Auteur Topic: nieuwe slr in de zomer (K-7 topic)  (gelezen 17087 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ishpuini

  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #64 Gepost op: 21 april 2009, 12:38:05 »
EUR 1500 vind ik redelijk meevallen als Pentax een model boven de K20D beoogt. Ik herinner me dat de K20D rond de EUR 1200 moest kosten aan intekenprijs. De werkelijke prijs is natuurlijk nog af te wachten...

Wim

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #64 Gepost op: 21 april 2009, 12:38:05 »

patrick91

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #63 Gepost op: 21 april 2009, 12:34:02 »
1500 is inderdaad teveel.. de d700 zit nu al onder de 1900 overigens..
Ik hoop dan maar op de nieuwe sensor:)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #62 Gepost op: 21 april 2009, 11:48:48 »
Die 1500 euri is inderdaad wel erg hoog voor een APS-C. De prijzen van een FF body van C, N & S zitten rond de 2000 euri.
Voor een APS-C body zouden ze niet dan boven de 1000 euri mogen zitten.
Dus de  prijs is te hoog of Pentax heeft toch een hele nieuwe sensor  :)

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 11:49:15 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #61 Gepost op: 21 april 2009, 11:29:54 »
Citaat
Prijs is €1500 en dat een stuk hoger dan de K20 toen die werd geannonceerd. Voor die prijs moet er wel erg veel nieuwe en betere functionaliteit tov K20 geboden worden, dus wordt nu wel nieuwsgierig. Ik zal in elk geval niet de eerste zijn die intekent.  :)

grtz, Andre

1500 euro is niet eens zoveel lager als de D700 of 5DII. In deze prijsklasse kun je eigenlijk niet meer met een APS-C sensortje komen aanzetten >:(

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #60 Gepost op: 21 april 2009, 11:26:49 »
Citaat
Welcome to Pentax! ;) Op Pentax zijn er altijd de FA35/2 en FA31/1.8 limited (en eventueel ook de FA43/1.9 limited) geweest die de standaard beeldhoek op APS-C toelieten. En Pentax was me dunkt Nikon voor bij de introductie van de DA35/2.8 limited?

Voor vaste brandpunten is er bij Pentax geen gebrek hoor! Zeker niet rond de standaardbeeldhoeken.

Wim

Nikon had natuurlijk altijd al een 35mm f2 AF-D lens. Alleen was die niet geschikt voor camera's als de D40 en D60. De nieuwe nikkor 35mm lens is trouwens wel heel prettig geprijsd.  

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #59 Gepost op: 21 april 2009, 11:07:06 »
Op de home pagina van tekade in duitsland wordt een nieuwe Pentax reflex met prijs aangekondigd voor juni/juli.
Klik hier tekade
Prijs is €1500 en dat een stuk hoger dan de K20 toen die werd geannonceerd. Voor die prijs moet er wel erg veel nieuwe en betere functionaliteit tov K20 geboden worden, dus wordt nu wel nieuwsgierig. Ik zal in elk geval niet de eerste zijn die intekent.  :)

grtz, Andre

Edit : ik zie net dat Jos Abee dit ook al gemeld had.  :-[
« Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 11:51:38 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

patrick91

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #58 Gepost op: 21 april 2009, 10:36:00 »
 8-) ik weet het!


Offline ishpuini

  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #57 Gepost op: 21 april 2009, 10:33:20 »
Citaat
De brandpuntsafstand verandert niet maar wel de hoeveelheid beeld die er over is na uitsnede van je beeld, dat is immers wat er gebeurd.
Als je dus hetzelfde beeld wilt krijgen digitaal als je hebt met analoog 50 mm dan zul je een 50:1,5=33.3 mm lens nodig hebben (en zo kom je uit bij de 35mm lens die bijv nikon in de markt heeft gezet). 50 mm is altijd de standaardlens geweest..
Welcome to Pentax! ;) Op Pentax zijn er altijd de FA35/2 en FA31/1.8 limited (en eventueel ook de FA43/1.9 limited) geweest die de standaard beeldhoek op APS-C toelieten. En Pentax was me dunkt Nikon voor bij de introductie van de DA35/2.8 limited?

Voor vaste brandpunten is er bij Pentax geen gebrek hoor! Zeker niet rond de standaardbeeldhoeken.

Wim

patrick91

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #56 Gepost op: 20 april 2009, 22:40:26 »
De brandpuntsafstand verandert niet maar wel de hoeveelheid beeld die er over is na uitsnede van je beeld, dat is immers wat er gebeurd.
Als je dus hetzelfde beeld wilt krijgen digitaal als je hebt met analoog 50 mm dan zul je een 50:1,5=33.3 mm lens nodig hebben (en zo kom je uit bij de 35mm lens die bijv nikon in de markt heeft gezet). 50 mm is altijd de standaardlens geweest..

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, dan wordt ik graag op de virtuele vingers getikt. ::)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #55 Gepost op: 20 april 2009, 21:41:44 »
Citaat

Bedoel je hiermee te zeggen dat Nikon en Sony een verkeerde keuze hebben gemaakt, door op de FF toer te gaan, in navolging van Canon?

Er wordt al 35 jaar beweerd, dat het een trend is om met kleinere camera's te komen. Toch zijn camera's alleen maar zwaarder, en vooral groter geworden.
Als je gaat kijken hoe groot de markt is voor FF en dat er al aardig wat modellen in zitten denk ik dat het geen baad heeft voor pentax om een FF model op de markt te zetten. De kosten zullen zich waarschijnlijk niet terug betalen ook mede omdat ze nieuwe lenzen op de markt moeten brengen.
De kameras zijn ook zwaarder geworden omdat er steeds meer wordt in gebouwt, SR bijvoorbeeld. Een nikon d40 is behoorlijk licht bijvoorbeeld.

En hoe zit het dan met de EVIL kameras die nu op de markt komen?
micro 3/4th en de samsung hybrid, deze zijn kleiner en lichter we zullen gauw genoeg zien of ze verkopen.
De K-m doet het in England ook best wel aardig de meeste nieuwe leden op de engelse forum heeft zo'n setje gekocht, ben benieuwt wat die in de rest van europa doet.

Citaat

Ik zou dan ook de twee willen combineren. Voor de lagere ruis een FF indoors en voor buiten en wat meer tele (sport) de APS-C. Aangezien die sportfotografie zou ik natuurlijk een snellere AF kunnen gebruiken en dat de 60-250 zolang heeft op zich laten wachten steekt me ook wat tegen. Maar van de andere kant, pentax ligt me van ergonomie nog steeds het best en van de kwaliteit ben ik ook overtuigd. Alleszins, wij zijn juist begonnen met het bouwen van ons huis zodus heb ik toch heel weinig tijd. Dus nu overschakelen zou een beetje gek zijn. En binnen enkele maanden zien we wel weer!!
Een APS-H sensor zit tussen de APS-C en de FF in, APS-H is 1.3x crop en als je naar de 35mm film testen kijkt die ze op de amerikaanse pentaxforum hebben gedaan zie je dat je waarschijnlijk de meeste DA lenzen kan gebruiken dus dat betekent dat ze geen nieuwe lens lijn hoeven op tezetten maar we hebben toch een net iets grotere sensor.

Er waren geruchten dat er een Pentax zal komen met zo'n sensor dus effe afwachten wat het wordt.

Als pentax een FF neer kunnen zetten dan is dat perfect maar ik en veel andere hebben al behoorlijk geinvesteerd in DA lenzen dus overstappen, ik denk dat velen dat niet doen???
We kunnen natuurlijk een poll houden.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #54 Gepost op: 20 april 2009, 21:18:39 »
Citaat
de body is inmiddels als pre-order te bestellen in duitsland.

prijs: rond de €1500,-  :o

http://www.tekade.de/index.php

De prijs schokt me niet eens heel erg. Wel dat er iemand op deze wereld rond kan lopen die een camera bestelt waarvan de specs helemaal niet bekend zijn! En niet "wat onduidelijkheden" maar echt niente niets!!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

jdude

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #53 Gepost op: 20 april 2009, 18:44:43 »
Citaat
Waarom wilt iedereen toch een FF?
Er zijn natuurlijk voodelen zijn voor mij wegen die niet op met de nadelen. De kwaliteit van de APS-C sensors is flink verbetered in 6 jaar en is meer dan genoeg voor mij en voor ieder hobbiest waarschijnlijk. Ook zal Pentax met 3 lens lijnen moeten gaan werken en ik geloof niet dat ze dat aan kunnen om reëel te zijn, ik mis nog steeds een flink DA tele bijvoorbeeld en hoelang hebben we niet op de DA*60-250 gewacht?

