Auteur Topic: "snelle" K20D  (gelezen 2637 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:"snelle" K20D
« Reactie #23 Gepost op: 5 juni 2012, 19:36:22 »
ISO van de K20D is toch beter dan de K10D?
Ik heb met de K10D op ISO800 en ISO1600 gewoon mooie foto's gemaakt dus weet niet waar het probleem dan zit.

Belicht je de foto wel goed, als je onderbelicht heb je inderdaad veel ruis.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:"snelle" K20D
« Reactie #23 Gepost op: 5 juni 2012, 19:36:22 »

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:"snelle" K20D
« Reactie #22 Gepost op: 5 juni 2012, 16:33:03 »
Bijna alle tips zijn wel gegeven denk ik zo, maar toch nog even het volgende:

voor wat jij wilt is deze combinatie (lens/ camera) niet erg geschikt, en dat heeft niets met de kwaliteit van de K20 (ik heb hem zelf ook  ;) ) of de 16-45 (ik heb hem niet) te maken.

De 16-45 is niet lichtsterk genoeg, waardoor je al snel hoog in de ISO moet, en geloof me: ISO 800 is hoog voor de K20; de K5 kan ruisvrij naar ISO 2000, bij de K20 kun je het na ISO 400 wel vergeten.

De oplossing: ofwel een zeer lichtsterke lens die bij F2, F2.8 al scherp is, de 50mm. 1.4 bijvoorbeeld.
Hiermee los je het focus- en het ISO-probleem in 1 X op.
Met statief werken, (alleen als het om stilstaande objecten gaat natuurlijk).
Of een K5 kopen.
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

JPOpperman

  • Gast
Re:"snelle" K20D
« Reactie #21 Gepost op: 5 juni 2012, 15:50:14 »
Mijn k20d is een stuk langzamer geworden toen ik er een snellere? sd kaart bij kocht. Geen idee hoe het kan maar met het 20mb/s kaartje zag ik meteen de foto's in raw zelfs in de winterse kou buiten en nu met een 30mb/s kaartje sta ik soms wel een sec. of 15 te wachten. Dan zet ik hem maar weer uit en aan, en dan staat de foto er wel meteen op. Zou bijna denken dat de camera beter met de ene als de andere kaart kan communiceren  :)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:"snelle" K20D
« Reactie #20 Gepost op: 5 maart 2012, 12:32:39 »
Dat is een andere zaak. Bij weinig licht heeft de K20 soms wat moeite met focussen. Om redenen die Stefan wel zal kunnen uitleggen (...) vooral in omgevingen met weinig kleuren zoals inderdaad onder kunstlicht en ik merk vaak problemen in een overwegend groen bos. Vaak zet ik dan de AF uit. Het lampje in de zoeker reageert namelijk wel goed en snel. Het probleem zit denk ik in de aansturing van de focusmotor. Met de Tamron 17-50/2.8 is het probleem trouwens merkbaar minder dus het is echt de hoeveelheid licht die op de sensor valt.
Je zet me nu wel weer aan het werk.
Even simpel toevoeging dan.
- AF heeft contrast nodig, hoe meer hoe beter.
- kunstlicht is meestal oranje van kleur ten opzichte van de blauwe licht dat je buiten heb en de AF wordt ingesteld op het licht buiten. Dit beteken dat je daardoor een kleine verschuiving heb in je focus punt. Dit help meestal om het lichtje te laten branden.

- Daarnaast geeft kunstlicht minder licht en dat is de hoofd zaak dat het langzamer gaat.

Met de 645D, K5 en de Kr hebben ze de opening van de AF groter gemaakt hoewel die daardoor minder nauwkeurig wordt werkt die wel beter met minder licht


Wat ik meestal doe is de AF op de AF knop achter op je camera zetten en de AF van de ontspanner halen, hierdoor focus je lens niet telkens wanneer je een foto wil maken en dat scheelt, zeker als je lens heb met quickshift is dit best ideaal.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

newmikey

  • Gast
Re:"snelle" K20D
« Reactie #19 Gepost op: 3 maart 2012, 10:23:20 »
Wat ik bedoel...  als ik afdrukte was ie eigenlijk nog niet scherp gesteld

De lens die ik gebruikte was de Pentax 16-45.   Verder is alles koek en ei met m'n Pentax K20D!

