oranje gloed in het objectief nog herinneren op de voorkant vd folder?) en uiteraard het ingespiegelde diafragma plus ik wilde mezelf autodidact leren fotograferen maximaal opleggen juist door de halfautomaat. Alhoewel de kinky ledjes in de zoeker niet altijd goed zichtbaar waren.
Vrienden van me hadden Practica en Ricoh.

Wb camera's heb ik altijd net onder het topmodel gezeten, ja een LX was begeerlijk maar onbetaalbaar dus de MX en de MZ-3 een heerlijke camera maar nog mooier was de MZ-S tot ik vorig jaar de K-5 kocht om ineens de digitale wereld in te stappen.
Maar hopelijk blijft het daar niet bij wb topcamera van Pentax onder Ricoh vlag alleen zal ik dan niet volgen.

Dus hopelijk is deze site leerzaam, informatief, leuk wb contacten en vooral ook voor een stuk nostalgie die hier nog volop levend wordt gehouden,

groeten,

Bram

Hallo Bram,

Leuk om nog een andere ex-AOCN'er hier tegen te komen (cire ook?). Wellicht hebben we elkaar wel eens ontmoet bij een meeting.
Tja, de MX: die LED'jes in de zoeker, en de fraaie folder destijds met het gloed van het SMC-glas hebben mij ook wel geholpen bij de aanschaf van de MX  ;C

Jij hebt nog rijkelijk laat de overstap gemaakt naar digitaal, maar dan wel gelijk goed naar de K5!
Laten we inderdaad hopen dat het onder Ricoh nog verder gaat met de ontwikkeling van de DSLR's.

Groeten,
Leonard

Offline bvds

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
  • Licht dat ons aanstoot in de morgen....
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2012, 10:07:31 »
Hoi Leonard,

welkom hier!

ik was ook lid van de AOCN, vorig jaar nog alle blaadjes opgezocht, ik heb ze bijna allemaal en dan wordt het weer jammer dat je er net 2-3 mist.
Dat AOCN in de lucht is wist ik niet dus @cire thnx. Googlen zou dat gewoon aan het licht gebracht hebben  :-\

Ook ik viel voor de MX door de mooie folder (kun je je die mooie oranje gloed in het objectief nog herinneren op de voorkant vd folder?) en uiteraard het ingespiegelde diafragma plus ik wilde mezelf autodidact leren fotograferen maximaal opleggen juist door de halfautomaat. Alhoewel de kinky ledjes in de zoeker niet altijd goed zichtbaar waren.
Vrienden van me hadden Practica en Ricoh.

Wb camera's heb ik altijd net onder het topmodel gezeten, ja een LX was begeerlijk maar onbetaalbaar dus de MX en de MZ-3 een heerlijke camera maar nog mooier was de MZ-S tot ik vorig jaar de K-5 kocht om ineens de digitale wereld in te stappen.
Maar hopelijk blijft het daar niet bij wb topcamera van Pentax onder Ricoh vlag alleen zal ik dan niet volgen.

Dus hopelijk is deze site leerzaam, informatief, leuk wb contacten en vooral ook voor een stuk nostalgie die hier nog volop levend wordt gehouden,

groeten,

Bram
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2012, 11:35:42 door bvds »
Spotm./KM/MX/ME/Progr.A+winder/SFX/P30/MZ3+grip/MZ50/K5/K1 II/M24,35 &40 2.8/A50 1.7,70-210,35-70 3.5/F&FA28-80 3.5/DAEDAL 16-45 4/Tamron 90 2.8/Tokina1352.8/ 4006.3 M42->K/Sigma28 2.8/80-200 4/28-803.5-5.6/100-3004.5-6.7/Slik 35DN&500GPhilipsSBC5303

Em Ix

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2012, 23:45:52 »
Leonard
Van harte welkom bij dit illustere forum, doe er je voordeel mee
De site van a.o.c.n. bestaat nog steeds : http://www.aocn.nl/index.htm
cire

Dank voor de link van de AOCN, wat is er veel veranderd sindsdien...
Verder bij de clubmagazines bijzonder om te zien dat de AOCN - net als ik - de digitale Pentaxen links liet liggen, tot de komst van de EI-2000...

Ik zie in je onderschrift dat je de 16-50mm gebruikt. Die wil ik eigenlijk ook gaan inzetten als standaard objectief op de K5, maar ik lees hier op het forum dat er veelveeldig storingen optreden in het HSM-systeem?

Em Ix

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2012, 23:33:00 »
Hallo Em Ix,

Van harte welkom van een andere MX en LX gebruiker.
ASPLX is mijn afkorting voor ASahi Pentax LX, maar door de meeste forummers laat ik me liever bij m'n echte naam noemen, nl. Ruurd.

Vanuit het MX/LX-verleden heb ik een hoop glaswerk, dat ik op de K10D nog graag gebruik en waarvan ik het arsenaal nog heb uitgebreid in het lichtsterke segment, om met een digireflex fatsoenlijk scherp te kunnen stellen op het matglas.
In een verdere generatie DSLR mag Pentax wel wat meer aandacht schenken aan het optische zoekerbeeld en daarvoor hebben ze goede voorbeelden te over.