Ik zou dan ook de twee willen combineren. Voor de lagere ruis een FF indoors en voor buiten en wat meer tele (sport) de APS-C. Aangezien die sportfotografie zou ik natuurlijk een snellere AF kunnen gebruiken en dat de 60-250 zolang heeft op zich laten wachten steekt me ook wat tegen. Maar van de andere kant, pentax ligt me van ergonomie nog steeds het best en van de kwaliteit ben ik ook overtuigd. Alleszins, wij zijn juist begonnen met het bouwen van ons huis zodus heb ik toch heel weinig tijd. Dus nu overschakelen zou een beetje gek zijn. En binnen enkele maanden zien we wel weer!!

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #52 Gepost op: 20 april 2009, 17:48:23 »
Citaat
Een FF kamera is voor de meeste toch te duur als hobby kamera dus waarom zal je daar als bedrijf in willen gaan terwijl de trend is om juist kleiner te gaan.

Bedoel je hiermee te zeggen dat Nikon en Sony een verkeerde keuze hebben gemaakt, door op de FF toer te gaan, in navolging van Canon?

Er wordt al 35 jaar beweerd, dat het een trend is om met kleinere camera's te komen. Toch zijn camera's alleen maar zwaarder, en vooral groter geworden.



Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #51 Gepost op: 20 april 2009, 16:35:27 »
de body is inmiddels als pre-order te bestellen in duitsland.

prijs: rond de €1500,-  :o

http://www.tekade.de/index.php
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline ishpuini

  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #50 Gepost op: 20 april 2009, 15:18:12 »
Citaat
let op de prisma behuizing en het oranje knopje op de instelknop die geen snelinstellingen heeft.
Oranje knopje is me dunkt de X-stand die ook al op de huidige camera's bestaat. Nieuw is 't indrukknopje in 't midden van het instelwiel (om het vast te zetten, of een extra functie?). Er is inderdaad een nieuwe stand te merken, nl tss de X en USER. Sterkste vermoeden is dat het een video-stand is. Zoals Anvh schrijft dus.

Opvallend is twee knopjes aan de ontspanknop. Nader onderzoek geeft aan dat deze dezelfde zouden kunnen zijn als op de 645D, i.e. belichtingscompensatie en ISO. De groene knop zou dan naar de achterkant gaan naast de AF-knop, eveneens naar analogie met het 645D prototype. Wie weet wat er nog gelijklopend zal zijn?

Wim

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #49 Gepost op: 20 april 2009, 11:53:36 »
De andere fotos zijn inderdaad slecht maar ja, wat kan je eraan doen.

Je hebt gelijk dat de d700 sensor minder ruist op hogere iso's, ik verdedig alleen maar het feit dat het vroeger niet beter was en dat het voor de meeste genoeg was. De top van 10 jaar geleden is de standaard van nu, de mensen willen alleen maar meer en meer terwijl het nut er vanaf gaat.

Een FF heeft zeker zo zijn voordelen maar bijna niemand zal het volledig benutten en voor mij en de meest heeft het ook geen nut  om naar FF te gaan. Als pentax FF gaat moeten ze een kamera ontwikkelen en een nieuwe lenzen serrie erbij hebben en dat voor die paar FF kameras die ze verkopen???

ps. Patrick, ik ben wel benieuwt hoe de grote van de sensor invloed heeft op de brandspunts afstand van een lens, zal je dat willen uitleggen?
De sensor formaat heeft alleen maar betrekking op de beeld hoek en een paar andere dingen zoals circle of confusion maar verders niets.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

patrick91

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #48 Gepost op: 20 april 2009, 07:48:13 »
18 is 18 maar 18x1,5 crop is 27...

Ruisprestatie is vergeleken met de nikon d700 echt flut hoor, verbetering ja, top nee.

Voel me niet aangevallen hoor, we denken er verschillend over, niets mis mee.

Foto's zijn inderdaad van verschillende camera's, het is allemaal zo vaag dat me dat niet opviel. ;D

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #47 Gepost op: 19 april 2009, 23:51:03 »
Waarschijnlijk zijn de modes afgeleid uit de andere fotos;
Green
P
SV
Tv
Av
TAv
M
B
X (dat oranje figuur)
User
Video


Patrick, een 18mm lens is en blijft een 18mm lens omdat de kamera de brandpunts afstand niet verandert van een lens maar ik begrijp wat je bedoelt.
(Patrick wat nu komt is niet tegen jou persoonlijk dus voel je niet direct aangevallen SVP)

Ik denk dat iedereen inmiddels wel gewent is aan wat lenzen doen op een APS-C sensor en de ruis is alleen maar minder geworden en dat zal alleen maar verbeteren.
Een FF kamera is voor de meeste toch te duur als hobby kamera dus waarom zal je daar als bedrijf in willen gaan terwijl de trend is om juist kleiner te gaan.
De foto kwaliteit dat nu uit de K20D komt is al beter dan uit de Pentax 6x7 film kamera komt en daar schoten profesionals mee 10 jaar terug en nu nog steeds dus waar praten we over?
Wanneer is genoeg genoeg?

