Auteur Topic: (klei)duiven schieten  (gelezen 1930 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2015, 11:50:27 »
Hele mooie fotodocu van een sport waarover je maar weinig leest en nog minder ziet.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2015, 11:50:27 »

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2015, 00:24:03 »
Mooi fotoverslag van een sport die niet vaak voorbij komt.

Ik heb het ook eens mogen doen en het viel niet mee.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2015, 19:25:26 »
Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik ben trouwens nog wat aan het stoeien geweest met de vierkante uitsnede van foto 3, en dat geeft het volgende resultaat:

3 bewerkt


Ik vind het resultaat, zoals mocca al voorspeld had, zeker krachtiger dan de origineel geplaatste foto.

Groet,  Peter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2015, 17:18:16 »
Mooi fotoverslag!  :)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2015, 16:36:12 »
Leuke serie. Vroeger zelf ook geschoten,valt niet mee. Ik vind d foto van de schutter het meest interessant. Maar ik begrijp je uitdaging!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

risseeuw

  • Gast
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2015, 13:30:55 »
Nou, dan hoef ik in ieder geval niet meer te gaan kijken!!

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2015, 13:16:09 »
Zal eens gaan kijken of er nog wat ligt!!! Zijn op Middachten altijd heel secuur met deze dingen.

je zult niks vinden, want er onstaan ook zeer kleine deeltjes, die zijn bijna niet te zien met het blote oog.

risseeuw

  • Gast
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2015, 12:54:15 »
het is onmogelijk om alles te verzamelen, dus er zal altijd plastic blijven liggen.

Zal eens gaan kijken of er nog wat ligt!!! Zijn op Middachten altijd heel secuur met deze dingen.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2015, 12:51:03 »

Hier heb ik ook aan gedacht, maar toch voor deze uitsnede gekozen en wel om de volgende redenen:
 - Er wordt altijd gezegd dat je redelijk wat ruimte in de kijkrichting moet houden, met een vierkante foto wordt dat moeilijk lijkt me
 - Ik wilde laten zien dat het kleischieten onder het toeziend oog van een instructeur gebeurde
 - Ik wilde de instructeur ook op de foto hebben staan. Hij en een collega van hem waren zo aardig om mij te helpen bij het nemen van de foto's van de vliegende kleiduiven. Ik mocht langs de loop heen fotograferen en zij gaven dan aan wanneer er een kleiduif afgeschoten werd. Ik heb ze een link naar dit topic gestuurd zodat zij het eindresultaat ook kunnen zien.

Neen, ik kreeg netjes een headset van de instructeurs  :good:

Het wordt inderdaad altijd gezegd, maar dat betekend niet dat de foto dan altijd beter is. Hij kan juist sterker worden als er geen ruimte is.
De instructuur moet er zeker op blijven staan, maar persoonlijk vind ik dat je de hele rechterkant niet nodig hebt (je zou zelfs de instructuur iets kunnen aansnijden links)

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2015, 12:47:32 »
De hele baan was afgedekt met doek, alle verenigingen en schietbanen die plastic "pigeons" gebruiken verzamelen deze en alles wordt keurig gerecycled.
Ook deze sport gaat met zijn tijd mee en plastic wordt gebruikt daar de standaard qua gewicht en grote hier beter te waarborgen is.

het is onmogelijk om alles te verzamelen, dus er zal altijd plastic blijven liggen.

risseeuw

  • Gast
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2015, 12:45:08 »


ps, zouden ze niet eigenlijk terug moeten naar echte klei vanwege milieuschade?

De hele baan was afgedekt met doek, alle verenigingen en schietbanen die plastic "pigeons" gebruiken verzamelen deze en alles wordt keurig gerecycled.
Ook deze sport gaat met zijn tijd mee en plastic wordt gebruikt daar de standaard qua gewicht en grote hier beter te waarborgen is.

risseeuw

  • Gast
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2015, 12:34:45 »
meedenkende lui van geweermakerij Elspeet!!! maar zo te zien en te lezen heb je je wel geamuseerd daar!!!

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2015, 12:24:18 »
Deze serie heb ik hier inderdaad geplaatst om jullie eens te laten zien wat kleiduivenschieten nu inhoud, niet vanwege de hoogstaande kwaliteit van de foto's. Ik schat zo in dat de meeste van ons deze tak van sport nog niet eerder gezien heeft. Voor me zelf zat de uitdaging in het nemen van de foto's, ik wilde eens kijken of het mogelijk was om een kleiduif te fotograferen terwijl deze kapot geschoten werd.

...Alleen foto 3, als je hem vierkant maakt waardoor aandacht meer bij de ogen van de schutter komt te liggen, wordt hij een stuk sterker volgens mij. Rechterkant hebb je niet nodig, je ziet toch wel wat hij aan het doen is...

Hier heb ik ook aan gedacht, maar toch voor deze uitsnede gekozen en wel om de volgende redenen:
 - Er wordt altijd gezegd dat je redelijk wat ruimte in de kijkrichting moet houden, met een vierkante foto wordt dat moeilijk lijkt me
 - Ik wilde laten zien dat het kleischieten onder het toeziend oog van een instructeur gebeurde
 - Ik wilde de instructeur ook op de foto hebben staan. Hij en een collega van hem waren zo aardig om mij te helpen bij het nemen van de foto's van de vliegende kleiduiven. Ik mocht langs de loop heen fotograferen en zij gaven dan aan wanneer er een kleiduif afgeschoten werd. Ik heb ze een link naar dit topic gestuurd zodat zij het eindresultaat ook kunnen zien.

...geen gehoorschade opgelopen hoop ik...

Neen, ik kreeg netjes een headset van de instructeurs  :good:

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2015, 11:28:17 »
Mooie serie met verhaal. :toppie:

Gr Ron
2X Sony A7RIII

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2015, 11:26:25 »
een aardige serie die wel laat zien hoe het eraan toegaat.

Fotografisch niet bijzonder, maar als documontaire serie zeker goed.

Alleen foto 3, als je hem vierkant maakt waardoor aandacht meer bij de ogen van de schutter komt te liggen, wordt hij een stuk sterker volgens mij. Rechterkant hebb je niet nodig, je ziet toch wel wat hij aan het doen is


ps, zouden ze niet eigenlijk terug moeten naar echte klei vanwege milieuschade?

risseeuw

  • Gast
Re: (klei)duiven schieten
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2015, 09:44:07 »
mooie platen Peter, geen gehoorschade opgelopen hoop ik.

Foto 1 hele mooie compositie, goed diepte in de foto gebracht door die schietboxen zo in beeld te brengen.
Foto 2 Pull!!!, aparte apparaten.
Foto 3, opperste concentratie is goed te zien op deze foto. 
Foto 4 en 5, voor en na impact, goed vastgelegd!!! 

Groeten Ronald.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
(klei)duiven schieten
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2015, 22:17:30 »
Afgelopen zondag ook naar de Groene Dagen geweest. Daar was oa de mogelijkheid om kleiduiven te schieten. Hieronder een kleine impressie:

1. Er kon door meerdere schutters tegelijkertijd geschoten worden. Het was wel de bedoeling dat ieder op zijn/haar eigen duif schoot.


2. De (klei)duiven zijn tegenwoordig niet meer van klei maar van plastic en worden m.b.v. dit soort apparaten weggeschoten.


3. Onder het toeziend oog van een instructeur is het aanleggen en wachten ...


4. ... tot de kleiduif weggeschoten wordt.


5. En dan is het de bedoeling dat je hem kapot schiet.


Alles bij elkaar vond ik het knap dat men de duiven wist te raken (ook al schoten ze met hagel). Ik had het met de laatste foto echter dubbel moeilijk want zowel de schutter als ik zelf moesten gelijktijdig raak schieten. Hij schoot met hagel, ik met een camera met de sluiter in mitrailleurstand  ;).

Groet,  Peter