Veel plezier met jouw oude en nieuwe spullen, fotograferen en op het forum.

Groeten,
Ruurd

Mooi om te lezen dat hier nog MX-liefhebbers zijn. Eind jaren '70 had ik te kiezen uit de aanschaf van een Nikon FM2 en de MX (ik wilde in ieder geval een semi-automaat), maar het uiterlijk van de Pentax en het feit dat de gekozen diafragmawaarde zo mooi in de zoeker werd geprojecteerd gaven de doorslag tot aankoop van een MX :)

Dat was dus het begin van een lange liefde voor de camera, pas later kreeg ik door hoe robuust en professioneel de MX eigenlijk was. Toen de camera in 1981 werd gestolen hoefde ik niet lang na te denken over de vervanger (het werd een zwarte MX), ondanks het feit dat de LX ( ILX ) toen net op de markt was, en gelukkig maar: het sticky mirror issue van de LX bleef de MX bespaard..

Desondanks vind ik de LX een prachtige camera met zijn verwisselbare zoekers, ondertussen heb ik dan ook de nodige LX-componenten in de verzameling  ;C

NB: grappig genoeg gebruik ik de nickname LX (El Ix) wel op autoforums, maar dat vanwege de eerste serieuze auto die ik bezat: een VW Golf I LX uit 1983   ;)


Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2012, 13:41:00 »
Leonard
Van harte welkom bij dit illustere forum, doe er je voordeel mee
De site van a.o.c.n. bestaat nog steeds : http://www.aocn.nl/index.htm
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2012, 11:44:17 »
Welkom heer Smit, veel plezier hier :).

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2012, 10:27:01 »
Leonard,

Welkom op het forum!

Groeten, John
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2012, 08:04:03 »
Dank voor alle welkomstberichten! Ik zal tzt de liijst met mijn Pentax spullen hier publiceren. Weet alvast dat ik meer een verzamelaar ben van de gear dan het glas.
Bijvoorbeeld de jaren '70 K-serie, inclusief een nog gave K2 DMD met K 1:1.2 objectief en winder/batterijgrip voor 12 stuks AA. Dát waren nog eens zware tijden  ;C

Ben zeer benieuwd!   :)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2012, 01:13:07 »
welkom Leonard, en even een

:evil: :evil: :evil: Ruurd Alert!  :evil: :evil: :evil:

Ga niet in op zijn pogingen die 1.2, het zal ongetwijfeld de 50mm zijn, van je af te troggelen!!!!!

Verkoop de lens aan mij zou ik zeggen  ;D ;D ;D

en verder natuurlijk veel plezier op dit leerzame forum!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Em Ix

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2012, 00:52:38 »
Dank voor alle welkomstberichten! Ik zal tzt de liijst met mijn Pentax spullen hier publiceren. Weet alvast dat ik meer een verzamelaar ben van de gear dan het glas.
Bijvoorbeeld de jaren '70 K-serie, inclusief een nog gave K2 DMD met K 1:1.2 objectief en winder/batterijgrip voor 12 stuks AA. Dát waren nog eens zware tijden  ;C

asplx

  • Gast
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2012, 17:58:02 »
Hallo Em Ix,

Van harte welkom van een andere MX en LX gebruiker.
ASPLX is mijn afkorting voor ASahi Pentax LX, maar door de meeste forummers laat ik me liever bij m'n echte naam noemen, nl. Ruurd.

Vanuit het MX/LX-verleden heb ik een hoop glaswerk, dat ik op de K10D nog graag gebruik en waarvan ik het arsenaal nog heb uitgebreid in het lichtsterke segment, om met een digireflex fatsoenlijk scherp te kunnen stellen op het matglas.
In een verdere generatie DSLR mag Pentax wel wat meer aandacht schenken aan het optische zoekerbeeld en daarvoor hebben ze goede voorbeelden te over.

Veel plezier met jouw oude en nieuwe spullen, fotograferen en op het forum.

Groeten,
Ruurd

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2012, 17:37:44 »
Hallo Leonard.
Leuk, nog een heavy user.
Wellicht kun je met een zelfportret meedoen in de foto van de maand wedstrijd met als onderwerp "Verslaving"?  :D ;)

Ben inderdaad ook benieuwd wat je zoal aan spullen hebt.

Groet
Edzo

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2012, 17:35:52 »
Hallo Leonard, ook namens mij welkom hier. Als echte Pentaxiaan zul je je hier snel thuis voelen.

Groet, Henk

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Zware Pentax addict
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2012, 16:44:21 »
Hallo Leonard, welkom hier op dit addictieve pentaxforum!  ;)
Ik ben als Pentax-gebruiker met de K5 geheel nieuw in Pentaxworld en ben sinds een kleine half jaar ook aan het Pentax-verzamelen verslaafd geraakt. Bij de topic Pentax analoge spiegelreflexcamera's camera's kan je, als je genoeg tijd hebt, je verzameling kwijt in de verzamelhoek. Ben zeer benieuwd, maar natuurlijk ook naar je fotografie.
Ik dacht dat Kees SC lid was van die club.
Veel plezier alhier!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR