Auteur Topic: Welk merk lens  (gelezen 2904 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

estherduursma

  • Gast
Re: Welk merk lens
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2008, 14:36:27 »
Het voordeel van een Pentax lens is dat deze nog redelijk wat waard is, mocht je hem ooit nog willen inruilen. Ander merken als Tamron en Sigma verliezen vaak meer hun waarde (in geld).

Groet!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welk merk lens
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2008, 14:36:27 »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Welk merk lens
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2008, 10:22:02 »
Lekker vewarrend al die 'branding'. Als zelfs de befaamde pentax coatings er niet zijn dan zou ik lekker de tamron kopen. Het voelt een beejte als de Mitsubishi outlander die nu in drie versies te koop is. Een vrij belachelijke situatie. Maar ja dan is er ook nog de Samsung GX20. Wie het weet mag het zeggen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Marinus84

  • Gast
Re: Welk merk lens
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2008, 20:18:46 »
Bij alle Tamrons die ik heb zie ik gewoon 'Pentax 28-80 mm' staan in de foto EXIF data.
Lijkt me wel dat ze dan wel dezelfde 'chips' hebben.

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Welk merk lens
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2008, 17:23:01 »
Citaat
Let wel op welke objectieven je vergelijkt. De 18-200 Tamron is zeker niet het zelfde als de 18-250 pentax. De pentax objectieven komen over het algemeen beter uit tests doordat ze een speciale coating hebben die interne reflecties e.d. beter verwerkt. Ook zorgt de front lens coating van Pentax een betere bescherming tegen vuil en vocht.

Groeten, Bob
Ik bedoel natuurlijk wel de 18-250 van Pentax en de 18-250 van Tamron. Voor zover ik uit de reacties van gebruikers op DPreview heb begrepen, gaat het hier optisch en mechanisch om exact dezelfde lens. Alleen aan de buitenkant is die een beetje Pentax gemaakt. Hij kwam ook zonder op de route-map te hebben gestaan in één keer uit de lucht vallen, terwijl Pentax op dat moment behoorlijke problemen had om de productie van de aangekondigde lenzen op orde te krijgen. Net voor het op de markt komen waren er wel veel speculaties over een eigen Pentax coating e.d., maar die zijn, voor zover ik weet, niet bevestigd nadat de lens inderdaad op de markt kwam. Eerder het tegendeel.

Groeten, Jos

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Welk merk lens
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2008, 13:18:02 »
Let wel op welke objectieven je vergelijkt. De 18-200 Tamron is zeker niet het zelfde als de 18-250 pentax. De pentax objectieven komen over het algemeen beter uit tests doordat ze een speciale coating hebben die interne reflecties e.d. beter verwerkt. Ook zorgt de front lens coating van Pentax een betere bescherming tegen vuil en vocht.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Welk merk lens
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2008, 20:02:25 »
Volgens komen de Tamron en de Pentax inderdaad uit dezelfde fabriek (Tamron) en verschillen ze optisch en mechanisch niets van elkaar.

Met de lenzen zelf heb ik niet gefotografeerd en daar heb ik dus ook geen oordeel over. Op Photozone zijn ze wel getest op Canon en Nikon:

http://www.photozone.de/reviews

Groeten, Jos

PentaxET

  • Gast
Welk merk lens
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2008, 17:23:17 »
Hallo!

Ik overweeg een andere lens voor mijn istDL aan te schaffen.

Ik ben er al aardig uit wat ik wil, namelijk ongeveer 18-200 á 250mm, zodat je niet altijd met twee lenzen loopt te sjouwen.

Nu lopen de prijzen van verschillende merken gigantisch uiteen, vanaf pakweg 250 euro voor een Tamron of Sigma tot ruim 400 euro voor een Pentax.

Wie weet wat het verschil is tussen een originele of een andere? Ik heb ze in een fotozaak eens naast elkaar gelegd en het lijkt wel alsof ze uit dezelfde fabriek komen...

Alvast bedankt!