Goeie clues deze keer. +1 op wat Roeland hierboven zegt. Zeker met de 16-45 moet handmatig focussen een deel van je probleem oplossen. Een beetje doordiafragmeren naar f8-f11 zelfs als dat ten koste gaat van een wat hogere ISO instelling. Ruis kan je altijd achteraf nog te grazen nemen met bijv. NeatImage of een dergelijk pakket, een onscherpe foto is voorgoed verloren.

Andere optie is ingebouwde flitser uitklappen en flitssterkte op -2 in het menu zetten, dan gebruik je de focus-assist van de flitser (je moet wel even pielen in de instellingen zodat het flitslicht niet overheersend is, WB handmatig instellen etc.). Optie nummer 3 is een led-zaklantaarn gebruiken voor het focussen met AF.S en afdrukken met de zaklamp uit.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:"snelle" K20D
« Reactie #18 Gepost op: 3 maart 2012, 04:47:25 »
Dat is een andere zaak. Bij weinig licht heeft de K20 soms wat moeite met focussen. Om redenen die Stefan wel zal kunnen uitleggen (...) vooral in omgevingen met weinig kleuren zoals inderdaad onder kunstlicht en ik merk vaak problemen in een overwegend groen bos. Vaak zet ik dan de AF uit. Het lampje in de zoeker reageert namelijk wel goed en snel. Het probleem zit denk ik in de aansturing van de focusmotor. Met de Tamron 17-50/2.8 is het probleem trouwens merkbaar minder dus het is echt de hoeveelheid licht die op de sensor valt.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline asgar

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:"snelle" K20D
« Reactie #17 Gepost op: 3 maart 2012, 00:53:48 »
Wat ik bedoel... de Pentax K20D had op die bijeenkomst, opening van 'n tentoonstelling , in 'n ruimte met betrekkelijk weinig licht, moeite met 't focussen, dus als ik afdrukte was ie eigenlijk nog niet scherp gesteld, was ie nog niet klaar, dat bedoel ik met "de K20 is traag".
Is dus niet 't wegschrijven naar 't sd kaartje, maar weinig licht heeft ie veel moeite mee ( denk ik ).

De foto's heb ik uiteraard niet bewaard, waren zo onscherp, dus kan ik niets laten zien.

De lens die ik gebruikte was de Pentax 16-45.   Verder is alles koek en ei met m'n Pentax K20D!

Asgar
.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:"snelle" K20D
« Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2012, 16:29:25 »
Ik zou ook wel eens in de exif-gegevens van de mislukte foto's willen kijken. Waarschijnlijk kunnen we je dan beter van repliek dienen. Plaats er eens eentje!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:"snelle" K20D
« Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2012, 14:42:45 »
Tja, er zijn verschillen tussen de k10d en de k5, logisch. (ik bekijk even mijn situatie)
Maar om nu te zeggen dat er een hemelsbreed verschil is tussen de snelheid van de k10 en de k5, wat betreft focusering (ja wat sneller) en opslag naar Sd kaartje (voor mij nauwelijks merkbaar, maar kan aan het kaartje liggen).
De K5 haalt wel  7 beeldjes per seconde, dat ligt bij de k10 op 3.
Dit laatste is vooral voor een sportfotograaf van belang.

ik vind je nadere toelichting niet echt verhelderend.  Je hebt het over een expositie met weing licht.
Lastig om dan een goede indruk te krijgen van wat je nu precies bedoeld.
Inderdaad kan de autofocus op continu staan, dan is onderslechte lichtomstandigheden en net even de camera een beweging laten maken de autofocus zich weer opnieuw in aan het stellen. Deze instelling onder die omstandigheden niet gebruiken dus...........
Als je in Raw schiet in de burst-mode maakt hij een aantal opnamen vlak achter elkaar en heeft dan tijd nodig om zijn buffer weg te schrijven op het SD kaartje.

Dan nog even dit... Op dit forum heb ik hoogst zelden iets negatiefs gehoord over de k20d, van de andere typen hoor je wel vaker probleempjes, zelfs van de k5
Vreemd dus
Probeer het eens allemaal uit, bekijk de tips en kom er nog eens op terug.  Je ervaringen zijn belangrijk voor jou, maar ook voor de andere gebruikers van dit forum.  we willen er allemaal wat van leren.
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

JohnnieS

  • Gast
Re:"snelle" K20D
« Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2012, 11:30:04 »
Goeie avond,

Wie van de K20D bezitters heeft er last dat deze Pentax zo traag is, en ervaart dat als hinderlijk.