We kijken nog steeds op tegen fotos van vroeger dus fotokwalitiet komt zeker niet van de kamera alleen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #46 Gepost op: 19 april 2009, 21:52:56 »
deze laatste foto laat 4 verschillende camera's zien waarbij de nieuwe k7d linksboven staat.

helemaal rechts de k-m dan de k200 en daarnaast de k20d gok ik zo.

let op de prisma behuizing en het oranje knopje op de instelknop die geen snelinstellingen heeft.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2009, 21:54:09 door yester »
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

patrick91

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #45 Gepost op: 19 april 2009, 21:29:31 »
Voor een hobby fotograaf is het misschien wel een verademing om weer op het ouderwetse formaat te kunnen schieten en dat 18 mm weer gewoon 18 is ipv 24.
Voor mij is de velen malen betere ruisprestatie een reden om over te willen stappen, heb de d700 dan ook in overweging genomen maar omdat het glas dat ik had niet FX was (op de 70-300 na) heb ik dat niet gedaan en ben terug bij pentax. Nieuwe lenzen zal ik FA nemen en geen DA meer. Dus de limited's. Verder moet ik me nog verdiepen in de FF materie als het op pentax aankomt.

Nieuwe plaatjes stemmen mij niet vrolijk, als k20 bezitter lijkt het me niet dat ik er gelijk op vooruit zal gaan, ik zie een instelknop met snelinstellingen dus meer richting consumer ipv prosumer , maar goed, dat wisten we eigenlijk al.
Maar misschien is het wel een superding op het gebied van het ontbreken van ruis...


Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #44 Gepost op: 19 april 2009, 20:42:08 »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #43 Gepost op: 19 april 2009, 19:01:17 »
Waarom wilt iedereen toch een FF?
Er zijn natuurlijk voodelen zijn voor mij wegen die niet op met de nadelen. De kwaliteit van de APS-C sensors is flink verbetered in 6 jaar en is meer dan genoeg voor mij en voor ieder hobbiest waarschijnlijk. Ook zal Pentax met 3 lens lijnen moeten gaan werken en ik geloof niet dat ze dat aan kunnen om reëel te zijn, ik mis nog steeds een flink DA tele bijvoorbeeld en hoelang hebben we niet op de DA*60-250 gewacht?

Een APS-H sensor zal misschien met de meeste DA lenzen nog overweg kunnen zonder te veel vignettering dus je kan de huige lijn gebruiken waardoor het misschien wel ineresant wordt en je hebt dan toch een grotere sensor met zijn voordelen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jdude

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #42 Gepost op: 19 april 2009, 02:36:42 »
Ik ben anders serieus aan het twijfelen om naar FF te gaan. Alhoewel ik graag bij pentax zou blijven...
« Laatst bewerkt op: 19 april 2009, 02:37:11 door jdude »

Offline ishpuini

  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #41 Gepost op: 15 april 2009, 13:03:38 »
*Als* deze inderdaad een stuk kleiner is en de zoeker gaat erop vooruit zal ik waarschijnlijk weldra weerom een volgende camera kopen. Ik startte indertijd met de *istDS toen m'n analoge na 15 jaar trouwe dienst de geest liet, en sindsdien deed ik iedere stap naar een "hoger" model mee. De *istDS kocht ik de eerste dag dat hij in België in de winkelrekken lag, de K10D liet ik op voorhand uit de UK komen, en de K20D had ik een maand op voor de release in voorbestelling staan. Bij die laatste heb ik het wel aan m'n vrouwtje moeten uitleggen ;) , maar dat zal deze keer allicht niet het geval zijn. Ik toonde 'm al en ze moedigde me zelfs aan opdat we eindelijk wat minder sleurwerk zouden hebben op reis... Goede zet Pentax!! (hopelijk)

Wim

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #40 Gepost op: 14 april 2009, 17:40:54 »
Ik zag hem ook op het amerikaanse forum Wim. Ja de speculaties kunnen weer losbarsten. Als je er vanuit gaat dat ie in juni uit zou moeten komen dan kan dit best een pre-productie test exemplaar zijn. Alleen kunnen en mogen die testers nog niks inhoudelijks vertellen natuurlijk.
Maar zo te zien komt er dus toch echt nog een nieuwe camera aan.  ::)

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 14 april 2009, 17:41:08 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm