Auteur Topic: Robertskruid  (gelezen 1048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans

  • Gast
Re: Robertskruid
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2008, 09:36:48 »
Even buigen voor de meester.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Robertskruid
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2008, 09:36:48 »

Carel

  • Gast
Re: Robertskruid
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2008, 01:11:43 »
Er zijn een aantal verklaringen van de naam Robertskruid, met name van het deel Robert-. Eén ervan is de afleiding van het Latijnse ruber=rood, verwijzend naar de roodkleuring van de bladeren in de herfst en op droge standplaatsen. (Dat hebben overigens veel meer planten!) Volgens de signaturenleer in de Middeleeuwen zou Roberetskruid dus heilzaam werken bij bloedziekten en het stelpen van bloedingen. Bij het fijnwrijven van de plant ontstaat er een zeer onaangename geur, veroorzaakt door nog niet nader onderzochte bitterstof en looistoffen.
Een andere verklaring wijst naar de heilige Robert of Ruprecht, in de 7e eeuw aartsbisschop van Salzburg, die de plant aanbeval als geneeskrachtig.
Fotografisch is het een prachtige plaat. Wil je ermee de boer op (presentaties), dan is het wellicht beter om meer opnamen te maken: plant als geheel, kenmerkende delen (rode bladeren!!) en uiteraard terwille van de oo's en aa's mooie macro's!, zoals deze!!

Offline Joco

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
    • los gestort
Re: Robertskruid
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2008, 21:22:06 »
Foto 2 is heel erg mooi! Robertskruid inderdaad. Een steenanjer is niet behaard, het blad is trouwens ook heel anders maar dat terzijde.

Achter de naam zit nog iets grappigs; deze plant is door Lineaus zelf benoemd. Hij vond de plant vervelend, ik meen omdat hij wat plakkerig is. Toen heeft hij de plant genoemd naar een collega waar hij een hekel aan het met de naam Robert  ;) Dus niet van rubra zoals eerder gesuggereerd.

Het lijkt wel een plantenforum :-) Maar die plantenmensen kunnen wat foto's van jouw nog veel leren! Top nogmaals!
K10D, 1*K, 2*DA, 3*FA, 4*A, Meyer 135 2.8 Orestor, Accura 135 2.8 Supertel

Ik zoek nog de 85 en 105mm Accura Supertel

Offline Arjan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Robertskruid
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2008, 17:04:44 »
Walter, ik heb gevraagd of de admins je van het forum willen verwijderen! Ik vind het absoluut onacceptabel dat je foto's van deze kwaliteit maakt en daarmee iedereen een amateur laat lijken. Zowel hier als bij je vogel-shots. Dieptriest dat je zoveel talent ten toon spreidt en iedere willekeurige foto degradeerd tot een simpel "kiekje". ;)

Erg mooi gedaan, om jaloers op te worden!
Pentax K10D + DBG-2, Pentax DA 18-55, Pentax A 50mm, Sigma 17-70 Macro, Sigma 70-300 Macro, Sigma 50-500 (Bigma), Pentax AF 360 FGZ

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Robertskruid
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2008, 23:02:10 »
Heel fraai. Ik ga niet kiezen; ze zijn beiden top!

Offline Ienepien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 260
  • Geslacht: Vrouw
  • Fotografie is een ware inspiratie
Re: Robertskruid
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2008, 19:26:14 »
Nou heb ik toevallig laatst ook deze op de foto gezet.Maar ik weet niet beter dan dat ze steenanjers heten. (???) kan het mis hebben hoor. heb ik weer verkeerde informatie gehad.

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2008, 22:32:02 door Ienepien »
Ik ben met mijn...K3/K7 + Sigma 50mm f1.4 + Sigma  70-300mm Apo dg macro- Sigma 105mm f2.8 DG macro, erg gelukkig!!

ToXiQ

  • Gast
Re: Robertskruid
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2008, 13:15:47 »
hahahahahahaha. Schrijf die encycl uitgever is aan dat je mooiere foto's weet :) .

Ik zal als ik hem weer tegenkom de meeldraaden er anders opzitten.

mvgr Walter

Peter

  • Gast
Re: Robertskruid
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2008, 12:33:20 »
Citaat

Op een macro foto kan nu eenmaal niet alles staan anders is het geen macro meer  ;). De naamgeving van deze is echt goed :-)

mvgr Walter

Binnen de ooievaarsbekfamilie is de keuze niet zo groot. Robert(ianum) is waarschijnlijk afgeleid van het latijnse woord 'ruber' dat 'rood, robijn' betekent (rode stengels).

Op de eerste foto zijn het oranje stuifmeel en de wit gestreepte, iets ingeschulpte kroonbladen te zien. (Echter lang niet alle boemen van het robertskruid hebben deze inschulpingen) Goed te zien is ook dat de afstanden tussen de kroonbladen ongelijk is.
Op foto 2 zijn de rode stengel, de klierharen en de roodgenerfde genaalde kelkbladen te zien. Robertskruid heeft twee bloemen per stengel.

Door de camera iets te laten zakken (foto 1) cq wat omhoog bij foto 2 kun je nog iets meer laten zien van de meeldraden. Het is echter allemaal wat priegelwerk in het binnenste gedeelte van de bloem. Om hier nog iets van te laten zien zal ook met een macrolens niet meevallen.

Helaas zijn de foto's en tekeningen in mijn gidsen van een andere kwaliteit maar....  zolang jij niet een beetje meer vaart maakt zal ik het hier voorlopig mee moeten blijven doen (= compliment  ;))

Peter
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2008, 13:05:16 door Peter »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Robertskruid
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2008, 09:52:10 »
Weer een hele mooie vastlegging...voor mij nr.2 (na wat twijfel).
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

ToXiQ

  • Gast
Re: Robertskruid
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2008, 08:12:19 »
Citaat
Zo, jij hebt vandaag achter de geraniums gezeten ?
En weer geen bladeren op de foto, noch een groote indicatie, hoe kunnen we nu dit weer goed determineren !
Kortom, een onbruikbare plaat :)

George

Op een macro foto kan nu eenmaal niet alles staan anders is het geen macro meer  ;). De naamgeving van deze is echt goed :-)

mvgr Walter

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Robertskruid
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2008, 23:21:53 »
Zo, jij hebt vandaag achter de geraniums gezeten ?
En weer geen bladeren op de foto, noch een groote indicatie, hoe kunnen we nu dit weer goed determineren !
Kortom, een onbruikbare plaat :)

George

Rolfus

  • Gast
Re: Robertskruid
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2008, 21:55:23 »
Walter, wat maak jij dagelijks een hoop prachtige foto's! met name de tweede vind ik een super opname! Dank je dat we mogen meegenieten!

Van namen van plantjes heb ik overigens geen verstand dus ik vertrouw je 100% in deze!  :)

ToXiQ

  • Gast
Robertskruid
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2008, 21:36:51 »
Ik hoop dat de naam nu wel goed is :)





mvgr Walter