Niet natuurlijk bij macro-opnames maar wel bv bij reportages of zo en is de laatste Pentax aanmerkelijk veel  sneller?

Gewoon maar 'n vraag, vind 'm namelijk wel erg traag, de K20D.

Jullie mening hierover graag.

Groet, Asgar

Tja, wat is traag , ik heb in mijn  K20D gewoon een snel SD kaartje zitten.
En haast heb ik nooit met Fotograferen. ;)
Goeie voorbereiding is het halve werk, toch?
En de oudjes werken nu een maal wat langzamer dan de nieuwere K5  :D :D

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:"snelle" K20D
« Reactie #13 Gepost op: 29 februari 2012, 20:29:34 »
Ik heb een K10D, en ben daar zeer tevreden over, ook trapjes van 5 foto´s verwerkt hij keurig, maar wel een goede SD kaart gebruiken. De oude SD kaartjes gebruik ik alleen maar voor TOMTom.

Bewogen foto´s kan liggen aan de te lange sluitertijd, of zoals boven aangegeven met de continu scherpstelling.
Op singel maakt mijn camera geen foto´s als hij niet scherp kan stellen.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:"snelle" K20D
« Reactie #12 Gepost op: 29 februari 2012, 18:40:03 »
Als je dit zo verteld lijkt het alsof je de autofocus op AF-C (continu) had staan. Is mij ook wel een overkomen wat er dan gebeurt lijkt er op wat jij verteld. (Kan natuurlijk ook iets anders zijn maar ik weet uit ervaring dat het een goede methode is om een hoop foto's te verpesten...)
Mee eens, daar lijkt het idd op. In af-s mode kan je volgens mij niet afdrukken voordat het objectief heeft scherp gesteld.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:"snelle" K20D
« Reactie #11 Gepost op: 29 februari 2012, 16:59:59 »
Hoi,

Heb tijdje terug foto's gemaakt in ruimte, 'n expositie,  met weinig licht zonder blitz of zo, elke keer dat ik afdrukte was 't toestel nog aan't scherpstellen, resultaat alles mislukt, alles bewogen, vandaar mijn vraag.

Had iso op 8oo staan  en av, zou moeten kunnen, dacht ik , maar ik was telkens te vlug. mijn ervaring in deze, neem dus meer tijd!

Dank allen,
Asgar
Zet hier eens zo'n mislukte foto neer incluisief exif. Mischien kunnen we dan nog ontdekken wat het probleem is/was. Ik heb met mijn K10 ook wel mislukte foto's gehad, maar toch niet alles.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jaap

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 73
Re:"snelle" K20D
« Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2012, 15:22:10 »
Hoi,

Heb tijdje terug foto's gemaakt in ruimte, 'n expositie,  met weinig licht zonder blitz of zo, elke keer dat ik afdrukte was 't toestel nog aan't scherpstellen, resultaat alles mislukt, alles bewogen, vandaar mijn vraag.

Had iso op 8oo staan  en av, zou moeten kunnen, dacht ik , maar ik was telkens te vlug. mijn ervaring in deze, neem dus meer tijd!

Dank allen,
Asgar


Als je dit zo verteld lijkt het alsof je de autofocus op AF-C (continu) had staan. Is mij ook wel een overkomen wat er dan gebeurt lijkt er op wat jij verteld. (Kan natuurlijk ook iets anders zijn maar ik weet uit ervaring dat het een goede methode is om een hoop foto's te verpesten...)
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2012, 15:27:03 door Jaap »

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:"snelle" K20D
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2012, 14:56:48 »
Wat voor lens heb je op de camera zitten. Ik heb met mijn K-m hier namelijk nooit last van. Die stelt behoorlijk snel scherp met een Tamron 18-200.
De K20d van mijn vader met de zelfde lens is eigenlijk gelijk qua snelheid (misschien iets sneller maar veel scheelt het niet)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline asgar

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:"snelle" K20D
« Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2012, 14:39:58 »
Hoi,

Heb tijdje terug foto's gemaakt in ruimte, 'n expositie,  met weinig licht zonder blitz of zo, elke keer dat ik afdrukte was 't toestel nog aan't scherpstellen, resultaat alles mislukt, alles bewogen, vandaar mijn vraag.

