Auteur Topic: Een DA* 16-50 uit de foute of goede serie??  (gelezen 2627 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert

  • Gast
Re: Een DA* 16-50 uit de foute of goede serie??
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2008, 16:19:32 »
Guido, wat bedoel je met oranje lichtjes oplichten?
Robert

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Een DA* 16-50 uit de foute of goede serie??
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2008, 16:19:32 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Een DA* 16-50 uit de foute of goede serie??
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2008, 15:41:37 »
Je hebt firmware vs 1.30 nodig om de SDM te kunnen gebruiken, anders wordt de oude manier gebruikt. Heeft verder niks met de optische kwaliteit te maken.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Koos

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
Re: Een DA* 16-50 uit de foute of goede serie??
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2008, 15:40:30 »
Dank jullie wel voor je reacties.

@ Guido; Ik heb je tips opgevolgd en enige test uitgevoerd. Het scherpstelpunt op de foto komt inderdaad overeen met het focuspunt  in de zoeker. Ook heb ik een hoog serienummer (9023197) en wordt in de bijgeleverde documentatie de K20D al steeds genoemd. Dit alles wijst erop dat ik een recent exemplaar heb gekregen.

@ Robert; Ik had versie 1.30 al geladen. Dit omdat anders de ultrasone scherpstelling niet werkt.

Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Robert

  • Gast
Re: Een DA* 16-50 uit de foute of goede serie??
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2008, 15:26:12 »
Net tegengekomen op de Pentaxsite:

OPMERKING: teneinde de nieuwe Pentax DA* 16-50 en DA* 50-135 op uw K10D te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om de K10D firmware versie 1.30 te installeren

Kan dat van belang zijn of is de lens optisch slecht?
Robert

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Een DA* 16-50 uit de foute of goede serie??
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2008, 08:22:18 »
Hier is een serial data bank
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/22297-da-16-50mm-serial-number-database.html

Als je focust zie je die oranje lichtjes oplichten. Als die plekken niet scherp zijn in de foto heb je een probleem.

Andere optie je zet effe alleen centraal focus punt, focus bewust op dingen en controleer.

Het feit dat er slechte versies van bestaan maak iedereen een beetje ongelukkig. Veelgrote multi media verkopers krijgen lage prijzen van fabrikanten omdat ze ook de garantie mee overnemen. Ze repareren niet en vervangen gewoon. Nu bestaat er een sterk verdacht dat als je daar een Bad Copy afgeeft krijg je een nieuw en gaat jouw exemplaar naar een andere klant.

Guido

Offline Koos

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
Een DA* 16-50 uit de foute of goede serie??
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2008, 23:10:08 »
Ik heb - na wel lang twijfelen vanwege de hoge prijs - mijzelf toch getrakteerd op de DA* 16-50 zoom. Mijn eerste ervaringen zijn overwegend positief. Maar toch is een redelijk groot aantal foto's "out of focus". Nu weet ik dat deze lens in het begin veel last heeft gehad van productie problemen. Ik zou graag met zekerheid willen vaststellen of ik een lens uit de goede serie heb gekocht. Is er een methode om dit vast te kunnen stellen?
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....