Auteur Topic: Lichtsterke lens (advies)  (gelezen 13085 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #50 Gepost op: 19 juni 2008, 06:33:53 »
Citaat
Ik twijfel tussen de Tamron 28-70 F2.8 en Pentax 50-135 f2/8 .
Tamron is wel 300 Euro goedkoper dan de Pentax bij Konijnenberg.




@ Joozt:  je hebt gelijk ;)

Ik ben niet de enige op dit forum waarvan de 50-135 de meest gebruikte lens is.... Als DA* heeft deze lens zeer hoge kwaliteit, SDM, is lichtsterk en .. (voor mij belangrijk) is redelijk waterbestendig...
Verder sluit hij prima aan bij de DA* 16-50, maar kan je hem ook bij de kitlens 18-55 gebruiken...
Met een 28-70 ga je toch naar een andere reeks van lenzen om alles af te dekken...
NB: het is wel een behoorlijke lens qua grootte en gewicht. Let dus even op of je niet een grip wil en/of alles nog in je tas past...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #50 Gepost op: 19 juni 2008, 06:33:53 »

Offline Joozt

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #49 Gepost op: 18 juni 2008, 21:23:47 »
Ik wist niet dat tamron ook een 50-135 lens had of bedoel je de pentax?
Ik denk dat je moet kijken welke brandpunten je het meeste gebruikt, de 50-135 is volgens mij een range die niet extreem tele is dus ook goed te gebruiken voor portretten. Het ligt er natuurlijk aan waarvoor je de lens wil gebruiken maar ik zou persoonlijk de 50-135 kiezen. Ik denk dat deze ook goed te gebruiken is voor dansuitvoeringen, dat is in ieder geval het begin van het topic..
|| K100d super | Sigma 17-70 2.8-4.5 | Tamron 70-200 2.8 | Pentax DA 18-55 | Pentax FA 50 1.7 | Pentax AF 540 FGZ ||

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #48 Gepost op: 18 juni 2008, 21:11:22 »

Ik twijfel tussen de Tamron 28-70 F2.8 en Pentax 50-135 f2/8 .
Tamron is wel 300 Euro goedkoper dan de Pentax bij Konijnenberg.




@ Joozt:  je hebt gelijk ;)
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2008, 22:23:50 door Sandra »

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #47 Gepost op: 18 juni 2008, 19:32:34 »
Ik ben heel tevreden van de k10D.

Guido

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #46 Gepost op: 18 juni 2008, 19:07:46 »
Oeps... excuus. Inderdaad verkeerd gelezen...

Ikzelf hou ook wel erg van gadgets en heb graag het nieuwste van het nieuwste... Maar met camera's sla ik graag een generatie over. Ik wacht op de K30D <grin>

Terug naar het topic: een K10D of een K200D.. Ik meen gelezen te hebben dat Sandra wel graag ook nog programma standen tot haar beschikking had... Dan zou de K200D een mooi prijstechnisch gunstig alternatief kunnen zijn...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #45 Gepost op: 18 juni 2008, 14:37:13 »
Citaat
Sandra, de levenscyclus van een camera is momenteel ongeveer 18 maanden! Dat wil zeggen dat eind 2009 (september?) waarschijnlijk een K30D op de markt zal komen... Dat is vaak het punt dat de vorige camera het goedkoopst is... Zie opmerking van Guido, dat sommige mensen graag het nieuwste willen hebben...

Aan de andere kant zag ik ergens op het forum iemand schrijven dat hij een K20D met twee kitlenzen, een kaartje en tas voor onder de 800 euro !! had gekocht...

http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1213784062/0#0

Keuze blijft moeilijk....
Kleine correctie: niet de K20d, maar de K200d

En bij een levencyclus van 18 maanden, neem ik aan dat je daarmee de verkoopperiode in winkels bedoelt voordat een nieuw type uit komt. Voor een aantal gebruikers loopt de gebruiks-cycles parallel hiermee, omdat ze b.v. bij willen blijven. De meesten zullen een camera (tot vele jaren) langer blijven gebruiken.

Groeten, Jos

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #44 Gepost op: 18 juni 2008, 13:44:03 »
Sandra, de levenscyclus van een camera is momenteel ongeveer 18 maanden! Dat wil zeggen dat eind 2009 (september?) waarschijnlijk een K30D op de markt zal komen... Dat is vaak het punt dat de vorige camera het goedkoopst is... Zie opmerking van Guido, dat sommige mensen graag het nieuwste willen hebben...