Had iso op 8oo staan  en av, zou moeten kunnen, dacht ik , maar ik was telkens te vlug. mijn ervaring in deze, neem dus meer tijd!

Dank allen,
Asgar


Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:"snelle" K20D
« Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2012, 11:57:12 »
Bedoel je eventueel het zwarte schermpje dat je krijgt na foto maken?
Dat zou ook aan eventuele bewerkingen van de camera kunnen liggen, zoals objectief correctie. Als dat aan staat, duurt het bij met name de Da lenzen even wat langer voordat je de foto in je schermpje ziet.

newmikey

  • Gast
Re:"snelle" K20D
« Reactie #6 Gepost op: 29 februari 2012, 10:15:03 »
Het zou op basis van de cijfertjes niet moeten maar ik merk in de praktijk wel dat het wegschrijven deels afhankelijk is van de snelheid van de kaart. Ik heb er nu SanDisk Ultra III in zitten en dat gaat snel genoeg. Een trapje van 5 opnamen RAW+JPG gaat dan binnen 10 seconden.

Het is puur de kaart. Ook als ik mijn oude Sandisk Class-4 in de K-5 stop, vertraagt alles ontzettend. Sinds ik de snellere Class-10 Lexar heb, werken zowel L20D als K-5 voor wat betreft het wegschrijven even snel. De iets grotere buffer van de K-5 wordt daarbij gecompenseerd door de iets kleinere bestandsgrootte van de K20D.

Er zijn echt extreem veel fake-Class10 kaartjes in omloop. Practisch alles wat je op MP en Ebay koopt zijn factory rejects. Dat will niet zeggen dat ze helemaal niet goed zijn maar alleen dat ze bij de QC aan het eind van de productielijn niet de testwaarden hadden die ze moesten hebben. De rejects komen bij Chinese handelaren terecht en de rest...as they say, is history.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:"snelle" K20D
« Reactie #5 Gepost op: 29 februari 2012, 08:58:30 »
Als ik foto's maak (Raw + jpeg) en ik schiet er een aantal achter elkaar dan sta je wel even te wachten hoor.
Het zou op basis van de cijfertjes niet moeten maar ik merk in de praktijk wel dat het wegschrijven deels afhankelijk is van de snelheid van de kaart. Ik heb er nu SanDisk Ultra III in zitten en dat gaat snel genoeg. Een trapje van 5 opnamen RAW+JPG gaat dan binnen 10 seconden.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re:"snelle" K20D
« Reactie #4 Gepost op: 29 februari 2012, 08:44:17 »
Ik heb ook de k20d. Ergens kan ik me er wel in vinden.
Het focussen gebeurt niet altijd supersnel, maar dit vind ik niet hinderlijk. Als ik foto's maak (Raw + jpeg) en ik schiet er een aantal achter elkaar dan sta je wel even te wachten hoor. Hetzelfde geld bij langee sluitertijden (20-30 sec.)

Bedoel je dit toevallig?

Ivo

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:"snelle" K20D
« Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2012, 05:41:34 »
Inderdaad iets meer details en/of voorbeelden. Ik heb mijn K20 nu 4 jaar maar tot nu toe geen problemen met traagheid van de camera zelf. Ik heb wel het gevoel dat sommige objectieven, vooral Sigma, wat sneller zouden mogen focussen, Pentax en Tamron zijn wel ok.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:"snelle" K20D
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2012, 01:39:49 »
Dit moet je nader uitleggen
Ik heb de k10d (fijn toestel) gehad, maar traag kon ik die niet direct vinden, ook niet in reportages
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline asgar

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
"snelle" K20D
« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2012, 01:27:20 »
Goeie avond,

Wie van de K20D bezitters heeft er last dat deze Pentax zo traag is, en ervaart dat als hinderlijk.

Niet natuurlijk bij macro-opnames maar wel bv bij reportages ofzo en is de laatste Pentax aanmerkelijk veel  sneller?

Gewoom maar 'n vraag, vind 'm namelijk wel erg traag, de K20D.

Jullie mening hierover graag.

Groet, Asgar