Auteur Topic: Villanella jeugdkoor in Het Loo  (gelezen 1385 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2013, 17:31:19 »
Vind hem zo best wel verbeterd, er zit een lekker contrast in en daardoor meer aandacht op die twee meiden. Alleen dat rommelen met die kleurkanalen is altijd wel complex vind ik, ik denk dat het verhogen van de lum. + ook de highlights (die in de haren zitten door de reflectie) nu wel voor een licht doorgebrande wit/roze vlek zorgt op het haar van dat linkse meisje en in mindere mate op de wangen.
Vind het nog steeds zeker wel een mooie vastlegging  ;) (en, ik spreek voor mezelf, we zijn nou eenmaal (nog  8) ) niet zo handig met PS aanpassingen als Cire, in zijn aanpassing blijven de detail perfect bewaard...maar oefening baart kunst, groetjes Sander

K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2013, 17:31:19 »

Offline wigelii

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2013, 06:53:52 »
Ik zal het eens proberen

Heb het geprobeerd (op verschiilende manieren in Lightroom).
Uiteindelijk gekozen voor volgende bewerkingen:
- highlights iets verhoogd,
- in het kleurenbeheer kanaal rood minimaal verschoven naar oranje en
- luminantie van het rode kanaal verhoogd.


vill-DI-Loo-bew2 by wigelii

newmikey2

  • Gast
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #13 Gepost op: 9 april 2013, 19:41:06 »
Persoonlijk kijk ik nooit naar histogrammen, die zeggen mij niet veel.
Oh, ok dan, dat is prima.

Offline wigelii

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #12 Gepost op: 9 april 2013, 18:55:52 »
Ik zal het eens proberen

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #11 Gepost op: 9 april 2013, 13:03:42 »
Persoonlijk kijk ik nooit naar histogrammen, die zeggen mij niet veel.
Kijk maar eens naar een low-key foto, daar zal de histogram ook helemaal links zitten, en daar hoort hij ook.

Deze serie vind ik net als Sander te donker doordat er geen pit in zit. en micro-contrast zou hierin denk ik kunnen helpen.

Zeker foto 1 vind ik qua compositie uitermate goed, alleen ben niet weg van de nabewerking.

newmikey2

  • Gast
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2013, 11:13:06 »
de opmerking over te donker komt geregeld terug.
En ik weet er eigenlijk geen raad mee.
Ik bekijk mijn foto's op een gecalibreerde monitor en dan zijn ze niet te licht, niet te donker.
Ik print mijn foto's op groot (A2) formaat en hang ze in een normaal verlichte ruimte en daar is eigenlijk mijn nabewerking op afgestemd.

Ik toon mijn foto's soms wel eens bij vrienden op hun PC en dan valt het me op dat de de meesten hunscherm veel te licht staat en dat vind ik voor deze foto's pas echt vernietigend.

Hoe beslissen jullie eigenlijk hoe licht of donker de foto afgewerkt wordt?
Ik hou meestal het histogram in de gaten Bij foto's in een donkere omgeving mag dat best in de eerste helft van het histo vallen maar hier zit het echt in de uiterste linkerhoek en dat zegt mij vaak dat mijn bewerking te donker is uitgevallen.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2013, 10:59:57 »
Inderdaad het is wat Sander zegt, het is een aanname omdat de meeste kijkers er niet zijn geweest. Dus waarheidsgetrouw en realiteit zegt mij niet veel. Ik zie een foto, en zo beoordeel ik hem. En heb het al weleens eerder geschreven, realiteit kan je eigenlijk niet weergeven, je geeft weer wat je dacht dat de realiteit was toen je de foto nam. Wil je de realiteit weergeven, dan zal je terplekke de foto moeten bewerken. achteraf is altijd de werkelijkheid van je herrinering.

En door de magenta die er inzit, ogen ze inderdaad erg donker. Ze hebben te weinig pit. En de clarity zou wel kunnen helpen denk ik.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #8 Gepost op: 9 april 2013, 10:47:54 »
Het blijft natuurlijk altijd een aanname als je er zelf niet bij bent geweest, bij foto 2 is het eigenlijk niet aan de hand, maar voor mijn gevoel hebben vooral foto 1 en 3 er een beetje 'last' van , ik vind die te donker in de zin dat er detail ontbreekt op de huid en de gezichten van de meiden, en misschien bedoel ik eigenlijk wel dat de lichtere delen lichter mogen zijn en meer detail hebben en de donkere achtergrond-delen juist donkerder. (en mijn monitor is prima hoor  :laugh: , de imac heeft door het backlight zelfs de neiging dingen sprankelender te laten zien dan ze in werkelijkheid zijn)
Ik ben recent nog naar Ronald Goedemondt geweest (een aanrader trouwens, nu nog buikpijn van het lachen..) en in dat theater (in Naaldwijk) hingen heel veel soortgelijke foto's op groot formaat (A2 A1 ), ook veel paarsig licht etc. en die foto's zagen er net ff een tikje anders uit, het zit hem in het contrast, de details in de schaduwen/donkerdere delen en zeker ook een tikje microcontrast (clarity) denk ik.

Groetjes Sander  :)

PS, laat ik nog wel even vermelden dat ik het hele mooie foto's vind en dat een tikje nabewerking er superfoto's van kan maken ;-)
« Laatst bewerkt op: 9 april 2013, 11:08:48 door SanderKikkert »
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline wigelii

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2013, 00:38:41 »
de opmerking over te donker komt geregeld terug.
En ik weet er eigenlijk geen raad mee.
Ik bekijk mijn foto's op een gecalibreerde monitor en dan zijn ze niet te licht, niet te donker.
Ik print mijn foto's op groot (A2) formaat en hang ze in een normaal verlichte ruimte en daar is eigenlijk mijn nabewerking op afgestemd.

Ik toon mijn foto's soms wel eens bij vrienden op hun PC en dan valt het me op dat de de meesten hunscherm veel te licht staat en dat vind ik voor deze foto's pas echt vernietigend.

Hoe beslissen jullie eigenlijk hoe licht of donker de foto afgewerkt wordt?

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2013, 00:06:36 »
Even los van de kleur, want daar kom ik echt niet uit, vind zowel de magenta waarheidsgetrouwe versies mooi alswel de ophaaltruc van Cire...en die leent zich dan naar mijn mening vervolgens heel mooi voor een pittige zwartwit omzetting waarin die twee meiden eruit springen, zou je ook met #2 kunnen doen, maar ik dwaal af..

Leuke foto's, er is plezier en ook concentratie en een stukje zenuwen zichtbaar en voor mij enige minpuntjes zijn dat ze op #3 allemaal stompjes hebben :P en dat ze alle drie wel iets donker zijn, maar ja om nou achteraf licht te creeren (geen trema op dit toetsenbord..) dat er niet was, ik weet het gewoon niet.  :laugh:

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline wigelii

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2013, 23:40:19 »
Wel, ik begrijp wat jullie bedoelen maar ik heb de realiteit weergegeven.
De belichting was dusdanig dat er helemaal geen neutraal licht op de zangeressen viel maar wel dit sterk magenta gekleurde licht.
Ik vind het effect van de neutrale kleur op de zangeressen ook afbreuk doen aan de foto. De voorste zangeres heeft nu zo een beetje de kleur van een industriele geplukte kip in de koeltoog.

Ik denk wel dat jullie suggestie relevant is  en dat een wat subtielere opheldering van de zangeressen mogelijk een verbetering is, zoals jullie zeggen.
Ik zal het eens proberen.

Alvast bedankt voor de suggestie.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #4 Gepost op: 8 april 2013, 15:16:35 »
Zoiets had ik inderdaad in gedachten, en dan nog een vignetering aanbrengen, dat de achtergrond donkerder wordt

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #3 Gepost op: 8 april 2013, 14:25:43 »
Bij dit soort omstandigheden is het heel moeilijk te fotograferen. Er wordt met verschillenden soorten effectlicht gewerkt.
Flitsen wordt vaak niet mooi.
Er is maar een oplossing; toch een beetje corrigeren. Maar wees voorzichtig, het effectlicht heeft ook wel wat.
Dat betekend dus een selectieve kleurcorrectie.
De combinatie ACR (adobecamera raw) en photoshop bieden je veel handvaten op tot een oplossing te komen.
Ik heb een poging gewaagd bij jouw foto nr 1
Maar je zou ook foto 2 en 3 kunnen pakken en je dan concentreren op het eerste zittende meisje en de rest de effectkleur laten.
Overigens, zelfs een sterk gecomprimeerde jpeg biedt toch nog correctie mogelijkheden, een Raw zal zeker makkelijker en meer speelruimte hebben.
Mocca is dit wat je bedoelde????
Als je het niks vind, dan haal ik 'm na een seintje weer weg.
Cire

« Laatst bewerkt op: 8 april 2013, 14:29:25 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Villanella jeugdkoor in Het Loo
« Reactie #2 Gepost op: 8 april 2013, 12:02:46 »
qua composities zijn het leuke foto's. Maar door geen goede (of helemaal geen ) nabewerking worden ze toch minder.

Zeker de eerste foto kan wat meer licht op de 2 zangeressen gebruiken, en minder licht op de achtergrond

Offline wigelii

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 74