Aan de andere kant zag ik ergens op het forum iemand schrijven dat hij een K20D met twee kitlenzen, een kaartje en tas voor onder de 800 euro !! had gekocht...

http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1213784062/0#0

Keuze blijft moeilijk....
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2008, 13:45:20 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #43 Gepost op: 18 juni 2008, 10:37:52 »
Uiteraard Sandra, je docent zal zich focussen op het artistieke. De theorie kan iedereen leren. Maar het artistieke moet je hebben.
Maar dat neemt niet weg dat theorie ook z'n plaats heeft maar daar ligt je docent op dit moment begrijpelijkerwijze niet wakker van.

Uiteraard je kan voor een K10 D gaan, die is goed.
Ik had de ist ds en ben gedwongen overgestapt omdat mijn toestel in reparatie moest. Meestal sla ik een toestel over. maw ik zat te wachten op de opvolger van de K10D (die was er toen nog niet)
Ik verwacht nog voor het jaar om is een nieuwe Pentax DSLR. lenzen kondigt men lang op voorhand aan. Nieuwe bodies overvallen je.

De echte materiaalfreaks kopen gelijk nieuw en dan zijn er koopjes te doen.

guido


Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #42 Gepost op: 18 juni 2008, 09:41:28 »
OK point taken!

Ik zit denk ik net wat anders in elkaar. Mijn docent Pieter Dhaeze schreef aan het einde van de cursus dat hij zelden een meer geïnspireerde en inspirerende cursiste heeft gehad en het een genot was om mijn foto's te beoordelen. Hij zei niet dat ik heel goed was, hij zei ook niet dat ik de theorie of techniek zo goed beheerste, maar sprak over een gedrevenheid die hij zag.  

En dat klopt ook wel. Ik heb een brede interesse in: Webdesign, Fotobewerking & DTP.  Maar ik mis een gedegen opleiding en een hoop kennis. Desondanks heb ik tegen alle adviezen in (want ik ben maar een hobbyist)  toch een Apple aangeschaft en de bijbehorende programma's als Indesign, Illustrator, Photoshop, Dreamweaver. (Manlief werkte destijds als systeembeheerder bij een grafische school). Ik heb veel geleerd door online cursussen, video trainingen thuis, door veel te zoeken en gewoon doen. Dus wat dat betreft, ben ik niet bang voor de K10D en me daarin vast te bijten ... zeker nu deze camera behoorlijk in prijs is gezakt.

Maar On Topic weer;  wij gaan even rondkijken in welke winkel de K10D het goedkoopst wordt aangeboden (scheelt toch wel per winkel). We willen geen tweedehandse ... ik wil geen risico nemen een miskoop te doen.  Wellicht dat ik tegen die tijd hier nog wat meer specifiek advies omtrent lenzen zal vragen.  Er is al veel informatie gegeven in dit topic waar we veel aan hebben.  Bedankt ook iedereen voor jullie bijdragen ..

Sandra

« Laatst bewerkt op: 18 juni 2008, 17:12:51 door Sandra »

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #41 Gepost op: 17 juni 2008, 14:15:17 »
Ik bedoelde eerder een geldloze investering, proberen, testen foto's maken.
Kijk eens naar de discussie die ontstond over de scherptediepte in jouw foto's (Riet & Boom) als je niet onmiddelijk door hebt dat het aan de gebruikte brandpunt ligt dan heb je nog wat droge theorie te verwerken. theorie die je fotokwaliteit rechtstreeks ten goede komt.
Je hebt daar een zeer grote stap gezet door manueel te gaan experimenteren.

Glasbak maakte daar al een alusie op in dat topic door over dat boek te beginnen.

P.S. Alles positief en goed bedoeld hoor.

Guido

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #40 Gepost op: 17 juni 2008, 13:32:00 »
Citaat

Zeeker niet Sandra  het was zeker niet negatief bedoeld, integendeel het was eerder positief bedoeld. Persoonlijk investeer ik nog dagelijks in kennis en dat doe ik al jaaaren. En heb er goede ervaringen mee vandaar dat ik het ook iedereen wil aanraden. Het is voor mij zeer herkenbaar. Een nieuwe foto situatie, het lukt niet, frustratie over je materiaal, koopt beter en dan lukt het nog niet altijd. Het is me enkele keren te dikwijls overkomen, vandaar mijn raad.
OK, ik begrijp het .. maar waarom niet beiden ... Ik heb net een dure cursus achter de rug, dus ga financieel daar voorlopig niet meer in investeren. Dat geld gebruik ik dan liever voor lenzen e.d.  Maar ik zit niet stil, ik zoek veel informatie op Internet en leer op dit forum ook veel. Ik ben wat dat betreft wel heel leergierig, enthousiast en heb een brede interesse. Ik ben absoluut een beginner en een K20D is misschien dan wel te hoog gegrepen. Anderzijds waarom niet ... Het is in ieder geval niet vanwege die mislukte foto's in mijn eerste bericht. Ik begrijp uiteraard je niet een goede fotograaf wordt door de duurste camera aan te schaffen.

Anyways, ik wil mijn gereedschap wel stilletjes aan uitbreiden. ik kan niet wachten om met een aantal lenzen te experimenteren en heb stilletjes toch mijn gedachten gezet op een K10D (omdat het me financieel ruimte laat voor aanvullend gereedschap) ...

@ Glasbak: Je hebt gelijk de oorspronkelijke vraag is gebaseerd op mijn frustratie over slechte foto's die ik had gemaakt, waardoor ik in eerste instantie zocht naar een geschikte lens voor dat probleem.  Een aantal berichten later heb ik de vraag breder geformuleerd ... Dus ik zou eigenlijk de topictitel aan moeten passen.

Sandra
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2008, 13:44:20 door Sandra »

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #39 Gepost op: 17 juni 2008, 09:29:15 »
Citaat
Huh .. is dit nu een verkapte manier om te zeggen: Ga eerst maar meer oefenen voordat je je aan een lens waagt?

Zeeker niet Sandra  het was zeker niet negatief bedoeld, integendeel het was eerder positief bedoeld. Persoonlijk investeer ik nog dagelijks in kennis en dat doe ik al jaaaren. En heb er goede ervaringen mee vandaar dat ik het ook iedereen wil aanraden. Het is voor mij zeer herkenbaar. Een nieuwe foto situatie, het lukt niet, frustratie over je materiaal, koopt beter en dan lukt het nog niet altijd. Het is me enkele keren te dikwijls overkomen, vandaar mijn raad.

Deze is gemaakt met een lens van 60 euro die ik haast in de vuilbak had gekiepert.
 Guido

http://home.scarlet.be/geystersveld/forum/jona.jpg


Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #38 Gepost op: 16 juni 2008, 23:09:59 »
Ik zie aardig wat adviezen hier, maar ik wil daar toch wel wat kanttekeningen bij plaatsen.

De klacht was dat de resultaten niet naar het zin zijn in de volgende situatie :
groep kinderen, sporthal, kunstlicht, budget kleinbeeld zoomlens, statief, 6Mpixel camera.

Wat betreft het K20D advies, hoeveel hogere ISO kun je deze 15Mpixel ruisvrij gebruiken dan bij de 6Mpixel DL2, ik heb geen van deze camera's maar ik denk dat dat niet veel uit zal maken.
Wat ruis betreft is overstappen van een DL2 naar een K100D(super) onzin, daar er dezelfde sensor in zit.
Bij gebruik van een K20D zal ook het budgetzoompje wel door de mand vallen wat resolutie betreft.

Er wordt al een statief gebruikt, hoe stevig weet ik niet, maar normaal gesproken, heb je dan de SR (van de K100/K10/K20 ) ook niet nodig.

Een flitser lijkt me niet gewenst in dit soort situaties, en als het al wel mag, geeft direct licht een vlak en, denk ik, tegenvallend resultaat. Indirect flitsen kun je in een zaal vergeten.

Een lichtsterkere zoomlens (2.8) kan, al moet je dan wel rekening houden dat de scherptediepte een stuk kleiner zal zijn. Dus niet de hele groep scherp, maar hoogstens enkele personen.
Ook het overwegen waard is een oude F of A 50mm 1.7. Alleen moet je dan wat dichterbij kunnen komen dan bij gebruik van een 70-200 zoom.

Ik heb zelf nooit een camera gebruikt met 'scene' modes, maar misschien kiest de camera niet de meest optimale waardes voor deze opnames. (kun je zo'n camera ook zelf instellen ?)

Vroeger gebruikte men voor dit soort situaties een hoger gevoelig  filmpje, en nam men de korrel voor lief.

George

koor

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #37 Gepost op: 16 juni 2008, 22:55:55 »
Ik vind de kleuren van de K10 prachtig.
Hoef er nauwelijks wat aan te doen.

Atmikes

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #36 Gepost op: 16 juni 2008, 22:42:00 »
Super, succes met je zoektocht.

Ik heb er veel gezien die rond de 390 tot 415 euro verkocht werden, ook eentje aan 350 maar die had wat zitten prutsen aan de sensor  :o

koor

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #35 Gepost op: 16 juni 2008, 22:31:19 »
Sandra ik ga met
 Arjan en Asahiflex mee.
Probeer een K10D te pakken te krijgen!
Echt de moeite waard!
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2008, 22:32:06 door koor »

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #34 Gepost op: 16 juni 2008, 21:48:17 »
Citaat

Kan me er zeker in vinden, alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik eerder voor een K10D zou gaan zodat je er ook écht op vooruit gaat. Als je nu een K100D Super koopt heb je kans dat je over een tijdje toch nog naar meer verlangt. En vooral 2e hands zit er niet al te veel verschil meer tussen een K100D en K10D. Het zou mij de meerprijs wel waar zijn.

Hier ben ik het mee eens. Die DL2 kan wel een ander baasje gebruiken. Een K10D is een geweldige upgrade, mits je er tenminste ook een snel SD-geheugenkaartje bij aanschaft. De K10D is zoveel meer responsief dan de DL2. Foto's nemen, opslaan, bekijken op het schermpje en doorgaan met de volgende foto gaat gewoon veel sneller. Dat alleen al is mij de meerprijs wel waard. Het fotograferen gaat dan ook een stuk minder moeizaam. De K100D Super (heb ik ook) werkt toch een stuk langzamer.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

koor

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #33 Gepost op: 16 juni 2008, 20:31:36 »
Citaat
Sandra in jouw geval zou ik investeren in kennis, in leren in uitproberen. als je dan later nieuwe spullen koopt heb je nog steeds je kennis.

Er zijn fotografen die met slechter materiaal betere foto's maken en omgekeerd. Digitaal fotograferen kost niets meer eens je het materiaal hebt. Foto's maken naar de pc kijken, iets anders proberen en als je het niet weet Google of een forum.

Guido

Misschien is het handig om eerst wat meer topics van Sandra te lezen voordat je met zo'n onbeholpen tekst komt.
Zij is zo enthousiast met fotograferen bezig, heeft een cursus gevolgd en gaat als een speer!
Vind dit niet zo'n tactisch antwoord.
Sandra heeft het trouwens ook al gezegd.
Maar zoals ik ben: recht voor z'n raap, wilde ik het ook nog even kwijt.


Offline Arjan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #32 Gepost op: 16 juni 2008, 20:30:17 »
Citaat

Dit lijkt me gouden raad, sluit ik mij bij aan  ;)

Kan me er zeker in vinden, alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik eerder voor een K10D zou gaan zodat je er ook écht op vooruit gaat. Als je nu een K100D Super koopt heb je kans dat je over een tijdje toch nog naar meer verlangt. En vooral 2e hands zit er niet al te veel verschil meer tussen een K100D en K10D. Het zou mij de meerprijs wel waar zijn.

@Guido; ik denk dat je, ondanks dat het een duidelijk advies is, toch even een en ander moet toelichten. Het kwam inderdaad op mij ook over zoals Sandra het opvatte. Waarschijnlijk bedoelde je het niet verkeerd maar vind het een beetje een vreemde stelling. Het lijkt sterk op een persoonlijke aanval in plaats van goed bedoelt advies.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2008, 20:32:57 door Arjan »
Pentax K10D + DBG-2, Pentax DA 18-55, Pentax A 50mm, Sigma 17-70 Macro, Sigma 70-300 Macro, Sigma 50-500 (Bigma), Pentax AF 360 FGZ

Atmikes

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #31 Gepost op: 16 juni 2008, 20:23:58 »
Citaat
Ik zou kijken naar een K100D Super, een flitser (360) en de 50-135 F2.8.

En dan in de volgorde: flitser, lens, camera...

Volgens mij is voor portret fotografie een externe flitser absoluut één van de allerbeste aankopen die je kan doen. Tevens kan je de flitser uitzetten en in het donker de AF assist gebruiken...

De 50-135 is mijn meestgebruikte lens: portretten en sport kan je er prima mee doen. Gooi een 1.5 converter in je tas en je hebt ook een prima 75-200 F4 in handen!

De K20D is natuurlijk het beste wat je momenteel kan krijgen, maar ... daar leg je dus ook geld voor neer. Ik denk dat K100D Super al behoorlijk wat verbetering meebrengt, de 50-135 met SDM kan aansturen en toch nog de automatische standen heeft. Je huidige camera kan dan als backup / 2e camera dienen.

Success met je keuze!

Dit lijkt me gouden raad, sluit ik mij bij aan  ;)

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #30 Gepost op: 16 juni 2008, 20:23:36 »
Citaat
Sandra in jouw geval zou ik investeren in kennis, in leren in uitproberen. als je dan later nieuwe spullen koopt heb je nog steeds je kennis.

Er zijn fotografen die met slechter materiaal betere foto's maken en omgekeerd. Digitaal fotograferen kost niets meer eens je het materiaal hebt. Foto's maken naar de pc kijken, iets anders proberen en als je het niet weet Google of een forum.

Guido
Huh .. is dit nu een verkapte manier om te zeggen: Ga eerst maar meer oefenen voordat je je aan een lens waagt?

Offline Arjan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #29 Gepost op: 16 juni 2008, 20:21:25 »
Klik hier voor de marktplaats:

http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?board=Martplaats

Als je verwacht in de toekomst nog de 50-135 aan te schaffen zou ik wellicht voor de pentax lens gaan. Echter, de Tamron sluit met z'n 70mm mooi aan op je FA lens. Ga verschillende lensen proberen bij een fotozaak en probeer zelf wat je het fijnste vind. Ik heb er niet heel veel verstand en weet ook niet of de Pentax en de Tamron elkaar kwalitatief veel doen. Voordeel van de Pentax is dat je aan de groothoek kant wel veel meer bereik hebt! Dit is ideaal voor overzichtsfoto's. Voordeel van de Tamron is dat je wat meer zoom hebt. Bedenk dat 50mm ongeveer overeen komt met wat je zelf ziet. M.a.w. een foto gemaakt op 50mm geeft het beeld nagenoeg precies zo weer als het menselijk oog zonder in of uit te zoomen. Dan heb je nog het prijsverschil van 300!!! euro in het voordeel van de Tamron. (dat is dus een Pentax AF540FGZ Flitser!)
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2008, 20:23:32 door Arjan »
Pentax K10D + DBG-2, Pentax DA 18-55, Pentax A 50mm, Sigma 17-70 Macro, Sigma 70-300 Macro, Sigma 50-500 (Bigma), Pentax AF 360 FGZ

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #28 Gepost op: 16 juni 2008, 20:14:50 »
Sandra in jouw geval zou ik investeren in kennis, in leren in uitproberen. als je dan later nieuwe spullen koopt heb je nog steeds je kennis.

Er zijn fotografen die met slechter materiaal betere foto's maken en omgekeerd. Digitaal fotograferen kost niets meer eens je het materiaal hebt. Foto's maken naar de pc kijken, iets anders proberen en als je het niet weet Google of een forum.

Guido

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #27 Gepost op: 16 juni 2008, 20:09:16 »
Wat bedoelen jullie met marktplaats van het pentax forum?  (Edit: Ik zie het al; een rubriek hier op het forum)

Wat is voor zowel portret- als bruidsfotografie (gasten) meer geschikt:  een Tamron 28-70 F2.8 of 16-50 F2.8?

Wat een hoop lenzen om uit te kiezen overigens ... duizelt me ..
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2008, 20:11:29 door Sandra »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #26 Gepost op: 16 juni 2008, 19:43:39 »
Ik zou kijken naar een K100D Super, een flitser (360) en de 50-135 F2.8.

En dan in de volgorde: flitser, lens, camera...

Volgens mij is voor portret fotografie een externe flitser absoluut één van de allerbeste aankopen die je kan doen. Tevens kan je de flitser uitzetten en in het donker de AF assist gebruiken...

De 50-135 is mijn meestgebruikte lens: portretten en sport kan je er prima mee doen. Gooi een 1.5 converter in je tas en je hebt ook een prima 75-200 F4 in handen!

De K20D is natuurlijk het beste wat je momenteel kan krijgen, maar ... daar leg je dus ook geld voor neer. Ik denk dat K100D Super al behoorlijk wat verbetering meebrengt, de 50-135 met SDM kan aansturen en toch nog de automatische standen heeft. Je huidige camera kan dan als backup / 2e camera dienen.

Success met je keuze!
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2008, 19:44:07 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink